Elektrifikasyonu artırılmış hava araçları kavramı, hava araçlarında kullanılan mekanik, pnömatik ve hidrolik sistemlerin mümkün olduğunca elektriksel sistemlere dönüştürülmesini hedefler. Böylece yüksek verimli, daha az bakım gerektiren ve daha hafif sistemler kullanarak yakıt tasarrufu sağlamak hedeflenir. Bu sistemlerde generatör önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada hava araçları için değişken akılı relüktans generatör (DARG) tasarımı yapılmıştır. Öncelikle hava araçlarında kullanılan değişken hızlı-değişken frekanslı elektrik üretim mimarisi anlatılmıştır. 12/10 topolojiye sahip bir DARG’ın çalışma prensibi analiz edilmiş ve dinamik denklemleri verilmiştir. Rotor pozisyonuna bağlı endüktans değişimleri incelendiğinde DARG’ın yapısal olarak anahtalamalı relüktan generatör (ARG)’ye benzemesine rağmen moment üretim mekanizması bakımından silindirik rotorlu bir senkron generatöre benzediği görülmüştür. Fazör diyagramından yararlanarak tam yük altında ve 0.85 geri güç faktöründe çalışabilmesini sağlayacak toplu parametreler elde edilmiştir. Hesaplanan toplu parametrelere uygun bir tasarım yapılmıştır. Tasarım ve analiz sırasında Ansys/Maxwell’den yararlanılmıştır. Tasarımı yapılan generatörün terminal geriliminin harmonik analizi yapılmış ve bozulma faktörünün %2.16 olduğu görülmüştür. Yapılan analizler neticesinde, 12/10 DARG’ün üç seviyeli senkron generatöre alternatif olabilecek, daha ucuz ve daha basit bir generatör olduğu görülmüştür.
Değişken Akılı Relüktans Generatör 1 Elektrifikasyonu Artırılmış Hava Aracı 2 Generatör Tasarımı 3 Sonlu Eleman Analizi 4.
Tübitak
119E219
Bu çalışma Tübitak tafından 119E219 nolu proje kapsamında desteklenmiştir.
The generator plays a significant role in more electric aircraft (MEA). In this paper, variable flux reluctance generator (VFRG) is designed for aircraft. A brief overview of airplane electric power generation using variable speed-variable frequency is given firstly. The electromagnetic properties of 12/10 VFRG is analyzed and its dynamic equations are given. Using dynamic equations, a method has been developed to determine inductance values that will allow it to operate under full load and 0.85 lagging power factor. Lumped parameters are obtained the machine to operate at full-load and 0.85 lagging power factor by using phasor diagram. On the basis of the calculated lumped parameters, a 5kW 12/10 VFRG has been designed. Ansys/Maxwell is used to design and analyze. Using a harmonic analysis, distortion factor of terminal voltage is determined as 2.16 %. As a result of the analysis an alternative to the three-level generator is the 12/10 VFRG, which is less expensive and has simple structure.
Variable Flux Reluctance Generator 1 More Electric Aircraft 2 Generator Design 3 Finite Element Analysis 4.
119E219
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 119E219 |
Publication Date | June 28, 2023 |
Submission Date | February 9, 2022 |
Acceptance Date | April 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |