Objective: The Career Planning Course introduced by the Presidency of Republic of Türkiye Human Resources Office in 2021, intends to create and raise an awareness on prospective career goals of higher education students. The aim of this study was to analyse future career goals of first and second year Turkish dental students attended on Career Planning Course.
Material and Method: All students enrolled to the course (n=141) were evaluated by eligibility and non-Turkish students and unsubmitted evaluation forms were excluded, finally 135 evaluation forms were reviewed by study year, gender, language proficiencies and self-stated practice plans (Public/ Private/Abroad/Academic/Specialty).
Results: The highest attendance rates to the Career-related module of the course were observed in overall dental students (n=111; 81,0%) which had significant impact on a stating a specific career plan in homeland (OR 7.90 (2.90-21.50); p<0.001). Findings demonstrated high preference of private practice (54,3%); however nearly one third of the first (28,6%) and second year (36,2%) students had no decisive statement regarding practice plan in homeland. Most were indicated a specialty plan (n=109; 80,7%).
Conclusion: Attendance to Career Planning Course had significant impact on having specific career plan. We recommend adding profession-oriented modules for attenuating absent statements.
None
None
None
Amaç: T.C. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından 2021 yılında tanıtılan Kariyer Planlama Dersi, yükseköğretim öğrencilerinin gelecekteki kariyer hedefleri konusunda farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Kariyer Planlama Dersi’ne katılan birinci ve ikinci sınıf Türk diş hekimliği öğrencilerinin gelecekteki kariyer hedeflerini analiz etmektir.
Gereç ve Yöntem: Derse kayıtlı tüm öğrenciler (n=141) uygunluk kriterlerine göre değerlendirildi: T.C. vatandaşı olmayan öğrenciler ve eksik değerlendirme formları hariç tutuldu, son olarak 135 değerlendirme formu eğitim yılı, cinsiyet, dil yeterlilikleri ve hedeflenen çalışma alanlarına (Kamu/ Özel Sektör/Yurtdışı/Akademik/Uzmanlık) göre değerlendirildi.
Bulgular: Modüller arasında, en yüksek ders katılımının “Kariyerle ilgili Modul #2” olduğu (n=111; %81,0) ve derslere katılımın öğrencilerin yurtiçinde belirli bir kariyer planının belirtmesinde önemli etkisi olduğu (OR 7,90 (2,90-21.50); p<0.001) gözlemlendi. Öğrencilerin çoğunlukla (%54,3) özel muayenehane tercihinde bulunduğu; ancak birinci sınıf öğrencilerinin (%28,6) ve ikinci sınıf öğrencilerinin (%36,2) yaklaşık üçte birinin spesifik bir hedef belirtmediği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin büyük çoğunluğu (n=109; %80,7) uzmanlık tercihinde bulunmuştur.
Sonuç: Kariyer Planlama Dersine katılımın belirli bir kariyer planına sahip olmada önemli etkisi olmuştur. Hedeflerin kesin sınırlarla belirlenmesinde Kariyer Planlama Dersi kapsamında mesleğe yönelik modüller eklenmesi faydalı olabilir.
None
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | None |
Early Pub Date | December 12, 2022 |
Publication Date | December 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |