In this study, the hybridization process of carbon fabrics, which used in many areas today, and flax fabrics were carried out using two production methods, hand lay-up and vacuum bagging. The effects of both the production method and the hybridization process on the mechanical performance of the formed flax/carbon epoxy hybrid composites were investigated. Epoxy was used as a matrix element in production. Tensile and hardness tests were performed to evaluate the mechanical properties of the analyzed composite products. Moreover, the surface morphology of the samples broken after mechanical testing was analyzed using scanning electron microscopy. The experimental results reveal that the tensile strength of flax/carbon fiber hybrid composites increased from 226.36 MPa to 344.14 MPa when vacuum bagging method was used, resulting in an increase of 52.03% compared to hand lay-up method. An increment of 1.09% was achieved in comparison to hand lay-up when the hardness value reached 201.59 HV from 199.42 HV in linen/carbon fiber hybrid composites produced by vacuum bagging method. The results of the study reveal that both production methods are suitable for manufacturing of automotive parts using linen and carbon fiber fabrics, depending on the area to be used and the part to be produced.
Bu çalışmada, günümüzde birçok alanda kullanılan karbon kumaşlar ile keten kumaşların hibridizasyon işlemi, elle yatırma ve vakum torbalama olmak üzere iki üretim yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Hem üretim yönteminin hem de hibridizasyon işleminin, oluşturulan keten/karbon epoksi hibrit kompozitlerin mekanik performansı üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Üretimde matris elemanı olarak epoksi kullanılmıştır. Analizi yapılan kompozit ürünlerin mekanik özelliklerini değerlendirmek için çekme ve sertlik testleri yapılmıştır. Ayrıca mekanik testlerden sonra kırılan numunelerin yüzey morfolojisi taramalı elektron mikroskobu kullanılarak analiz edilmiştir. Deneysel sonuçlar, keten/karbon fiber hibrit kompozitlerin çekme mukavemetinin vakum torbalama yöntemi kullanıldığında 226.36 MPa' dan 344.14 MPa' ya yükseldiğini ve elle yatırma yöntemine göre %52.03'lük bir artışa neden olduğunu ortaya koymaktadır. Vakum torbalama yöntemi ile üretilen keten/karbon fiber hibrit kompozitlerde sertlik değeri 199,42 HV' den 201,59 HV' ye ulaştığında elle yatırmaya göre %1,09 artış sağlanmıştır. Çalışmanın sonuçları, kullanılacak alana ve üretilecek parçaya bağlı olarak, her iki üretim yönteminin de keten ve karbon elyaf kumaşlar kullanılarak otomotiv parçalarının imalatına uygun olduğunu ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2023 |
Submission Date | June 14, 2022 |
Acceptance Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |