Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 220 - 230, 01.07.2020
https://doi.org/10.21891/jeseh.703442

Abstract

References

  • Akar, Ü. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. (Master Thesis). Afyon Kocatepe Üniversitesi. Aktamıs, H., & Pekmez, E. S. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205. Aktamış, H., & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 11-23. Alamolhodaei, H. (1996). A study in higher education calculus and students' learning styles. (Doctoral dissertation). University of Glasgow. Arı, E., & Bayram, H. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım ve öğrenme stillerinin laboratuvar uygulamalarında başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 311-324 Ates, S. (2001). The effects of computer applications online-graphing skills of tenth grade students having different cognitive developmental levels (pp. 1-198). University of Kentucky. Ates, S. (2005). Öğretmen Adaylarının Değişkenleri Belirleme ve Kontrol Etme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 21-39. Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012) İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311. Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem teknik ve ilkeler. Ankara: TDFO. Bekiroglu Ogan,F. (2008). Performansa dayalı ölçümler: teori ve uygulama. Journal of Turkısh Scıence Educatıon, 5 (1), 113-131. Bozkurt, O. ve Olgun, Ö. S. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde bilimsel süreç becerileri. M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu (Ed.), İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi (s. 55-70). Ankara: Anı Yayıncılık. Burns, J. C., Okey, J. R., & Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of research in science teaching, 22(2), 169-177. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Century, D. N. (2002). Alternative and traditional assessments: their comparative impact on students’ attitudes and science learning outcomes: an exploratory study. (Doctoral dissertation). University of Temple, USA. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education. 5th Edition, London: Routledge. Demirçalı, S. (2016). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve zihinsel model gelişimlerine etkisi: 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi-uzay bilmecesi ünitesi örneği. (Master thesis). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Dillashaw, G.F., & Okey, J. R. (1980). Test of the integrated science process skills for secondary science students. Science education, 64(5), 601-608. Duran, M., Işık, H., Mıhladız, G., & Özdemir, O. (2011). The relationship between the preservice science teachers’ scientific process skills and learning styles. Western Anatolia Journal of Educational Science, Special Issue: Selected papers presented at WCNTSE, 467-474. Ergin, D. Y., Özgürol, M.B. (2011). Bilimsel Tutum ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. 2nd.International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April 2011, Antalya-Turkey. Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., & Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. İzmir: Dinazor. Feyzioğlu, B.,Demirdağ, B., Akyıldız, M. ve Altun, E. (2012). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1887. Güven, B. (2007). Öğretimde bireysel farklılıklara bakış: bilişsel stiller. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (EDU7), 2(2), 2-3. Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: principles, policy & practice, 6(1), 129-144. Hamblin, D. H. (1981) Teaching Study Skills. Oxford: Basil Blackwell. Jonassen, D., & Grabowski, B. (1993). Individual differences and instruction. New York: Allen & Bacon. Karaçam, S. (2005). Farklı bilişsel stillerdeki lise öğrencilerinin hareket ve hareket yasaları konularındaki kavramsal anlama düzeyleri ile ölçme teknikleri arasındaki ilişki (Master Thesis). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Karaçam, S., & Ateş, S. (2010). Ölçme tekniğinin farklı bilişsel stillerdeki öğrencilerin hareket konusundaki kavramsal bilgi düzeylerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-30. Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M., & Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuvarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389. Liu, M., & Reed, W. M. (1994). The relationship between the learning strategies and learning styles in a hypermedia environment. Computers in human behavior, 10(4), 419-434. Lowery, L. F. (Ed.). (1997). NSTA Pathways to the science standards (Vol. 1). Arlington: NSTA Press. Meador, K. S. (2003). Thinking creatively about science suggestions for primary teachers. Gifted Child Today, 26(1), 25-29. Mefoh, P. C., Nwoke, M. B., Chukwuorji, J. C., & Chijioke, A. O. (2017). Effect of cognitive style and gender on adolescents’ problem-solving ability. Thinking Skills and Creativity, 25, 47-52. Messick, S. (1982). Cognitive styles in educational practice. ETS Research Report Series, 1982(1), 1-34. Molitor, L. L., & George, K. D. (1976). Development of a Test of Science Process Skills. Journal of Research in Science Teaching, 13(5), 405-412. Monica, K. M. M. (2005). Development and validation of a test of integrated science process skills for the further education and training learners. (Master’s Thesis), University of Pretoria. South Africa. OECD (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en. Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: assessing hands-on student performance. Addison-Wesley, Innovative Division, 20665 4th St., Saratoga, CA 95070. Ozarslan, M., & Bilgin, İ. (2016). The effects of the students’ cognitive styles of field dependent/independent. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 94-110. Özkan, B. (2015). 60-72 aylık çocuklar için bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve beyin temelli öğrenmeye dayanan fen programının bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Doctoral dissertation). Marmara University, İstanbul. Padilla, M.J. (1990). The science process skills. Research matters – to the science teacher. National Association for Research in Science Teaching, 9004. Parkinson, J. (1998). The effective teaching of secondary school. UK:Longman Group UK Limited. Rasinski, T. V. (1984). Field dependent/independent cognitive style research revisited: do field dependent readers read differently than field independent readers? Reading psychology, 5(3), 303-322. Rezba, R., Sprague, C., McDonnough, J., & Matkins, J. (2007). Learning and Assessing Science Process Skills. Dubuque, Iowa. America: Kendall Hunt Publishing Company, 303-313. Riding, R., & Rayner, S. (2012). Cognitive styles and learning strategies: Understanding style differences in learning and behavior. London: David Fulton Publishers. Rudd, R., Baker, M., & Hoover, T. (2000). Undergraduate agriculture student learning styles and critical thinking abilities: Is there a relationship? Journal of agricultural education, 41(3), 2-12. Saracho, O. N. (1997). Teachers' and students' cognitive style in early childhood education. Westport: Bergin & Garvey. Saracho, O. N. (2017). Cognitive style and the evaluation of young children’s educational programs. In Cognitive Style in Early Education (pp. 43-58). NY: Routledge. Sari, M., Altiparmak, M., & Ateş, S. (2013). Test yapısının farklı bilişsel stillerdeki öğrencilerin mekanik başarisina etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 334-344. Solano-Flores, G. (2000). Teaching and assessing science process skills in physics: the “bubbles” task. Science Activities, 37(1), 31-37. Spector, P. E. (1992). Summated Rating Scale Construction: An Introduction. Sage University Papers Series. Quantitative Applications in the Social Sciences; No. 07-082. Iowa City: Sage Publications. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (1997). Are cognitive styles still in style? American psychologist, 52(7), 700. Şimşek, A. (2004). Öğrenme biçimi (Learning style). Y. Kuzgun and D. Deryakulu (Ed.), in Eğitimde Bireysel Farklılıklar (Individual Differences in Education) (pp. 95-136). Nobel: Ankara. Tan, M., & Temiz, B. (2003). The importance and role of the science process skills in science teaching. Pamukkale University Journal of Education, 1(13), 89-101. Temiz, B.K. (2007). Fizik öğretiminde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi. (Doctoral dissertation). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Wiggins, G. (1996). Practicing what we preach in designing authentic. Educational Leadership, 54(4), 18-25. Witkin, H. A., Moore, C. A., Goodenough, D. R., & Cox, P. W. (1977). Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications. Review of educational research, 47(1), 1-64. Witkin, H. A. (1977). Cognitive styles in personal and cultural adaptation. Worcester, MA: Clark University Press. Witkin, H. A., & Goodenough, D. (1981). Cognitive styles essence and origins: Field dependence and field independence psychological issues. New York: International University Press. Witkin, H. A., Oltman, P. K., Raskin, E., & Karp, S. A. (1971). Manual for embedded figures test, children’s embedded figures test, and group embedded figures test. Palo Alto, Calif.: Consulting Psychologists Press, Inc.

Measuring Scientific Process Skills with Different Test Formats: A Research from the Perspective of Cognitive Styles

Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 220 - 230, 01.07.2020
https://doi.org/10.21891/jeseh.703442

Abstract

Considering that each student has a different cognitive structure, in addition to providing students with the perspective of a scientist, evaluating this acquisition; it is an important dimension of science education in the context of measurement and evaluation. In this context, the scientific process skills (SPS) of the students with different cognitive styles were examined and it was aimed to interpret the SPS measured in different test format according to cognitive styles. The study was a causal comparison and the study group consisted of 40 students at the seventh-grade level. Cognitive styles of the students were determined by using Group Embedded Figures Test. Open-ended, performance-based and multiple-choice tests were used to evaluate the scientific process skills. Criteria scales were used in the evaluation of open-ended and performance based SPS tests. The data were analyzed by MANOVA method which is a multivariate analysis of variance. Findings indicated that students with field independent cognitive style are more successful in multiple choice SPS test. However, it was concluded that there was no significant difference between mean scores of students in the field-dependent and field-independent cognitive style in both open-ended and performance-based SPS tests. Within the scope of the research, possible factors causing this result such as the difference of students' cognitive style tendencies, the test format used to measure scientific process skills, or the structure of the measured scientific process skills were discussed.

References

  • Akar, Ü. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. (Master Thesis). Afyon Kocatepe Üniversitesi. Aktamıs, H., & Pekmez, E. S. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205. Aktamış, H., & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 11-23. Alamolhodaei, H. (1996). A study in higher education calculus and students' learning styles. (Doctoral dissertation). University of Glasgow. Arı, E., & Bayram, H. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım ve öğrenme stillerinin laboratuvar uygulamalarında başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 311-324 Ates, S. (2001). The effects of computer applications online-graphing skills of tenth grade students having different cognitive developmental levels (pp. 1-198). University of Kentucky. Ates, S. (2005). Öğretmen Adaylarının Değişkenleri Belirleme ve Kontrol Etme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 21-39. Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012) İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311. Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem teknik ve ilkeler. Ankara: TDFO. Bekiroglu Ogan,F. (2008). Performansa dayalı ölçümler: teori ve uygulama. Journal of Turkısh Scıence Educatıon, 5 (1), 113-131. Bozkurt, O. ve Olgun, Ö. S. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde bilimsel süreç becerileri. M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu (Ed.), İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi (s. 55-70). Ankara: Anı Yayıncılık. Burns, J. C., Okey, J. R., & Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of research in science teaching, 22(2), 169-177. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Century, D. N. (2002). Alternative and traditional assessments: their comparative impact on students’ attitudes and science learning outcomes: an exploratory study. (Doctoral dissertation). University of Temple, USA. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education. 5th Edition, London: Routledge. Demirçalı, S. (2016). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve zihinsel model gelişimlerine etkisi: 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi-uzay bilmecesi ünitesi örneği. (Master thesis). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Dillashaw, G.F., & Okey, J. R. (1980). Test of the integrated science process skills for secondary science students. Science education, 64(5), 601-608. Duran, M., Işık, H., Mıhladız, G., & Özdemir, O. (2011). The relationship between the preservice science teachers’ scientific process skills and learning styles. Western Anatolia Journal of Educational Science, Special Issue: Selected papers presented at WCNTSE, 467-474. Ergin, D. Y., Özgürol, M.B. (2011). Bilimsel Tutum ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. 2nd.International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April 2011, Antalya-Turkey. Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., & Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. İzmir: Dinazor. Feyzioğlu, B.,Demirdağ, B., Akyıldız, M. ve Altun, E. (2012). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1887. Güven, B. (2007). Öğretimde bireysel farklılıklara bakış: bilişsel stiller. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (EDU7), 2(2), 2-3. Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: principles, policy & practice, 6(1), 129-144. Hamblin, D. H. (1981) Teaching Study Skills. Oxford: Basil Blackwell. Jonassen, D., & Grabowski, B. (1993). Individual differences and instruction. New York: Allen & Bacon. Karaçam, S. (2005). Farklı bilişsel stillerdeki lise öğrencilerinin hareket ve hareket yasaları konularındaki kavramsal anlama düzeyleri ile ölçme teknikleri arasındaki ilişki (Master Thesis). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Karaçam, S., & Ateş, S. (2010). Ölçme tekniğinin farklı bilişsel stillerdeki öğrencilerin hareket konusundaki kavramsal bilgi düzeylerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-30. Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M., & Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuvarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389. Liu, M., & Reed, W. M. (1994). The relationship between the learning strategies and learning styles in a hypermedia environment. Computers in human behavior, 10(4), 419-434. Lowery, L. F. (Ed.). (1997). NSTA Pathways to the science standards (Vol. 1). Arlington: NSTA Press. Meador, K. S. (2003). Thinking creatively about science suggestions for primary teachers. Gifted Child Today, 26(1), 25-29. Mefoh, P. C., Nwoke, M. B., Chukwuorji, J. C., & Chijioke, A. O. (2017). Effect of cognitive style and gender on adolescents’ problem-solving ability. Thinking Skills and Creativity, 25, 47-52. Messick, S. (1982). Cognitive styles in educational practice. ETS Research Report Series, 1982(1), 1-34. Molitor, L. L., & George, K. D. (1976). Development of a Test of Science Process Skills. Journal of Research in Science Teaching, 13(5), 405-412. Monica, K. M. M. (2005). Development and validation of a test of integrated science process skills for the further education and training learners. (Master’s Thesis), University of Pretoria. South Africa. OECD (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en. Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: assessing hands-on student performance. Addison-Wesley, Innovative Division, 20665 4th St., Saratoga, CA 95070. Ozarslan, M., & Bilgin, İ. (2016). The effects of the students’ cognitive styles of field dependent/independent. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 94-110. Özkan, B. (2015). 60-72 aylık çocuklar için bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve beyin temelli öğrenmeye dayanan fen programının bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Doctoral dissertation). Marmara University, İstanbul. Padilla, M.J. (1990). The science process skills. Research matters – to the science teacher. National Association for Research in Science Teaching, 9004. Parkinson, J. (1998). The effective teaching of secondary school. UK:Longman Group UK Limited. Rasinski, T. V. (1984). Field dependent/independent cognitive style research revisited: do field dependent readers read differently than field independent readers? Reading psychology, 5(3), 303-322. Rezba, R., Sprague, C., McDonnough, J., & Matkins, J. (2007). Learning and Assessing Science Process Skills. Dubuque, Iowa. America: Kendall Hunt Publishing Company, 303-313. Riding, R., & Rayner, S. (2012). Cognitive styles and learning strategies: Understanding style differences in learning and behavior. London: David Fulton Publishers. Rudd, R., Baker, M., & Hoover, T. (2000). Undergraduate agriculture student learning styles and critical thinking abilities: Is there a relationship? Journal of agricultural education, 41(3), 2-12. Saracho, O. N. (1997). Teachers' and students' cognitive style in early childhood education. Westport: Bergin & Garvey. Saracho, O. N. (2017). Cognitive style and the evaluation of young children’s educational programs. In Cognitive Style in Early Education (pp. 43-58). NY: Routledge. Sari, M., Altiparmak, M., & Ateş, S. (2013). Test yapısının farklı bilişsel stillerdeki öğrencilerin mekanik başarisina etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 334-344. Solano-Flores, G. (2000). Teaching and assessing science process skills in physics: the “bubbles” task. Science Activities, 37(1), 31-37. Spector, P. E. (1992). Summated Rating Scale Construction: An Introduction. Sage University Papers Series. Quantitative Applications in the Social Sciences; No. 07-082. Iowa City: Sage Publications. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (1997). Are cognitive styles still in style? American psychologist, 52(7), 700. Şimşek, A. (2004). Öğrenme biçimi (Learning style). Y. Kuzgun and D. Deryakulu (Ed.), in Eğitimde Bireysel Farklılıklar (Individual Differences in Education) (pp. 95-136). Nobel: Ankara. Tan, M., & Temiz, B. (2003). The importance and role of the science process skills in science teaching. Pamukkale University Journal of Education, 1(13), 89-101. Temiz, B.K. (2007). Fizik öğretiminde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi. (Doctoral dissertation). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Wiggins, G. (1996). Practicing what we preach in designing authentic. Educational Leadership, 54(4), 18-25. Witkin, H. A., Moore, C. A., Goodenough, D. R., & Cox, P. W. (1977). Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications. Review of educational research, 47(1), 1-64. Witkin, H. A. (1977). Cognitive styles in personal and cultural adaptation. Worcester, MA: Clark University Press. Witkin, H. A., & Goodenough, D. (1981). Cognitive styles essence and origins: Field dependence and field independence psychological issues. New York: International University Press. Witkin, H. A., Oltman, P. K., Raskin, E., & Karp, S. A. (1971). Manual for embedded figures test, children’s embedded figures test, and group embedded figures test. Palo Alto, Calif.: Consulting Psychologists Press, Inc.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Special Education and Disabled Education
Journal Section Articles
Authors

Sema Aydın Ceran 0000-0001-6847-2766

Salih Ates This is me

Publication Date July 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Aydın Ceran, S., & Ates, S. (2020). Measuring Scientific Process Skills with Different Test Formats: A Research from the Perspective of Cognitive Styles. Journal of Education in Science Environment and Health, 6(3), 220-230. https://doi.org/10.21891/jeseh.703442