Bu çalışmanın amacı ortaokul 5, 6. ve 7. sınıf öğrencilerinde Sosyal Bilgiler dersi kapsamında tarihsel bilgiye yönelik tutumların ortaya konulmasıdır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma yöntemi kullanılmış, deseni olarak kesitsel tarama modeli uygulanmıştır. Çalışmada örneklem olarak 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılı ikinci yarıyılında Sivas ilinin Zara ilçesindeki 8 farklı devlet öğrenim gören 492 öğrenci (233 kız, 259 erkek) belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgiler formu ile Özbaş, Aslan (2012) tarafından geliştirilen ‘‘İlköğretim Öğrencilerinin Tarihsel Bilgiye Yönelik Görüşlerini Belirleme Ölçeği’’ kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken, öğrencilerin tarihsel bilgiye yönelik tutumlarının cinsiyete göre non-parametrik T-Testi, sınıf değişkeninde ANOVA Post- Hoc Gabriel testi, kardeş sayısı, anne-baba eğitim düzeyi ve geçen sene sosyal bilgiler ders karne notu değişkeninde Kruskall Wallis- H testi, Mann Whitney- U testi kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için SPSS 22 paket programı, doğrulayıcı faktör analizi için AMOS programından faydalanılmıştır. Ulaşılan sonuçlardan ölçek alt faktörlerinden tarihsel bilginin gelişimi, tarihsel bilginin aktarımı ve tarihsel bilginin kaynağı alt faktörlerinin birden çok değişkende anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır. Analiz sonuçlarında cinsiyet değişkeni incelendiğinde öğrenci grubu içerisinde erkeklerin kızlara göre tutumlarında anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Öğrenci tutumlarına bakıldığında değişkenler ele alındığında ölçek alt faktörlerinin tümünün anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to reveal the attitudes of secondary school students towards historical knowledge within the scope of the Social Studies course. The descriptive research method, one of the quantitative research methods, was used in the research, and the cross-sectional survey model was applied as its design. In the study, 492 students (233 girls, 259 boys) studying at the 5th, 6th and 7th grade levels in 8 different public schools in the Zara district of Sivas province in the second semester of the 2022-2023 academic year were determined. To obtain the study data, a personal information form prepared by the researcher and the "Scale for Determining Primary School Students' Opinions on Historical Information", developed as a result of the joint work of Özbaş and Aslan (2012), were used. While analyzing the data, non-parametric T-Test was applied to students' attitudes towards historical knowledge according to gender, and ANOVA Post-Hoc Gabriel test was applied to the class variable. Kruskall Wallis-H test and Mann Whitney-U test were used for the variables of number of siblings, parents' education level and last year's social studies course report card grade. SPSS 22 package program was used for exploratory factor analysis and AMOS program was used for confirmatory factor analysis. Based on the results, it has been seen that the development of historical knowledge, transfer of historical knowledge and source of historical knowledge sub-factors, which are among the scale sub-factors, give meaningful results in more than one variable. From the study findings
Based on this, necessary recommendations were made. According to the analysis results, when the gender variable was examined, it was concluded that there was a significant difference in the attitudes of boys compared to girls within the student group. When looking at student attitudes, it was concluded that all of the scale sub-factors were not significant when the variables were considered one by one.
Attitude Towards History Subjects Social Studies Lesson History Attitude Secondary School History Teaching.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | December 18, 2023 |
Acceptance Date | February 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |