Bu çalışmada, %100 biyodizel yakıtlı dört silindirli bir dizel motor 100 Nm ve tam yükte (294 Nm) deneysel olarak incelenmiştir. Sisteme enerji ve ekserji analizleri uygulanarak sonuçlar termodinamik açıdan detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir. Havanın, yakıtın, egzoz gazlarının ve net gücün enerji ve ekserji değerlerinin motor tork artışı ile birlikte arttığı görülmüştür. Tork artışı ile motorun enerji ve ekserji kayıplarının da artarak sistemi olumsuz etkilediği değerlendirilmiştir. 294 Nm’de çalışan motorda biyodizel yakıtının enerji değeri 124,723 kW, ekserji değeri ise 134,09 kW olarak hesaplanmıştır. Dizel motorun 294 Nm yükte enerji kaybı 94,247 kW olarak bulunurken, ekserji kaybı 15,750 kW olarak belirlenmiştir. Motor torkunun artmasıyla sistemin verimi artmıştır ve 294 Nm yükte motorun enerji verimi %33,397 iken, ekserji verimi ise %37,39 olarak hesaplanmıştır.
In this study, a four-cylinder diesel engine with %100 biodiesel fuel is investigated at 100Nm and full load. The results are assessed in detail with thermodynamic aspect by applying energy and exergy analyses to the system. It is seen that the energy and exergy rates of air, fuel, exhaust gases and net power increases with engine torque. It is also assessed that the increase in the energy and exergy losses of the engine with increase in torque affects the system negatively. At full load, the biodiesel fuel energy rate is calculated as 124,723, while its exergy rate is 134,09 kW. The energy loss rate of the diesel engine at full load is found as 94,247 kW, its exergy loss is determined as 15,750 kW. The system efficiency is increased with the engine torque, and energy efficiency of the engine at full load is 33,397% while exergy efficiency is calculated as 37,39%.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2020 |
Submission Date | July 30, 2020 |
Acceptance Date | September 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 3 |