Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen
adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerini ve buna etki eden faktörleri
belirlemektir. Araştırma karma yöntem araştırmalarından olan açımlayıcı sıralı
desene göre gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda ilk olarak Akdeniz Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında dördüncü sınıf
düzeyinde öğrenim gören 70 öğretmen adayına “Yetişkinler İçin Çevre
Okuryazarlığı (ELSA)” ölçeği uygulanmıştır. Daha sonra ölçekten elde edilen
puanlara göre en düşük ve en yüksek puana sahip toplam 7 öğretmen adayı ile
yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. ELSA Atabek Yiğit, Köklükaya,
Yavuz ve Demirhan (2014) tarafından geliştirilmiştir. Ayrıca ölçek çevresel
bilinç, çevresel kaygı ve çevresel farkındalık olmak üzere üç alt boyut ve
toplam 20 maddeden oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ise
araştırmacılar tarafından iki uzman görüşü alınarak geliştirilmiştir. Elde
edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz
sonuçlarına göre öğretmen adaylarının çevre okuryazarlıklarını etkilediğini
belirttikleri kodlar temalaştırılarak tablo şeklinde verilmiştir. Buna göre
çevre okuryazarlığına olumlu yönde etki ettiği ifade edilen kodlardan en fazla
sıklığa lisans dersleri (6), aile davranışları (6) ve gözlemler (6) sahiptir.
Verilerde bir diğer dikkat çeken nokta ise bir diğeri ise alt grupta herhangi
bir şekilde içsel motivasyon kaynağının bulunmamasıdır. Görüşme yapılan son
sınıf fen bilgisi öğretmen adayları neredeyse üniversiteyi bitiriyor olmalarına
rağmen herhangi bir şekilde ders dışı bir etkinliğe/projeye katılmamıştır.
Bunun nedeni olarak da çoğunlukla bu tür etkinliklerden haberdar olmadıklarını
ya da kendilerine katkı sağlayacağını düşünmemeleri olarak ifade etmişlerdir.
Nicel veriler, fen bilgisi öğretmen adaylarının cinsiyet, genel akademik
ortalamaları, ikamet edilen yerleşim yeri, ebeveyn öğrenim düzeyi ve ebeveyn
mesleği değişkenlerine göre SPSS analiz programı ile analiz edilmiştir. Son
sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçek toplam puanları normal dağılım
göstermediği için analiz edilirken parametrik olmayan testler kullanılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre
okuryazarlık puanları genel akademik ortalama, cinsiyet, ikamet edilen yerleşim
yeri, ebeveyn öğrenim düzeyi, ebeveyn mesleği değişkenleri bakımından anlamlı
bir fark bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |