Öğrencilerin eğitim gördükleri çevrenin onların tüm davranışlarını
etkilediği hususu bugün bilimsel bir gerçek olarak kabul edilmektedir. Bu
yüzden etkili ve başarılı eğitim için bu çevrenin düzenlenmesi gereklidir. Bu
kapsamda, Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) dersliklerindeki mevcut iç çevre
kalitesinin belirlenebilmesi ve durumun ortaya konulması amacıyla, bu çalışmada
SDÜ’nün 3 farklı fakültesinde (Mühendislik, Teknoloji ve Hukuk
Fakülteleri) yer alan toplamda 86 dersliğin CO2, sıcaklık, nem,
aydınlatma ve gürültü seviyeleri ölçülmüş ve elde edilen değerler mevcut
standartlarla karşılaştırılmıştır. Çalışmada ortalama sıcaklık 18,5 oC (Mühendislik Fak.) ile 29 oC
(Hukuk Fak.), nem %16,6 (Mühendislik Fak.) ile %54,4 (Teknoloji Fak.), CO2
629 ppm (Mühendislik Fak.) ile 3924 ppm
(Mühendislik Fak.), aydınlatma 202 lüx (Mühendislik Fak.) ile 866 lüx
(Mühendislik Fak.) ve gürültü değerleri ise 27,4 dBa (Hukuk Fak.) ile 55,3 dBa
(Mühendislik Fak.) arasında değişmektedir. Ayrıca, yüksek doluluk oranına sahip
olan dersliklerde doğal havalandırmanın yetersiz kaldığı ve oldukça yüksek CO2 değerlerinin elde edildiği
görülmüştür. Genel olarak ölçümlerin gerçekleştirildiği fakülteler göz önüne
alındığında, mevcut dersliklerde bir aydınlatma, gürültü ve nem probleminin
olmadığı ancak Mühendislik Fakültesi binasının eski olmasından dolayı binadaki
bazı dersliklerin yeterince ısıtılamadığı, buna karşın Hukuk Fakültesindeki
dersliklerin ise aşırı ısıtıldığı yani Fakültelerdeki ısıtma sistemlerinin
yeterince verimli ve istenilen randımanda çalıştırılamadığı görülmüştür.
Today, environment in
which the students are educated affects all their behaviors are accepted as a
scientific fact. Therefore, the environment should be organized in accordance
with successful and effective education. For this purpose, CO2,
temperature, humidity, lighting and noise levels were measured and the values
obtained were compared with the current standards in 86 classrooms located in
the Engineering, Technology and Law Faculties of Suleyman Demirel University
(SDU), in order to determine the existing indoor quality of the classrooms in
SDU and to reveal the real situation. In the study, the average temperatures varied
from 18.5 oC (Faculty of Engineering) to 29 oC (Faculty
of Law), humidity varied from 16.6% (Faculty of Engineering) to 54.4% (Faculty
of Technology), CO2 varied from 629 ppm (Faculty of Engineering) to 3924
ppm (Faculty of Engineering), lighting varied from 202 lux (Faculty of
Engineering) to 866 lux (Faculty of Engineering) and noise varied from 27.4 dBa
(Faculty of Law) to 55.3 dBa (Faculty of Engineering). Furthermore, it was
observed that in the classrooms with high occupancy rate, natural ventilation
was insufficient and high CO2 values were obtained. In general, the
faculties in which the measurements were carried out were considered, it was
seen that there was no lighting, noise and humidity problems in the existing
classrooms. However, although some classrooms located in the buildings of the
Faculty of Engineering which has the oldest buildings in the campus could not
be heated sufficiently, it was observed that some of the classrooms were
overheated in Faculty of the Law. Therefore, it has been seen that heating
systems in faculties cannot be operated efficiently and in desired performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Engineering |
Journal Section | Araştırma Articlessi \ Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2019 |
Submission Date | March 17, 2019 |
Acceptance Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 4 |