The present study aims to examine the role of task-based language
teaching in promoting EFL learners’ attitudes and motivation. It adopted the
case study design of the qualitative research methods. The study group consist
of 12 (M=8 F=4) high school students who were attending pre-intermediate
language courses in a language school in Antalya. To account for homogeneity of
the participants, Cambridge Interactive Placement Test was conducted and
according to the results, students were placed into classes. Upon implementing 54-hour
courses based on task-based teaching, the participants were asked to fill in an
evaluation questionnaire about the course. The collected data were analysed
through the content analysis technique. Four main themes (increase in learner
motivation, demotivation towards learning English in the past, negative
attitude towards course methods and techniques and positive attitude towards
classroom activities) were identified. According to the results, it was found that
the participants had negative attitude towards English learning activities
carried out before the task-based teaching, lost their desire and willingness
to learn English, considered foreign language learning process as “tedious” and
“tiring”. When the participants’ opinions after the implementation were
examined, it was observed that the participants became remotivated, attended
classroom activities more, started to love English again and their attitude
towards English changed from negative to positive. The results of the study
were discussed with the studies in the relevant literature and suggestions were
put forth for practitioners and further research.
Bu çalışmanın amacı Görev Temelli Dil Öğretiminin yabancı dil olarak
İngilizce öğrenen öğrencilerin hedef dile ait tutum ve motivasyonlarını
arttırmadaki etkisini incelemektedir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması deseniyle yürütülen bu çalışmaya Antalya ilindeki bir dil kursunda
alt orta seviye düzeyinde İngilizce yabancı dil derslerine katılan 12 lise
öğrencisi katılmıştır. Katılımcılar, Cambridge Etkileşimli Seviye Belirleme
Sınavından elde ettikleri puanlara göre ilgili dil seviyesine ait sınıflara
yerleştirilmiş, bu sayede grubun homojenliği sağlanmıştır. 54 saatlik Görev Temelli
dil öğretim aktivitelerinin ardından katılımcılara yarı yapılandırılmış
sorulardan oluşan ders değerlendirme formu verilmiştir. Toplanan veriler içerik
analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda “öğrenci
motivasyonunda artış”, “geçmişte İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyonsuzluk”,
“ders yöntem ve tekniklerine yönelik olumsuz tutum” ve “ sınıf içi aktivitelere
yönelik olumlu tutum” olmak üzere dört tema ortaya çıkmıştır. Elde edilen
bulgulara göre, katılımcıların görev temelli dil öğretim sürecinden önceki
İngilizce öğrenme faaliyetlerine karşı olumsuz bir tutum içerisinde olduğu,
İngilizce öğrenme istek ve arzularının azaldığı, yabancı dil öğrenme sürecini
“sıkıcı” ve “yorucu” olarak tanımladığı görülmüştür. Uygulama sonrası görüşleri
incelendiğinde ise, kaybettikleri motivasyonu geri kazandıkları, sınıf içi
aktivitelere daha fazla katılım gösterdikleri, İngilizceyi yeniden sevmeye
başladıkları, İngilizceye yönelik olumsuz tutumların yerinin olumlu tutumların
aldığı görülmektedir. Araştırmada elde edilen sonuçlar, ilgili alan yazın ile
tartışılarak uygulayıcılar ve ileriki araştırmalar için önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |