Bu çalışmada, sıcak karışım asfaltta kullanılan agregaların kökeni ile doğrudan ilişkili olan agrega özgül ağırlığının, sıcak karışım asfaltın optimum bitüm oranı, indirekt çekme dayanımı ve çekme dayanımı oranı üzerine etkisi araştırılmıştır. Bir tür kireçtaşı agreganın özgül ağırlık değerleri Türk Standardı (TS), Amerikan Test ve Malzeme Kurumu (ASTM) ve Amerika Devlet Karayolu ve Ulaştırma İdareleri Birliği (AASHTO) standartlarına göre ayrı ayrı hesaplanmıştır. Karışımlarda tek çeşit kireçtaşı agrega ve 50/70 penetrasyon sınıflı bitüm kullanılmasına rağmen, agregaların özgül ağırlık değerlerindeki farklılıklardan dolayı optimum bitüm oranı, indirekt çekme dayanımı ve nem hassasiyeti açısından farklı değerler elde edilmiştir. Optimum bitüm içerikleri TS, ASTM ve AASHTO standartları kullanılarak sırasıyla %5,03, %4,75 ve %4,59 olarak bulunmuştur. Fayda – maliyet analizine göre farklı standartlar esas alınarak hesaplanan agrega özgül ağırlık değerlerindeki değişimlerin ekonomik fayda sağladığı söylenebilir. Genel olarak sonuçlar, sıcak karışım asfaltta kullanılan bir tür kireçtaşı agregasının özgül ağırlık değerlerinin, karışımların optimum bitüm oranını ve indirekt çekme dayanımını önemli derecede etkilediğini göstermiştir.
In this study, effect of aggregate specific gravity, which is directly related to origin of aggregates used in hot mix asphalt on optimum bitumen content, indirect tensile strength and tensile strength ratio of hot mix asphalt, was investigated. Specific gravity (SG) values of one kind of limestone aggregate were calculated according to Turkish Standard (TS), American Society for Testing and Materials (ASTM) and American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) standards, separately. Although one kind of limestone aggregate and 50/70 penetration grade bitumen are used in the mixtures, different values were obtained in terms of optimum bitumen content, indirect tensile strength and moisture sensitivity due to differences in the specific gravity values of the aggregates. Optimum bitumen contents were found by using TS, ASTM and AASHTO standards as 5.03%, 4.75% and 4.59%, respectively. According to the cost – benefit analysis, it can be said that changes in aggregate specific gravity values, which were calculated, based on different standards provide economic benefit. Overall, the results indicated that specific gravity values of one kind of limestone aggregate used in hot mix asphalt have significantly affected optimum bitumen content and indirect tensile strength of the mixtures.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | November 15, 2021 |
Acceptance Date | February 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |