Research Article
BibTex RIS Cite

KIRSAL YOLLARIN ÜSTYAPI PERFORMANS ANALİZİNDE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİNİN KULLANILABİLİRLİĞİ: ISPARTA ÖRNEĞİ

Year 2020, , 904 - 911, 24.09.2020
https://doi.org/10.21923/jesd.572137

Abstract

Düzgünsüzlük indeksi yolların performansı hakkında önemli bilgi veren bir parametredir. Düzgünsüzlüğün önceden tahmin edilebilmesi, yolların bakım ve onarım planlamaları için büyük bir kolaylık sağlayabilir. Bu çalışma kapsamında sathi kaplamalı yolların gelecek yıllarda sahip olması beklenen uluslararası düzgünsüzlük indeksi (IRI) değeri tahmin edilmiştir. Bu amaçla, kırsal yollar için trafik hacmi ve iklim verileri ile literatürde geliştirilmiş olan lineer denklemler amaç fonksiyonu olarak kullanılmıştır. Ek olarak tahmin edilen IRI değerleri ve ilgili yol kesimi hakkındaki trafik hacim ve bölge iklim verileri Coğrafi Bilgi Sistemlerine işlenmiş ve optimizasyon çalışması gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen 5 yıllık örnek bir uygulama ile coğrafi bilgi sistemlerinin, kırsal yollarda üstyapı yönetim sistemi için kullanılabilirliği gösterilmiştir.

References

  • Abdelaziz, N., Abd El-Hakim, R. T., El-Badawy, S. M., Afify, H. A., 2018. International Roughness Index prediction model for flexible pavements. International Journal of Pavement Engineering, 1-12-1029-8436.
  • Almuhanna, R. R., Ewadh, H. A., & Alasadi, S. J., 2018. Using PAVER 6.5. 7 and GIS program for pavement maintenance management for selected roads in Kerbala city. Case studies in construction materials, 8, 323-332.
  • Ay, S., 2001. Antalya Bölgesindeki Devlet Yollarının Üstyapı Performanslarının Analizi ve İyileştirme Çalışmaları, Akdeniz Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Çelikli, U., 2018. Kırsal yolların üstyapı performansının belirlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 220s, Isparta.
  • Gerçek, D., Güven, İ. T. Kentlerde Yeşil Alanların Yeterlilik, Erişebilirlik ve Bütünsellik Açısından Değerlendirilmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 5(2), 393-397.
  • Gökova, S., 2012. Coğrafi Bilgi Sistemi İle Gerçek Zamanlı Üstyapı Yönetim Sistemi Yazılımı Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 78s, Isparta.
  • Jia, X., Huang, B., Zhu, D., Dong, Q., & Woods, M., 2018. Influence of Measurement Variability of International Roughness Index on Uncertainty of NetworkLevel Pavement Evaluation. Journal of Transportation Engineering, Part B: Pavements, 144(2), 04018007.
  • KGM, 2018. İstatistikler. Erişim Tarihi: 15.09.2018. http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Istatistikler/DevletveIlYolEnvanteri.aspx
  • Morova, N., 2013. Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Gerçek Zamanlı Üstyapı Yönetim Sistemi Gerçekleştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 361s, Isparta.
  • Qian, J., Jin, C., Zhang, J., Ling, J., Sun, C. 2018. International Roughness Index, Prediction Model for Thin Hot Mix Asphalt Overlay Treatment of Flexible Pavements. Transportation Research Record, 2672(40), 7-13.
  • Chong, D., Wang, Y., Dai, Z., Chen, X., Wang, D., Oeser, M., 2018. Multiobjective optimization of asphalt pavement design and maintenance decisions based on sustainability principles and mechanistic-empirical pavement analysis. International Journal of Sustainable Transportation, 12(6), 461-472.
  • Saha, P. ve Ksaibati, K., 2016. A risk-based optimisation methodology for pavement management system of county roads. International Journal of Pavement Engineering, 17(10), 913-923.
  • Şener, Ş., Şener, E., Nas, B. 2011. Landfill Site Selection by using GIS and Multicriteria Decision Analysis. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 1(3), 134-144.
  • Şener, E., Şener, Ş. 2019. Meteorolojik kuraklığın coğrafi bilgi sistemleri tabanlı zamansal ve konumsal analizi: çorak gölü havzası (burdur-türkiye) örneği. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 7(3), 596-607.
  • Sharaf, E. A., 1993. Ranking versus simple optimization in setting pavement maintenance priorities: a case study from Egypt. Transportation Research Record (1397). Transportation Research Board, pp 34-8, Washington DC. United State.
  • Shrestha, S., Katicha, S. W., Flintsch, G. W., Thyagarajan, S., 2018. Application of Traffic Speed Deflectometer for Network-Level Pavement Management. Transportation Research Record. 2672(40), 348-359 p.
  • Simpson, A. L., Bryce, J. M., Rada, G. R., Groeger, J. L., 2018. Time-Series Review of Highway Performance Monitoring System Data. Transportation Research Record, 2672(40), 1-6 p.
  • Wang, W., Wang, S., Xiao, D., Qiu, S., Zhang, J., 2018. An Unsupervised Cluster Method for Pavement Grouping Based on Multidimensional Performance Data. Journal of Transportation Engineering, Part B: Pavements, 144(2), 04018005.
  • Zhang, W. ve Wang, M. L., 2018. International Roughness Index (IRI) measurement using Hilbert-Huang transform. In Nondestructive Characterization and Monitoring of Advanced Materials, Aerospace, Civil Infrastructure, and Transportation XII (Vol. 10599, p. 105991R). International Society for Optics and Photonics.

USABILITY OF GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEMS BY PAVEMENT PERFORMANCE ANALYSIS ON RURAL ROADS: CASE STUDY OF ISPARTA

Year 2020, , 904 - 911, 24.09.2020
https://doi.org/10.21923/jesd.572137

Abstract

The roughness index is a parameter that gives important information about the performance of the roads. Predicting the roughness can be a great convenience for road maintenance and rehabilitations planning. Within the scope of this study, the international roughness index (IRI) value of the chip seal paved roads for the coming years has been estimated. For this purpose, linear equations developed in the literature based on traffic loads and climate data, for rural roads were used as an objective function. In addition, the traffic volume and region climate data on the estimated IRI values and related road sections were processed in the Geographic Information Systems and an optimization study was carried out. The usability of the geographic information systems for the pavement management system in rural roads has been demonstrated with a 5-year sample application.

References

  • Abdelaziz, N., Abd El-Hakim, R. T., El-Badawy, S. M., Afify, H. A., 2018. International Roughness Index prediction model for flexible pavements. International Journal of Pavement Engineering, 1-12-1029-8436.
  • Almuhanna, R. R., Ewadh, H. A., & Alasadi, S. J., 2018. Using PAVER 6.5. 7 and GIS program for pavement maintenance management for selected roads in Kerbala city. Case studies in construction materials, 8, 323-332.
  • Ay, S., 2001. Antalya Bölgesindeki Devlet Yollarının Üstyapı Performanslarının Analizi ve İyileştirme Çalışmaları, Akdeniz Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Çelikli, U., 2018. Kırsal yolların üstyapı performansının belirlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 220s, Isparta.
  • Gerçek, D., Güven, İ. T. Kentlerde Yeşil Alanların Yeterlilik, Erişebilirlik ve Bütünsellik Açısından Değerlendirilmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 5(2), 393-397.
  • Gökova, S., 2012. Coğrafi Bilgi Sistemi İle Gerçek Zamanlı Üstyapı Yönetim Sistemi Yazılımı Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 78s, Isparta.
  • Jia, X., Huang, B., Zhu, D., Dong, Q., & Woods, M., 2018. Influence of Measurement Variability of International Roughness Index on Uncertainty of NetworkLevel Pavement Evaluation. Journal of Transportation Engineering, Part B: Pavements, 144(2), 04018007.
  • KGM, 2018. İstatistikler. Erişim Tarihi: 15.09.2018. http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Istatistikler/DevletveIlYolEnvanteri.aspx
  • Morova, N., 2013. Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Gerçek Zamanlı Üstyapı Yönetim Sistemi Gerçekleştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 361s, Isparta.
  • Qian, J., Jin, C., Zhang, J., Ling, J., Sun, C. 2018. International Roughness Index, Prediction Model for Thin Hot Mix Asphalt Overlay Treatment of Flexible Pavements. Transportation Research Record, 2672(40), 7-13.
  • Chong, D., Wang, Y., Dai, Z., Chen, X., Wang, D., Oeser, M., 2018. Multiobjective optimization of asphalt pavement design and maintenance decisions based on sustainability principles and mechanistic-empirical pavement analysis. International Journal of Sustainable Transportation, 12(6), 461-472.
  • Saha, P. ve Ksaibati, K., 2016. A risk-based optimisation methodology for pavement management system of county roads. International Journal of Pavement Engineering, 17(10), 913-923.
  • Şener, Ş., Şener, E., Nas, B. 2011. Landfill Site Selection by using GIS and Multicriteria Decision Analysis. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 1(3), 134-144.
  • Şener, E., Şener, Ş. 2019. Meteorolojik kuraklığın coğrafi bilgi sistemleri tabanlı zamansal ve konumsal analizi: çorak gölü havzası (burdur-türkiye) örneği. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 7(3), 596-607.
  • Sharaf, E. A., 1993. Ranking versus simple optimization in setting pavement maintenance priorities: a case study from Egypt. Transportation Research Record (1397). Transportation Research Board, pp 34-8, Washington DC. United State.
  • Shrestha, S., Katicha, S. W., Flintsch, G. W., Thyagarajan, S., 2018. Application of Traffic Speed Deflectometer for Network-Level Pavement Management. Transportation Research Record. 2672(40), 348-359 p.
  • Simpson, A. L., Bryce, J. M., Rada, G. R., Groeger, J. L., 2018. Time-Series Review of Highway Performance Monitoring System Data. Transportation Research Record, 2672(40), 1-6 p.
  • Wang, W., Wang, S., Xiao, D., Qiu, S., Zhang, J., 2018. An Unsupervised Cluster Method for Pavement Grouping Based on Multidimensional Performance Data. Journal of Transportation Engineering, Part B: Pavements, 144(2), 04018005.
  • Zhang, W. ve Wang, M. L., 2018. International Roughness Index (IRI) measurement using Hilbert-Huang transform. In Nondestructive Characterization and Monitoring of Advanced Materials, Aerospace, Civil Infrastructure, and Transportation XII (Vol. 10599, p. 105991R). International Society for Optics and Photonics.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Civil Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Serdal Terzi 0000-0002-4776-824X

Melak Hussein Ahmed 0000-0002-9131-4608

Publication Date September 24, 2020
Submission Date May 30, 2019
Acceptance Date June 24, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Terzi, S., & Ahmed, M. H. (2020). KIRSAL YOLLARIN ÜSTYAPI PERFORMANS ANALİZİNDE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİNİN KULLANILABİLİRLİĞİ: ISPARTA ÖRNEĞİ. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 8(3), 904-911. https://doi.org/10.21923/jesd.572137