Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 1160 - 1184, 10.12.2022
https://doi.org/10.31681/jetol.1159183

Abstract

Supporting Institution

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri

Project Number

Project No: 2022/02

References

  • Abu-Jaber, M., Al-Shawareb, A., & Gheith, E. (2010). Kindergarten teachers’ beliefs toward developmentally appropriate practice in Jordan. Early Childhood Education Journal, 38(1), 65-74.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education, 17, 15-28.
  • Akdeniz, E. (2019). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi. Unpublished master thesis, Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe University Journal of Education, 27, 11-20.
  • Alkın-Şahin, S., Tunca, N., & Ulubey, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 13(4), 1473-1492.
  • Alsowat, H. (2016). An EFL flipped classroom teaching model: Effects on English language higher-order thinking skills, student engagement and satisfaction. Journal of Education and Practice, 7(9), 108-121
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 31(2), 1-19.
  • Aslan, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu University Kastamonu Education Journal, 25(4), 1453-1458.
  • Aydın, H. (2020). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin tam sayılarda işlemler konusunun öğreniminde akademik başarıya etkisi. Unpublished master thesis, Atatürk University Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Baker, J. W. (2000, June). The classroom flip: Becoming the guide by the side. Paper presented at CCCU Annual Technology Conference, Azusa Pacific University, CA.
  • Bates, S. & Galloway, R. (2012, April). The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: a case study. Paper presented at HEA STEM Learning and Teaching Conference, Kingstom University, UK.
  • Behrens, S.J. (1994). A conceptual analysis and historical overview of ınformation literacy. College & Research Libraries, 55, 309-322.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington DC: International Society for Technology in Education.
  • Berkant, H., & Özaslan, D. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi University Journal of Social Sciences, 20, 923-940.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 229-242.
  • Bishop, J.L., & Matthew A.V. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA 30 (9), 1-18.
  • Bolat, Z. (2018). Mobil uygulama ile desteklenmiş ters-yüz öğretim ortamı kullanan öğrencilerin akademik başarılarının ve işbirlikli öğrenmeye yönelik görüşlerin incelenmesi. Unpublished master thesis, Selçuk University Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Campbell, D.T., & Stanley J.C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Cevizci, A. (2012). Eğitim felsefesi. (2nd Edition). İstanbul: Say Yayınları.
  • Chen Hsieh, J. S., Wu, W. C. V., & Marek, M. W. (2017). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, 30(1-2), 1-21.
  • Clark, K. R. (2015). The effects of the flipped model of ınstruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators Online, 12 (1), 91-115.
  • Colis, B., & Moonen, J. (2001). Flexible learning in a digital world: experiences and expectations. Open & Distance Learning Series, 217-230
  • Creswell, J. W., Clark, V. L. P., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Handbook of Mixed Methods ın Social & Behavioral Research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Advanced Mixed Methods Research Designs (pp. 223-227). Thousand Oaks, London: Sage Publications.
  • Çarpıcı, S.S. (2019). Ters-yüz sınıf modelinin İngilizce dersinde akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Unpublished master thesis, Yıldız Teknik University Institute of Educational Sciences. İstanbul.
  • Çelik, R., & Orçan, F. (2016). A study on prospective teachers’ educational beliefs/öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine bir çalışma. Journal of Theory and Practice in Education, 12(1), 63-77.
  • Çevikbaş, M. (2018). Ters-yüz sınıf modeli uygulamalarına dayalı bir matematik sınıfındaki öğrenci katılım sürecinin incelenmesi. Unpublished doctoral thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences. Ankara
  • Çoklar, A. N., Dulkadir Yaman, N., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Information literacy and digital nativity as determinants of online information search strategies. Computers in Human Behavior, (70), 1-9.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2017). Preservice teachers’ views about flipped classroom model. Journal of Bayburt Education Faculty, 12(23), 87-102.
  • Çüçen, A. K. (2005). Felsefeye giriş. (4th Edition). Bursa: Asa Kitabevi.
  • Datig, I., & Ruswick, C. (2013). Four quick flips activities for the information literacy classroom. College & Research Libraries News, 74(5), 249-257.
  • Davies, H.T. (2000). Contributions from Qualitative Research. In H. T. Davies, M. N. Sandra, & P. Smith (Eds). What works? Evidence-based Policy and Practice in Public Services (pp. 291- 316). Bristol, UK: Policy Press.
  • Dedebali, N. C., Daşdemir, İ., & Şan, S. (2019). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı ile bilgi okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 20(2), 595- 628.
  • Demiralay Yiğit, R. (2014). Evde ders okulda ödev modelinin benimsenmesi sürecinin yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi. Unpublished doctoral thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Demiralay, R. (2008). Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Unpublished master thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretme sanatı. (16th Edition). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Demirtaş, B., & Batdal Karaduman, G. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitim inançları. Journal of International Social Research, 9(47), 628-635.
  • Doğanay A., & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algıların değerlendirilmesi, öğretmenlerin eğitim felsefeleri. The Journal of Turkish Educational Sciences, 1(3), 321-337.
  • Doyle, C.S. (1992). Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990. Final Report to National Forum on Information Literacy, June 24, ERIC.
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale University Journal of Education, 11(36), 15-28.
  • Eğmir, E. (2019). Eğitim inançlarına ilişkin türkiye’de yapılmış çalışmaların analizi: öğretmen ve öğretmen adaylarına ilişkin bir inceleme. PESA International Journal of Social Studies, 5(3), 264-278.
  • Ekren, N., & Akkul, N. (2013, November). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının değerlendirme aşamaları (UZEM örneği). In Proceding of the 8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, İstanbul.
  • Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education Faculty, 30, 17-33.
  • Eren, C. D., Kaygısız, G. M., & Benzer, E. (2019). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık becerileri ile bilgi kaynaklarının güvenilirliklerini değerlendirmeleri arasındaki ilişki. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 175-184.
  • Ernas, P. (2020). Tarih, kültür ve eğitim yazıları. Samsun: Akademik düşünce.
  • Ertaş S. (2022). Pandemi sürecinde yaşam boyu öğrenme yeterlilikleri ve özyeterlik algıları bağlamında ingilizce öğretmenlerinin e-öğrenmeye hazırbulunuşluklarının incelenmesi. Unpublished master thesis, Bartın University Institute of Graduate Studies, Bartın.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomeadical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • Foldnes, N. (2016). The flipped classroom and cooperative learning: Evidence from a randomised experiment. Active Learning in Higher Education, 17(1), 39-49.
  • Francl, T.J. (2014). Is flipped learning appropriate?. Journal of Research in Innovative Teaching, 7(1), 119-129.
  • Garrison, R. (2009). Implications of online and blended learning for the conceptual development and practice of distance education. International Journal of E-Learning & Distance Education, 23(2), 93-104.
  • Gökbulut, B. (2020). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(1), 127-141.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Bozpolat, E. (2013). Öğretmen adaylarinin bilgi okuryazarlığına ilişkin görüşleri. Karadeniz International Scientific Journal, 1(18), 71-87.
  • Gülbahar, Y. (2021). e-Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi yayınları.
  • Gülnar, M. (2016). Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Unpublished master thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Gürbüztürk, O., & Koç, S. (2012). 21. Yüzyılda Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 27- 49.
  • Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. M. (2013). A review of flipped learning. Flipped learning network. Pearson Education, George Mason University: Harper and Row Ltd.
  • Hava, K. & Gelibolu, M. F. (2018). The impact of digital citizenship instruction through flipped classroom model on various variables. Contemporary Educational Technology, 9(4), 390-404.
  • Herold, M. J., Lynch, T. D., Ramnath, R., & Ramanathan, J. (2012, October). Student and instructor experiences in the inverted classroom. Paper presented at 2012 Frontiers in Education Conference (pp. 1-6). IEEE.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • James, A.J., Chin, C.K., & Williams, B.R. (2014). Using the flipped classroom to improve student engagement and to prepare graduates to meet maritime industry requirements: a focus on maritime education. WMU Journal of Maritime Affairs, 13(2), 331-343.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A., Kampylis, P., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2014). Horizon report Europe: 2014 schools edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, & Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Kagan, D. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90.
  • Kahramanoğlu, R., & Özbakış, G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. The Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(3), 8-27 .
  • Karaca, C. (2016). Öğretim teknolojilerinde güncel bir yaklaşım: Ters yüz öğrenme. In Ö. Demirel, & S. Dinçer (Eds.), Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (pp. 1171-1182). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaya, Z., & Önder, H.H. (2002). İnternet yoluyla öğretimde ergonomi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 48-54.
  • Kayan, M.F. (2020). Evde ders okulda ödev modelinin akademik başarı, kalıcılık ve sınıf iklimi üzerindeki etkisi. Unpublished master thesis, Düzce University Institute of Educational Sciences, Düzce.
  • Keskin, E. (2020). Ters yüz sınıf yönteminin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersi "Asitler, Bazlar ve Tuzlar" ünitesindeki akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Unpublished master thesis, Atatürk University Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Kıldan, O. (2012). Yapılandırmacı yaklaşım. In F.Temel. (Ed.), Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar (pp. 13-47). Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Kocabatmaz, H. (2016). Ters yüz sınıf modeline ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 14-24.
  • Koç, S., & Merter, F. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin bilgi toplumu eğitimi konusundaki tutumları. Education Sciences, 5(4), 2226-2237.
  • Koparan, T., & Yılmaz, G.K. (2020). Matematik öğretmeni adaylarının mobil öğrenme ile desteklenen öğrenme ortamına yönelik görüşleri. Journal of Uludag University Faculty of Education, 33(1), 109-128.
  • Korkut, E., & Akkoyunlu, B. (2008). Yabancı dil öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Journal of Education, 34, 178-188.
  • Kukulska-Hulme, A., & Traxler, J. (Eds.). (2005). Mobile learning: A handbook for educators and trainers. London: Routledge.
  • Kurbanoğlu, S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. The Journal of Turkish Librarianship, 24 (4), 723-747.
  • Kurbanoğlu, S., & Akkoyunlu, B. (2007, May). Öğretmen eğitiminde bilgi okuryazarlığının önemi. Paper presented at Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü.
  • Lage, M.J., & Glenn, P. (2010). The internet and the inverted classroom. The Journal of Economic Education, 31(1), 11-11.
  • Lee, K. (2020). Who opens online distance education, to whom, and for what?. Distance Education, 41(2), 186-200.
  • Lemmer, C. A. (2013). A view from the flip side: Using the inverted classroom to enhance the legal information literacy of the international LL. M. student. Law Library Journal, 105(4) 461-490.
  • Mason, G., Shuman, T. R., & Cook, K. E. (2013, June). Inverting (flipping) classrooms–Advantages and challenges. Paper presented at 2013 ASEE Annual Conference & Exposition.
  • Metin, E. (2018). Eğitimde teknoloji kullanımında öğretmen eğitimi: bir durum çalışması. Journal of STEAM Education, 1(1), 79-103.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C. & Galyen, K. (2011). E-learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
  • Moore, M., & Kearsley, G. (2005). Distance education: A System view. Canada: Wadsworth.
  • Motiwalla, L.F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & Education, 49(3), 581-596.
  • Munir, M. T., Baroutian, S., Young, B. R., & Carter, S. (2018). Flipped classroom with cooperative learning as a cornerstone. Education for Chemical Engineers, 23, 25-33.
  • Nouri, J. (2016). The flipped classroom: for active, effective and increased learning – especially for low achievers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(33), 1-10.
  • Ornstein, A.C., & Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı: temeller, ilkeler ve sorunlar. (A. Arı, Çev.). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Önal, N., & Çetin, O. (2014) Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 29, 1 – 30.
  • Özbay, M., & Çelik, M.E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Journal of Mother Tongue Education, 1(4), 10- 21.
  • Özcan, A. (2008). Cep bilgisayarları (PDA) için bir mobil öğrenme ortamı tasarım ve uygulaması. Unpublished master thesis. Muğla University Institute of Science, Muğla.
  • Özdemir, M. Ç., Ağırman Aydın, T., & Küçük Demir, B. (2020). Matematik öğretmeni adaylarının geometri tutumlarını geliştirmeye yönelik bir çalışma: Ters yüz edilmiş sınıf uygulaması. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(1), 37-58.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Palenzuela, S.M. (2004). Measuring pre-kindergarten teachers’ perceptions: Compliance with the High/Scope program. Journal of Research in Childhood Education, 18(4), 321-333.
  • Pinto, C., & Little, G. (2014). Flipped librarians: Assessing our own need to understand our users. The Journal of academic librarianship, 40(2), 192-193.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Rivera, E. (2015). Using the flipped classroom model in your library instruction course. The Reference Librarian, 56(1), 34-41.
  • Roach, T. (2014). Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction and active learning in economics. International Review of Economics Education, 17, 74-84.
  • Rovai, A. P., & Downey, J. R. (2010). Why some distance education programs fail while others succeed in a global environment. The Internet and Higher Education, 13(3), 141-147.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., . . . Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Journal of Information Technologies, 1(3), 43-49.
  • Sams, A., & Bergmann, J. (2011). Flipping the classroom. Educ Horizons, 90, 5-7.
  • Smith, J.K. (2013). Secondary teachers and information literacy (IL): teacher understanding and perceptions of IL in the classroom. Library & Information Science Research, 35, 216-222.
  • Soydal, I., Alır, G., & Ünal, Y. (2011). Are Turkish universities ready for e-learning: A case of Hacettepe University Faculty of Letters. Information Services & Use, 31, 281–291.
  • Sönmez Ektem, İ. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ve demokratik tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Education Journal, 27(6), 2391-2402.
  • Şahin, İ. (2021). Ters yüz sınıf uygulamalarının 6.sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Unpublished master thesis. Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Institute of Social Sciences, Nevşehir.
  • Şerefli, B. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz edilmiş sınıf modeli: Akademik başarıya, tutuma etkisi ve öğrenci görüşleri. Unpublished master thesis. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Talan, T. (2018). Dönüştürülmüş sınıf modeline göre e-öğrenme ortamının tasarımı ve modelin uygulanabilirliğinin değerlendirilmesi. Unpublished doctoral thesis. İstanbul University Institute of Sciences, İstanbul.
  • Tekkol, İ.A., & Demirel, M. (2018). Aday öğretmenlerde meraklılık ve bilgi okuryazarlığı üzerine ilişkisel bir çalışma. Ege Journal of Education, 19(2), 353-368.
  • Tunca, N., Alkın-Şahin, S., & Oğuz, A. (2015). Öğretmenlerin eğitim inançları ile meslekî değerleri arasındaki ilişki. Kalem International Journal of Education and Human Sciences, 5 (1), 11-47.
  • Turan, Z. (2015). Ters yüz sınıf yönteminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Unpublished doctoral thesis. Atatürk University Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Usluel, K.Y. (2006). Öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz yeterliklerinin karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 233-243.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Unpublished doctoral thesis. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Ünal, F. & Er, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı düzeylerinin değerlendirilmesi. The Journal of International Social Research, 8(47), 1059-1068.
  • Verduin, J. R., & Clark, Jr. T. A. (1994) Uzaktan eğitim: Etkin uygulama esasları (İ. Maviş, Çev.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Winter, J.W. (2018). Performance and motivation in a middle school flipped learning course. TechTrends, 62(2), 176-183.
  • Yaralı, D. (2020). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kafkas Üniversitesi Örneği). Journal of Bayburt Education Faculty, 15(29), 160-185.
  • Yeler, M. (2022). Drama dersi alan sınıf öğretmenliği adaylarının öğretime yönelik duyuşsal farkındalıkları ve eğitim inançlarının incelenmesi. Creative Drama Journal, 17(1), 17-40.
  • Yıldırım, Ö. K., & Yemenici, A. İ. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi (Afyonkarahisar örneği). Turkish Studies-Educational Sciences, 15(3), 2303-2316.
  • Yıldız Göğebakan, D., & Kıyıcı, G. (2016). Ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmen adaylarının erişilerine, üstbiliş farkındalıklarına ve epistemolojik inançlarına etkisi. Manisa Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 14 (3),423-444.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y., & Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 335-350.
  • Zırhlıoğlu, Ç. (2006). Türkiye genelinde ve bölgeler arasında bilgisayar kullanımı ve uzaktan eğitim ile ilgili istatistiksel analiz. Unpublished master thesis. Marmara University Institute of Sciences, İstanbul.
  • Zownorega, J.S. (2013). Effectiveness of flipping the classroom in a honors level, mechanics-based physics class. Unpublished master thesis. Eastern Illinois University, Charleston.

The effect of mobile-assisted online flipped learning process on pre-service teachers' information literacy skills and educational beliefs

Year 2022, , 1160 - 1184, 10.12.2022
https://doi.org/10.31681/jetol.1159183

Abstract

In today's world, where the accessibility of information is increasing thanks to the development and transformative effect of technology, the use of technology in the education system is now indispensable. The use of technology in the learning experiences of students, who are defined as digitally native in particular, has facilitated both the design of activities more appropriate for their learning habits and the application of contemporary methods based on the constructivist approach. The pandemic process has increased the application of constructivist methods and the importance of research on these methods in order to increase the quality of distance education. In this context, the effect of the mobile assisted online flipped learning experience on pre-service teachers' information literacy skills and their educational beliefs was examined. A total of 74 pre-service teachers studying in the first year of the Guidance and Psychological Counseling Department of Tokat Gaziosmanpaşa University, Faculty of Education, participated in the study, which was carried out in a four-week period. The research was conducted with the quasi-experimental design with pretest-posttest control group. In the study, the pre-service teachers in the experimental group taught the selected topics within the scope of the Instructional Design course online through the mobile assisted flipped learning model, while the pre-service teachers in the control group taught the same topics online through the leacture-based instruction model. Before and after the process, measurement tools were applied to both groups, and the differences between and within groups were evaluated. In addition, by conducting a focus group interview with the pre-service teachers in the experimental group, their experiences about the process were tried to be understood in depth. As a result of the research, it was determined that the flipped learning model is also an effective method in the distance education process, and the course conducted through the mobile assisted online flipped learning model contributes to the increase of the information literacy level and edicational beliefs by improving the different skills of the pre-service teachers.

Project Number

Project No: 2022/02

References

  • Abu-Jaber, M., Al-Shawareb, A., & Gheith, E. (2010). Kindergarten teachers’ beliefs toward developmentally appropriate practice in Jordan. Early Childhood Education Journal, 38(1), 65-74.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education, 17, 15-28.
  • Akdeniz, E. (2019). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi. Unpublished master thesis, Necmettin Erbakan University Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe University Journal of Education, 27, 11-20.
  • Alkın-Şahin, S., Tunca, N., & Ulubey, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 13(4), 1473-1492.
  • Alsowat, H. (2016). An EFL flipped classroom teaching model: Effects on English language higher-order thinking skills, student engagement and satisfaction. Journal of Education and Practice, 7(9), 108-121
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 31(2), 1-19.
  • Aslan, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu University Kastamonu Education Journal, 25(4), 1453-1458.
  • Aydın, H. (2020). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin tam sayılarda işlemler konusunun öğreniminde akademik başarıya etkisi. Unpublished master thesis, Atatürk University Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Baker, J. W. (2000, June). The classroom flip: Becoming the guide by the side. Paper presented at CCCU Annual Technology Conference, Azusa Pacific University, CA.
  • Bates, S. & Galloway, R. (2012, April). The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: a case study. Paper presented at HEA STEM Learning and Teaching Conference, Kingstom University, UK.
  • Behrens, S.J. (1994). A conceptual analysis and historical overview of ınformation literacy. College & Research Libraries, 55, 309-322.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington DC: International Society for Technology in Education.
  • Berkant, H., & Özaslan, D. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi University Journal of Social Sciences, 20, 923-940.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 229-242.
  • Bishop, J.L., & Matthew A.V. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA 30 (9), 1-18.
  • Bolat, Z. (2018). Mobil uygulama ile desteklenmiş ters-yüz öğretim ortamı kullanan öğrencilerin akademik başarılarının ve işbirlikli öğrenmeye yönelik görüşlerin incelenmesi. Unpublished master thesis, Selçuk University Institute of Educational Sciences, Konya.
  • Campbell, D.T., & Stanley J.C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Cevizci, A. (2012). Eğitim felsefesi. (2nd Edition). İstanbul: Say Yayınları.
  • Chen Hsieh, J. S., Wu, W. C. V., & Marek, M. W. (2017). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, 30(1-2), 1-21.
  • Clark, K. R. (2015). The effects of the flipped model of ınstruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators Online, 12 (1), 91-115.
  • Colis, B., & Moonen, J. (2001). Flexible learning in a digital world: experiences and expectations. Open & Distance Learning Series, 217-230
  • Creswell, J. W., Clark, V. L. P., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Handbook of Mixed Methods ın Social & Behavioral Research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Advanced Mixed Methods Research Designs (pp. 223-227). Thousand Oaks, London: Sage Publications.
  • Çarpıcı, S.S. (2019). Ters-yüz sınıf modelinin İngilizce dersinde akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Unpublished master thesis, Yıldız Teknik University Institute of Educational Sciences. İstanbul.
  • Çelik, R., & Orçan, F. (2016). A study on prospective teachers’ educational beliefs/öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine bir çalışma. Journal of Theory and Practice in Education, 12(1), 63-77.
  • Çevikbaş, M. (2018). Ters-yüz sınıf modeli uygulamalarına dayalı bir matematik sınıfındaki öğrenci katılım sürecinin incelenmesi. Unpublished doctoral thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences. Ankara
  • Çoklar, A. N., Dulkadir Yaman, N., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Information literacy and digital nativity as determinants of online information search strategies. Computers in Human Behavior, (70), 1-9.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2017). Preservice teachers’ views about flipped classroom model. Journal of Bayburt Education Faculty, 12(23), 87-102.
  • Çüçen, A. K. (2005). Felsefeye giriş. (4th Edition). Bursa: Asa Kitabevi.
  • Datig, I., & Ruswick, C. (2013). Four quick flips activities for the information literacy classroom. College & Research Libraries News, 74(5), 249-257.
  • Davies, H.T. (2000). Contributions from Qualitative Research. In H. T. Davies, M. N. Sandra, & P. Smith (Eds). What works? Evidence-based Policy and Practice in Public Services (pp. 291- 316). Bristol, UK: Policy Press.
  • Dedebali, N. C., Daşdemir, İ., & Şan, S. (2019). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı ile bilgi okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 20(2), 595- 628.
  • Demiralay Yiğit, R. (2014). Evde ders okulda ödev modelinin benimsenmesi sürecinin yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi. Unpublished doctoral thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Demiralay, R. (2008). Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Unpublished master thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretme sanatı. (16th Edition). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Demirtaş, B., & Batdal Karaduman, G. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitim inançları. Journal of International Social Research, 9(47), 628-635.
  • Doğanay A., & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algıların değerlendirilmesi, öğretmenlerin eğitim felsefeleri. The Journal of Turkish Educational Sciences, 1(3), 321-337.
  • Doyle, C.S. (1992). Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990. Final Report to National Forum on Information Literacy, June 24, ERIC.
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale University Journal of Education, 11(36), 15-28.
  • Eğmir, E. (2019). Eğitim inançlarına ilişkin türkiye’de yapılmış çalışmaların analizi: öğretmen ve öğretmen adaylarına ilişkin bir inceleme. PESA International Journal of Social Studies, 5(3), 264-278.
  • Ekren, N., & Akkul, N. (2013, November). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının değerlendirme aşamaları (UZEM örneği). In Proceding of the 8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, İstanbul.
  • Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education Faculty, 30, 17-33.
  • Eren, C. D., Kaygısız, G. M., & Benzer, E. (2019). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık becerileri ile bilgi kaynaklarının güvenilirliklerini değerlendirmeleri arasındaki ilişki. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 175-184.
  • Ernas, P. (2020). Tarih, kültür ve eğitim yazıları. Samsun: Akademik düşünce.
  • Ertaş S. (2022). Pandemi sürecinde yaşam boyu öğrenme yeterlilikleri ve özyeterlik algıları bağlamında ingilizce öğretmenlerinin e-öğrenmeye hazırbulunuşluklarının incelenmesi. Unpublished master thesis, Bartın University Institute of Graduate Studies, Bartın.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomeadical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • Foldnes, N. (2016). The flipped classroom and cooperative learning: Evidence from a randomised experiment. Active Learning in Higher Education, 17(1), 39-49.
  • Francl, T.J. (2014). Is flipped learning appropriate?. Journal of Research in Innovative Teaching, 7(1), 119-129.
  • Garrison, R. (2009). Implications of online and blended learning for the conceptual development and practice of distance education. International Journal of E-Learning & Distance Education, 23(2), 93-104.
  • Gökbulut, B. (2020). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(1), 127-141.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Bozpolat, E. (2013). Öğretmen adaylarinin bilgi okuryazarlığına ilişkin görüşleri. Karadeniz International Scientific Journal, 1(18), 71-87.
  • Gülbahar, Y. (2021). e-Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi yayınları.
  • Gülnar, M. (2016). Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Unpublished master thesis, Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Gürbüztürk, O., & Koç, S. (2012). 21. Yüzyılda Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 27- 49.
  • Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. M. (2013). A review of flipped learning. Flipped learning network. Pearson Education, George Mason University: Harper and Row Ltd.
  • Hava, K. & Gelibolu, M. F. (2018). The impact of digital citizenship instruction through flipped classroom model on various variables. Contemporary Educational Technology, 9(4), 390-404.
  • Herold, M. J., Lynch, T. D., Ramnath, R., & Ramanathan, J. (2012, October). Student and instructor experiences in the inverted classroom. Paper presented at 2012 Frontiers in Education Conference (pp. 1-6). IEEE.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • James, A.J., Chin, C.K., & Williams, B.R. (2014). Using the flipped classroom to improve student engagement and to prepare graduates to meet maritime industry requirements: a focus on maritime education. WMU Journal of Maritime Affairs, 13(2), 331-343.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A., Kampylis, P., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2014). Horizon report Europe: 2014 schools edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, & Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Kagan, D. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90.
  • Kahramanoğlu, R., & Özbakış, G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. The Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(3), 8-27 .
  • Karaca, C. (2016). Öğretim teknolojilerinde güncel bir yaklaşım: Ters yüz öğrenme. In Ö. Demirel, & S. Dinçer (Eds.), Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (pp. 1171-1182). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaya, Z., & Önder, H.H. (2002). İnternet yoluyla öğretimde ergonomi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 48-54.
  • Kayan, M.F. (2020). Evde ders okulda ödev modelinin akademik başarı, kalıcılık ve sınıf iklimi üzerindeki etkisi. Unpublished master thesis, Düzce University Institute of Educational Sciences, Düzce.
  • Keskin, E. (2020). Ters yüz sınıf yönteminin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersi "Asitler, Bazlar ve Tuzlar" ünitesindeki akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Unpublished master thesis, Atatürk University Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Kıldan, O. (2012). Yapılandırmacı yaklaşım. In F.Temel. (Ed.), Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar (pp. 13-47). Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Kocabatmaz, H. (2016). Ters yüz sınıf modeline ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 14-24.
  • Koç, S., & Merter, F. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin bilgi toplumu eğitimi konusundaki tutumları. Education Sciences, 5(4), 2226-2237.
  • Koparan, T., & Yılmaz, G.K. (2020). Matematik öğretmeni adaylarının mobil öğrenme ile desteklenen öğrenme ortamına yönelik görüşleri. Journal of Uludag University Faculty of Education, 33(1), 109-128.
  • Korkut, E., & Akkoyunlu, B. (2008). Yabancı dil öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Journal of Education, 34, 178-188.
  • Kukulska-Hulme, A., & Traxler, J. (Eds.). (2005). Mobile learning: A handbook for educators and trainers. London: Routledge.
  • Kurbanoğlu, S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. The Journal of Turkish Librarianship, 24 (4), 723-747.
  • Kurbanoğlu, S., & Akkoyunlu, B. (2007, May). Öğretmen eğitiminde bilgi okuryazarlığının önemi. Paper presented at Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü.
  • Lage, M.J., & Glenn, P. (2010). The internet and the inverted classroom. The Journal of Economic Education, 31(1), 11-11.
  • Lee, K. (2020). Who opens online distance education, to whom, and for what?. Distance Education, 41(2), 186-200.
  • Lemmer, C. A. (2013). A view from the flip side: Using the inverted classroom to enhance the legal information literacy of the international LL. M. student. Law Library Journal, 105(4) 461-490.
  • Mason, G., Shuman, T. R., & Cook, K. E. (2013, June). Inverting (flipping) classrooms–Advantages and challenges. Paper presented at 2013 ASEE Annual Conference & Exposition.
  • Metin, E. (2018). Eğitimde teknoloji kullanımında öğretmen eğitimi: bir durum çalışması. Journal of STEAM Education, 1(1), 79-103.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C. & Galyen, K. (2011). E-learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
  • Moore, M., & Kearsley, G. (2005). Distance education: A System view. Canada: Wadsworth.
  • Motiwalla, L.F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & Education, 49(3), 581-596.
  • Munir, M. T., Baroutian, S., Young, B. R., & Carter, S. (2018). Flipped classroom with cooperative learning as a cornerstone. Education for Chemical Engineers, 23, 25-33.
  • Nouri, J. (2016). The flipped classroom: for active, effective and increased learning – especially for low achievers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(33), 1-10.
  • Ornstein, A.C., & Hunkins, F. P. (2014). Eğitim programı: temeller, ilkeler ve sorunlar. (A. Arı, Çev.). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Önal, N., & Çetin, O. (2014) Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 29, 1 – 30.
  • Özbay, M., & Çelik, M.E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Journal of Mother Tongue Education, 1(4), 10- 21.
  • Özcan, A. (2008). Cep bilgisayarları (PDA) için bir mobil öğrenme ortamı tasarım ve uygulaması. Unpublished master thesis. Muğla University Institute of Science, Muğla.
  • Özdemir, M. Ç., Ağırman Aydın, T., & Küçük Demir, B. (2020). Matematik öğretmeni adaylarının geometri tutumlarını geliştirmeye yönelik bir çalışma: Ters yüz edilmiş sınıf uygulaması. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(1), 37-58.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Palenzuela, S.M. (2004). Measuring pre-kindergarten teachers’ perceptions: Compliance with the High/Scope program. Journal of Research in Childhood Education, 18(4), 321-333.
  • Pinto, C., & Little, G. (2014). Flipped librarians: Assessing our own need to understand our users. The Journal of academic librarianship, 40(2), 192-193.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Rivera, E. (2015). Using the flipped classroom model in your library instruction course. The Reference Librarian, 56(1), 34-41.
  • Roach, T. (2014). Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction and active learning in economics. International Review of Economics Education, 17, 74-84.
  • Rovai, A. P., & Downey, J. R. (2010). Why some distance education programs fail while others succeed in a global environment. The Internet and Higher Education, 13(3), 141-147.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., . . . Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Journal of Information Technologies, 1(3), 43-49.
  • Sams, A., & Bergmann, J. (2011). Flipping the classroom. Educ Horizons, 90, 5-7.
  • Smith, J.K. (2013). Secondary teachers and information literacy (IL): teacher understanding and perceptions of IL in the classroom. Library & Information Science Research, 35, 216-222.
  • Soydal, I., Alır, G., & Ünal, Y. (2011). Are Turkish universities ready for e-learning: A case of Hacettepe University Faculty of Letters. Information Services & Use, 31, 281–291.
  • Sönmez Ektem, İ. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ve demokratik tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Education Journal, 27(6), 2391-2402.
  • Şahin, İ. (2021). Ters yüz sınıf uygulamalarının 6.sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Unpublished master thesis. Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Institute of Social Sciences, Nevşehir.
  • Şerefli, B. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz edilmiş sınıf modeli: Akademik başarıya, tutuma etkisi ve öğrenci görüşleri. Unpublished master thesis. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Talan, T. (2018). Dönüştürülmüş sınıf modeline göre e-öğrenme ortamının tasarımı ve modelin uygulanabilirliğinin değerlendirilmesi. Unpublished doctoral thesis. İstanbul University Institute of Sciences, İstanbul.
  • Tekkol, İ.A., & Demirel, M. (2018). Aday öğretmenlerde meraklılık ve bilgi okuryazarlığı üzerine ilişkisel bir çalışma. Ege Journal of Education, 19(2), 353-368.
  • Tunca, N., Alkın-Şahin, S., & Oğuz, A. (2015). Öğretmenlerin eğitim inançları ile meslekî değerleri arasındaki ilişki. Kalem International Journal of Education and Human Sciences, 5 (1), 11-47.
  • Turan, Z. (2015). Ters yüz sınıf yönteminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Unpublished doctoral thesis. Atatürk University Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Usluel, K.Y. (2006). Öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz yeterliklerinin karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 233-243.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Unpublished doctoral thesis. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Ünal, F. & Er, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı düzeylerinin değerlendirilmesi. The Journal of International Social Research, 8(47), 1059-1068.
  • Verduin, J. R., & Clark, Jr. T. A. (1994) Uzaktan eğitim: Etkin uygulama esasları (İ. Maviş, Çev.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Winter, J.W. (2018). Performance and motivation in a middle school flipped learning course. TechTrends, 62(2), 176-183.
  • Yaralı, D. (2020). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kafkas Üniversitesi Örneği). Journal of Bayburt Education Faculty, 15(29), 160-185.
  • Yeler, M. (2022). Drama dersi alan sınıf öğretmenliği adaylarının öğretime yönelik duyuşsal farkındalıkları ve eğitim inançlarının incelenmesi. Creative Drama Journal, 17(1), 17-40.
  • Yıldırım, Ö. K., & Yemenici, A. İ. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi (Afyonkarahisar örneği). Turkish Studies-Educational Sciences, 15(3), 2303-2316.
  • Yıldız Göğebakan, D., & Kıyıcı, G. (2016). Ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmen adaylarının erişilerine, üstbiliş farkındalıklarına ve epistemolojik inançlarına etkisi. Manisa Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 14 (3),423-444.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y., & Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 335-350.
  • Zırhlıoğlu, Ç. (2006). Türkiye genelinde ve bölgeler arasında bilgisayar kullanımı ve uzaktan eğitim ile ilgili istatistiksel analiz. Unpublished master thesis. Marmara University Institute of Sciences, İstanbul.
  • Zownorega, J.S. (2013). Effectiveness of flipping the classroom in a honors level, mechanics-based physics class. Unpublished master thesis. Eastern Illinois University, Charleston.
There are 121 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Bilal İnan 0000-0002-5324-1604

Kerem Kılıçer 0000-0002-2123-2383

Project Number Project No: 2022/02
Publication Date December 10, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA İnan, B., & Kılıçer, K. (2022). The effect of mobile-assisted online flipped learning process on pre-service teachers’ information literacy skills and educational beliefs. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 1160-1184. https://doi.org/10.31681/jetol.1159183


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.