The study, it is aimed to mathematically model the relationships between the Pavement Condition Index (PCI), which is used as a pavement performance indicator, and the amount of whole-body vibration exposure in a passenger car. Vibration measurements were analyzed according to the frequency-weighted data processing method, the technical details of which were explained in the ISO 2631 standard, and aw values were obtained in the vertical direction. Mathematical relationships between PCI values and actual vibration measurement data in the range of 20-50 km/h ride speed were modeled using linear regression analysis on the road sections determined in an urban road network with a bituminous hot-mixed pavement. The statistical compatibility of the models was examined. Through the mathematical models generated for each ride speed, the threshold values of PCI that affect ride comfort, and the ride comfort values corresponding to the PCI limit values in the traditional evaluation scale recommended by the PAVER system were determined. In the evaluated speed range, the PCI limit values were 0, 11, 29, 41 on the ‘a little uncomfortable - fairly uncomfortable’ threshold, 37, 62, 69, 77 on the ‘not uncomfortable - a little uncomfortable’ threshold, respectively. Finally, the threshold values produced by the linear regression method were compared with the threshold values obtained by logistic regression, fuzzy logic and artificial neural network techniques in previous studies in the literature. It was determined linear regression analysis generated lower PCI threshold values than other techniques.
Çalışmada üstyapı performans göstergesi olarak kullanılan Üstyapı Durum İndeksi (PCI) ve yolcu otomobilinde maruz kalınan tüm vücut titreşimi miktarı arasındaki ilişkilerin matematik olarak modellenmesi amaçlanmıştır. Titreşim ölçümleri, teknik detayları ISO 2631 standardında açıklanan frekans ağırlıklı veri işleme yöntemine göre analiz edilerek düşey doğrultuda aw değerleri elde edilmiştir. Bitümlü sıcak karışım üstyapıya sahip bir kentsel yol ağında belirlenen yol kesimlerinde, PCI değerleri ve 20-50 km/sa sürüş hızı aralığında yapılan gerçek titreşim ölçüm verileri arasındaki matematiksel ilişkiler doğrusal regresyon analizi kullanılarak modellenmiştir. Modellerin istatistik olarak uyumları incelenmiştir. Her bir sürüş hızı için oluşturulan matematik model aracılığıyla PCI’ın sürüş konforunu etkileyen eşik değerleri ve PAVER sistemince önerilen geleneksel değerlendirme ölçeğindeki PCI sınır değerlerine karşılık gelen sürüş konforu değerleri belirlenmiştir. Değerlendirilen hız aralığında PCI sınır değerleri sırasıyla ‘az konforsuz - biraz konforsuz’ eşiğinde 0, 11, 29, 41, ‘konforlu - az konforsuz’ eşiğinde 37, 62, 69, 77 olarak bulunmuştur. Son olarak doğrusal regresyon analizi yöntemi ile üretilen eşik değerleri literatürde bulunan önceki çalışmalarda lojistik regresyon, bulanık mantık ve yapay sinir ağları teknikleri ile elde edilen eşik değerleri ile kıyaslanmıştır. Doğrusal regresyon analizinin diğer tekniklere nazaran daha düşük PCI eşik değerleri verdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | December 11, 2021 |
Acceptance Date | May 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 3 |