Amaç: Bu çalışmanın amacı, nörobilişsel egzersiz programı (NEP)’nın tipik gelişim gösteren çocukların seçici dikkatleri üzerine olan etkisini incelemekti.
Yöntem: Çalışmaya, aileleri tarafından dikkat düzeylerinin geliştirilmesi istenen 7-13 yaş arası tipik gelişim gösteren 28 çocuk katıldı. Çocuklar 10 seans (60 dk/gün,1 gün/hafta) NEP eğitimi aldı. Çocukların seçici dikkat düzeyleri, NEP öncesi ve sonrası d2 Dikkat Testi ile değerlendirildi.
Bulgular: NEP uygulaması sonrasında çocukların dikkatsizlik ve dürtüsellik yüzdesi skorları ve toplam hata skorlarında anlamlı düşüş olduğu saptandı (p<0,05). İşleme hızında anlamlı artış gözlemlendi (p<0,05). Normatif verilere göre performansı zayıf olan çocukların sayısı dikkatsizlik alanında 17’den 9’a, dürtüsellik alanında ise 23’ten 13’e düştü.
Sonuç: NEP tipik gelişim gösteren çocukların seçici dikkatini geliştirmek için umut verici bir egzersiz programı olarak görünmektedir. Programın etkinliğini gösteren ileri randomize kontrollü çalışmalara ihtiyaç bulunmaktadır.
Purpose: The purpose of this study was to test the effect of the neurocognitive exercise program (NEP) on the selective attention of typically developing children.
Methods: Twenty-eight typically developing children between the ages of 7 and 13 years, referred by their parents to improve their attention level, were included in this study. Children received 10 sessions (60 min/day, 1 day/week) of the NEP. The selective attention of children was tested before and after the NEP with the d2 Test of Attention.
Results: Comparison of outcome measures revealed a significant decrease in the percentage of inattention and impulsivity scores and total errors after the NEP (p<0.05). The significant increase was observed in processing speed (p<0.05). According to normative data, the number of poor performers decreased from 17 to 9 in inattention, and from 23 to 13 in impulsivity.
Conclusion: The NEP seems to be a promising training modality for improving selective attention in typically developing children. Randomized controlled studies are needed to replicate the effects of the program.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 6, 2021 |
Submission Date | March 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 3 |