Bu çalışmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitim sürecinde ve öğrenci yönlendirilmesinde yaşadıkları sorunlarını ortaya koymaktır. Çalışma 2017 yılı Mayıs ayında BİLSEM’de görev yapmaya devam eden 16 öğretmenlerle gerçekleştirilmiştir Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılarak tasarlanmış. Veriler açık uçlu sorulardan oluşan “Yarı Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Bulgular sonucunda öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu, üstün yetenekli öğrenciler için özel kurumların bulunduğuna oldukça memnun olduklarını belirtmiş ancak öğretmenler, öğrencilerin eğitim sürecinde, öğrencilerin kurumlara yönlendirilmesi ve seçilmesinde bazı sıkıntılar yaşadığını söylemiştir. Seçilen öğrencilerin sayıca fazla olmasından dolayı daha fazla BİLSEM’lere ihtiyaç duyulduğu, seçilen öğrencilerin özel çocuklar olduğu ve üstün yetenekli öğrencilere ulaşabilmek için doğru yönlendirme ile erken tanının çok önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study was to examine the views of teachers of science and arts centers on problems on educational process and student orientation. The study was conducted with 16 teachers continuing to work at BİLSEM in May 2017. This research was designed using case study from qualitative research patterns. The data were obtained from "Semi-structured interview form of BİLSEM Teachers' views about the problems on educational process and student orientation" which is composed of open-ended questions. As a result, it is seen that teachers are very satisfied with the broad presence of special institutions for gifted students, but teachers have some problems such as lack of materials during the implementation of the programs. It is stated that teachers find the tests used for student selection very reliable and it is very important to recognize early on with the right orientation to reach gifted students. It has been concluded that gifted students are experiencing test anxieties and that guidance services should be used more to reduce the anxieties experienced by these special students and that classroom teachers should be trained through in-service trainings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | December 14, 2018 |
Acceptance Date | January 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training