The aim of this study is to compare woman teachers’
job satisfaction with that of woman nurses and bankers with regard to the
dimension of administration and supervision. The study includes only woman
teachers, bankers and nurses who work in public sector. Descriptive research
and stratified sampling method was used in the study. The sample group of the
study includes woman teachers working in primary and secondary schools, woman
bankers working in the branches of three public banks and woman nurses working
in the public hospitals in Çankaya and Altındağ counties of Ankara Province. A questionnaire
with personality variables and job satisfaction in five point Likert scale was
conducted to collect data. Questionnaires were distributed randomly to 510
women employees, 430 questionnaires were received and 404 of the questionnaires
were analyzed in SPSS 16. Data was analyzed by one way Anova variance analysis,
Tukey test. Woman teachers, bankers and nurses’ level of job satisfaction level in administration and
supervision dimension was found as 3, 08 (medium level). As nurses had the
lowest job satisfaction level (2, 9), teachers became the second with their 3,
1 job satisfaction level. Bankers was the group who had the highest level of
job satisfaction with 3, 3 score. Administrators were advised to take some
precautions to encounter the employees’ economic, socio-psychological
expectations and needs and do some legislative regulations.
Araştırmanın amacı, kadın öğretmenlerin yönetim ve
denetim boyutu açısından iş doyumlarının hemşire ve bankacı kadınların iş
doyumlarıyla karşılaştırılmasıdır. Araştırmaya sadece kamu sektöründe görev
yapan kadın öğretmenler, bankacılar ve hemşireler dahil edilmiştir. Araştırmada
tabakalı örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ankara ili Çankaya
ve Altındağ ilçelerinde faaliyet gösteren ilk ve orta dereceli okullarda görev
yapan kadın öğretmenler, üç kamu bankasına ait şubelerdeki kadın bankacılar ve
devlet hastanelerinde çalışan hemşireler oluşturmaktadır. Veri toplamak
amacıyla kişisel değişkenlerden ve iş doyum ölçeğinden oluşan 5’li Likert
ölçeğine göre bir anket hazırlanmıştır. Seçkisiz olarak belirlenen kişilere 510
anket dağıtılmış, 430 tanesi geri alınabilmiş ve 404 tanesi SPSS 16 programında
analiz edilmiştir. Verilerin analizinde,
Anova tek yönlü varyans analizi, tukey testi ve Mann-Whitney
U testi kullanılmıştır. Kadın öğretmenler, hemşireler ve bankacıların iş
doyum düzeyleri arasında büyük farklılıklar bulunmamıştır. Yönetim ve denetim
boyutundaki iş doyum düzeyi, 3,08 (orta) olarak çıkmıştır. Hemşireler en düşük
iş doyum düzeyine (2,9) sahipken, öğretmenler 3,1 oranla ikinci sırada yer
almaktadır. Bankacılar ise 3,3 oranla iş doyum düzeyi en yüksek gruptur.
Yöneticilere çalışanların iş doyumlarını yükseltmek için çalışanların ekonomik,
sosyo-psikolojik beklenti ve gereksinimlerini dikkate almaları ve bunun için
gerekli önlemleri almaları ve düzenlemeler yapmaları önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | January 8, 2019 |
Acceptance Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training