Bu çalışmada ergen bireylerde phubbing, benliğin farklılaşması ile katkı ele alınmıştır. Çalışma, uygun örnekleme yöntemiyle 436 bireyle gerçekleştirilmiştir. Analizlerde gönüllü faaliyetlerde bulunan katılımcıların kendine ve topluluğa katkı ile katkı toplam puanında anlamlı farklılık olduğu, aile ile birlikte faaliyetlerde bulunan katılımcıların aile, topluluk ve katkı toplam puanlarında anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Katılımcılar keyifli olduklarında bir etkinlikle uğraşmalarına bağlı olarak duygusal tepkisellik, ben pozisyonu, benliğin farklılaşması toplam puan ile kendini soyutlama, kendine katkı, topluluğa katkı ve katkı toplam puanlarında anlamlı farklılık görülmüştür. Ayrıca kendini iyi hissetmek adına bir şeyle uğraşan katılımcılarda duygusal tepkisellik, aile, topluluk ve katkı toplam puanlarında anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Bu çalışmada benliğin farklılaşması ile katkı arasında phubbingin kısmi aracılık bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları alanyazındaki çalışmalarla tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
The present study examined the phenomenon of "phubbing" in adolescents and its potential impact on the development of self-concept. The study was conducted with 436 individuals using a convenience sampling method. The results of the analyses indicated that there was a significant difference in the contribution to self and community and the total score of participants who were engaged in voluntary activities, and a significant difference in the family, community and total scores of participants who were engaged in activities with their families. The results indicated that there was a significant difference in the total scores of emotional reactivity, self-position, differentiation of self and total scores of self-abstraction, contribution to self, contribution to community and contribution, depending on whether the participants were engaged in an activity that they found enjoyable. Furthermore, it was demonstrated that there was a significant difference in emotional reactivity, family, community and contribution total scores in participants who were engaged in an activity to feel good. This study revealed a partial mediation effect of phubbing between differentiation of self and contribution. The findings of the research were discussed in the context of previous studies and suggestions were made.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling Psychology |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | June 11, 2024 |
Acceptance Date | July 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |