Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik ders kitaplarındaki (OMDK) içeriklerin sanatla ilişkilendirilmesinin incelenmesidir. Bu araştırmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Dokümanlardan OMDK matematik-sanat ilişkilendirmesi tespit edilen bölümün sınıf düzeyi, ilgili öğrenme ve alt öğrenme alanı, kazanım numarası ve ilişkilendirilen sanat dalı (resim, heykel, mimari, müzik, edebiyat, tiyatro, sinema) incelenmiştir. Ayrıca matematik-sanat ilişkilendirmesinin içeriği belirlenen kriterlere göre değerlendirilerek yorumlanmıştır. Bulgular betimsel analize tabi tutularak tablolar ve kitaplardan alınan örnek içeriklerle sunulmuştur. Yapılan incelemede OMDK kapsamında tespit edilen 57 matematik-sanat ilişkilendirme içeriğinin tüm sınıf düzeylerinde en fazla resim, en az ise sinema dalında olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretim programı ve ders kitabı yazarlarına, öğretmenlere ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Matematik ve sanat ilişkilendirmesi ortaokul matematik ders kitapları ders kitabı inceleme matematik eğitimi
The aim of this research is to examine the association of the contents of middle school mathematics textbooks (MSMT) with art. Document review method was used in this research. The class level of the section where the MSMT mathematics-art association was determined from the documents, the relevant learning and sub-learning area, the outcome number and the associated art branch (painting, sculpture, architecture, music, literature, theater, cinema) were examined. In addition, the content of the mathematics-art association was evaluated and interpreted according to the determined criteria. The findings were presented with tables and contents taken from books by subjecting them to descriptive analysis. In the examination, it was determined that the 57 mathematics-art association contents determined by MSMT were mostly in painting and least in cinema at all class levels. As a result of the study, suggestions were made regarding the application to the curriculum and textbook writers, teachers and researchers.
Mathematics and art association middle school mathematics textbooks textbook review mathematics education
Çalışmamız etik kurul belgesi gerektirmemektedir. Birinci yazarın tezinden üretilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 27, 2024 |
Publication Date | October 21, 2024 |
Submission Date | July 10, 2024 |
Acceptance Date | September 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 24 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...