Bu araştırmada; ortaokul öğrencilerinin akademik motivasyonları ve matematiksel bilişüstü farkındalıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, iki özellik arasındaki ilişkinin ve yönünün belirlenmesi amaçlanmıştır. Örneklem grubunu; 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Sivas merkez ilçede altı farklı ortaokulda eğitim almakta olan 644 kız, 674 erkek olmak üzere 1318 öğrenci oluşturmuştur. Tarama modelinin tercih edildiği çalışmada veriler; Vallerand, Blais, Brière, & Pelletier’in (1989) geliştirdiği Türkçeye uyarlamasını ise Yurt ve Bozer’in (2015) yaptığı “Akademik Motivasyon Ölçeği” ve Kaplan ve Duran’ın (2016) geliştirdiği “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Matematiksel Üstbiliş Farkındalık Ölçeği” uygulanarak elde edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde bağımsız gruplar t testi, ANOVA ve Tukey testi kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde; her iki ölçeğin toplamı ve tüm faktörlerinde cinsiyet, sınıf düzeyi, ebeveyn eğitim düzeyi değişkenleri açısından anlamlı farklılık bulunduğu, aralarında pozitif yönde orta düzeyde (.452) korelasyonun olduğu tespit edilmiştir.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin akademik motivasyonları ile matematiksel üstbiliş farkındalıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 öğretim yılı ikinci döneminde basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen ve Sivas ilindeki 6 devlet ortaokulunda öğrenim gören toplam 1318 öğrenci oluşturmuştur. Vallerand, Blais, Brière, ve Pelletier’in (1989) geliştirdiği Türkçeye uyarlamasını ise Yurt ve Bozer’in (2015) yaptığı “Akademik Motivasyon Ölçeği” ve Kaplan ve Duran’ın (2000) geliştirdiği “Matematiksel Üstbiliş Farkındalık Ölçeği” uygulanarak elde edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde bağımsız gruplar t testi, ANOVA, Tukey testi, Pearson korelasyon testi ve Basit Doğrusal Regresyon kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; akademik motivasyon ile matematiksel üstbiliş farkındalık arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin akademik motivasyonları matematiksel bilişüstü farkındalıklarının %20’lik bir kısmını açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2021 |
Submission Date | April 16, 2021 |
Acceptance Date | July 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...