Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, , 1 - 16, 01.06.2018
https://doi.org/10.32568/jfce.400528

Abstract

References

  • Acar, M. C. (2012). Varoluşçu yaklaşım odaklı sorumluluk eğitimi programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi ( Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Akbaşlı, S. (2010). Öğretmen yeterlilikleri hakkında ilköğretim denetçilerin görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 13-36.
  • Alcı, B. (2007). Yıldız teknik üniversitesi öğrencilerinin, matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, öz yeterlik algıları bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve öss sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, SBE, İstanbul.
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin öz yeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24–33.
  • Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94(4), 795-809.
  • Armor, D., Conroy-Oseguera, P., Cox, M., King, N., McDonnell, L., Pascal, A., Pauly, E., & Zellman, G. (1976). Analysis of the School Preferred Reading Programs in Selected Los Angeles Minority Schools. Santa Monica, CA: RAND.
  • Aydoğan, R., & Gündoğdu, K. (2015). The reflections of a responsibility program prepared for primary school students: An action research. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 1061–1088.
  • Baker, J. A., Dilly, L. J., Aupperlee, J. L., & Patil, S. A. (2003). The developmental context of school satisfaction: Schools as psychologically healthy environments. School Psychology Quarterly, 18(2), 206-221.
  • Babadoğan, C. (2003). Sorumlu davranış geliştirme stratejileri bağlamında öğrenen sınıf. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Baker, J. A. (1998). The social context of school satisfaction among urban, low-income, african-american students. School Psychology Quarterly, 13(1), 25-44.
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65.
  • Brecke, R., & Jensen, J. (2007). Cooperative learning, responsibility, ambiguity, controversy and support in motivating students. Insight: A Collection of Faculty Scholarship, 2, 57-63.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Casas, F., Bello, A., González, M., & Aligué, M. (2013). Children’s subjective well-being measured using a composite index: What impacts spanish first-year secondary education students’ subjective well-being? Child Indicators Research, 6(3), 1-28.
  • Cemalciler, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied Psychology, 59, 243.
  • Clouder, L. (2009).‘Being responsible’: Students’ perspectives on trust, risk and work-based learning. Teaching in Higher Education, 14(3), 289-301.
  • Cüceloğlu, D. (2002). Anlamlı ve coşkulu bir yaşam için savaşçı. İstanbul. Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Czerniak, C. M., & Chiarelott, L. (1990). Teacher education for effective science instruction- a social cognitive perspective. Journal Of Teacher Education, 41(1), 49-58.
  • Deveci, H., & Selanik Ay, T. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 167-181.
  • Duruhan, K., & Demir, S. (2005). Resmi ve özel ilköğretim okullarındaki eğitici kol çalışmalarının amaçlarına ulaşma düzeyine ilişkin öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 175-185.
  • Firestone, W. A., & Rosenblum, S. (1988). Building commitment in urban high schools. Educational Evaluation and Policy Analysis, 10, 285-299.
  • Glasser, W. (2005). Responsibility, respect and relationships: Creating emotionally safe classrooms. Quality Educational Programs, Inc. Retrived 02.03.2018 from http://www.videocourses4teachers.com/courseDescriptions/Old%20Syllabi/RRR-SyllabusRev.pdf.
  • Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolecent students. The Journalof Experimental Education, 62, (1), 60-71.
  • Golzar, A. F. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerine yönelik sorumluluk ölçeğinin geliştirilmesi ve sorumluluk düzeylerinin cinsiyet denetim odağı ve akademik başarıya göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gosselin C. (2003). On the learning of responsibility: A conversation between carol gilligan and john dewey. In Kal Alston (Ed), Philosophy of Education. 308-315.
  • Güner N., & Selçuk, Z. (2004). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Hagborg, W. J. (1994). An exploration of school membership among middle and high school students. Journal of Psychological Assessment, 12, 312-323.
  • Hökelekli, H., & Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğilimleri. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, & M. Zengin (Ed.). Değerler ve Eğitimi. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları: İstanbul.
  • Huebner, E. S., & McCullough, G. C. (2000). Correlates of school satisfaction among adolescents. Journal of Educational Research, 93(5), 331-335.
  • Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: A case of responsibility? British Educational Research Journal, 27(5), 601-614.
  • Hwang, L. C. (1986). Locus of conrol in intellectual situations in american and chinese. İnternational Journal of Psychology, 21(2), 167,10.
  • Isakson, K., & Jarvis, P. (1999). The adjustment of adolescents during the transition into high school: A short term longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 28, 1-26.
  • Jovanović, V., & Jerković, I. (2011). School satisfaction among secondary school students–relations with school achievement and mental health indicators. Psihologija, 44(3), 211-224.
  • Kahraman, S., & Pedük, Ş. (2014). 6, 7 ve 8. sınıf üstün yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeylerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 137-150.
  • Karakuş, C., Kartal, A., & Çağlayan,K.T. (2016) İlkokul öğrencilerine göre sorumluluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49 (1), 1-19.
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 2008, 111-133.
  • Lee, V. E., & Smith, J. B. (1995). Effects of high school restructuring and size on early gains in achievement and engagement. Sociology of Education, 68, 241-270.
  • Macready, T. (2009). Learning social responsibility in schools: A restorative practice. Educational Psychology in Practice, 25(3), 211–220.
  • Memişoğlu, S. P. (2005). Sınıf ortamında istenmeyen davranışlara yol açan öğretmen davranışları. Çağdaş Eğitim, 323, 32-39.
  • Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve özyeterlik düzeylerinin okula bağlılıklarıyla ilişkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323–367.
  • Önal, Ş. H. (2005). Bir sorumluluk eğitim programının lise dokuzuncu sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Önder, F. C., & Yılmaz, Y. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde görülen kuraldışı davranışları yordamada yaşam doyumu ve anne-baba stillerinin rolü. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(3), 1737-1748.
  • Randolph, J. J., Kangas, M., & Ruokamo, H. (2009). The preliminary development of the children's overall satisfaction with schooling scale. Child Indicators Research, 2(1), 79-93.
  • Roeser, R. W., Midgley, C., & Urdan, T. C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal Of Educational Psychology, 88, 408–422.
  • Romi, S., Lewis, R., Roache, J., & Riley, P. (2011). The impact of teachers’ aggressive management techniques on students’ attitudes to schoolwork. The Journal of Educational Research, 104(4), 231-240.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for ınternal versus external locus of control of reinforcemenf. Psychological Monographs, 80, 56 -67.
  • Sierra, J. J. (2009). Shared responsibility and student learning: Ensuring a favorable educational experience. Journal of Marketing Education, 32, 104-111. DOI: 10.1177/0273475309344802.
  • Samdal, O., Wold, B., & Bronis, M. (1999). Relationship between students’ perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. School Effectiveness And School Improvement, 10, 296–320.
  • Sarı, M. (2012). Sense of school belonging among elemantary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-11.
  • Savi, F. (2011). School attachment scale for children and adolescents: The study of validity and reliability. İlköğretim Online, 10(1), 80-90.
  • Taşdemir, M., & Dağıstan, G. (2014). Çocuklara sorumluluk kazandırmada ebeveynlerin bhtg yaklaşımını uygulama durumları: Bir durum çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (8), 47-71.
  • Taylı, A. (2006). Akran yardımcılığı uygulaması aracılığıyla lise öğrencilerinde kişisel ve sosyal sorumluluğun arttırılması (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tepecik, B. (2008) Sosyal bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Uzunkol, E. (2015). Saygı ve sorumluluk değerinin öğretimi. M. Gündüz (Ed.). Değerler Eğitimi. Ankara: Maya Akademi.
  • URL, 1. Milli Eğitim Temel Kanunu, m.2/2. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html’den 01.03.2018 tarihinde alınmıştır.
  • URL, 2. Milli Eğitim Temel Kanunu, m.11. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html’den 01.03.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yavuzer, H. (1997). Anne-baba ve çocuk, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yeşil, R. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul öğrenmelerindeki öğrenme sorumluluklarını yerine getirme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 1214-1237.
  • Verkuyten, M., & Thijs, J. (2002). School satisfaction of elementary school children: the role of performance, peer relations, ethnicity, and gender. Social Indicators Research, 59(2), 203-228.
  • Woolfolk, E.A., & Hoy, K.W. (1990). Prospective teachers’ sense of efficacy and beliefs about control. Journal of Educational Psychology, 82(1), 81-91.
  • Yontar, A.(2007). Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.

Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment

Year 2018, , 1 - 16, 01.06.2018
https://doi.org/10.32568/jfce.400528

Abstract

This study was conducted
to examine the sense of responsibility of the primary school students in terms
of school satisfaction and school attachment. The study group of the research
consists of 844 fourth grade students -417 girls and 427 boys- attending a
primary school in Sakarya during 2017-2018 academic year. The data of the
research carried out using a relational screening model, which is among the
quantitative research methods, were collected with “Personal Information Form”,
“Responsibility Scale”, “Children’s Overall Satisfaction with Schooling Scale”
and “School Attachment Scale for Children and Adolescents”. The results of the
study presented that there is a positive and a significant relationship between
the responsibility levels of the students and the school satisfaction and
school attachment and that the responsibilities of the students differ
significantly according to the regulatıon and responsibility perceptions of the
students.

References

  • Acar, M. C. (2012). Varoluşçu yaklaşım odaklı sorumluluk eğitimi programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi ( Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Akbaşlı, S. (2010). Öğretmen yeterlilikleri hakkında ilköğretim denetçilerin görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 13-36.
  • Alcı, B. (2007). Yıldız teknik üniversitesi öğrencilerinin, matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, öz yeterlik algıları bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve öss sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, SBE, İstanbul.
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin öz yeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24–33.
  • Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94(4), 795-809.
  • Armor, D., Conroy-Oseguera, P., Cox, M., King, N., McDonnell, L., Pascal, A., Pauly, E., & Zellman, G. (1976). Analysis of the School Preferred Reading Programs in Selected Los Angeles Minority Schools. Santa Monica, CA: RAND.
  • Aydoğan, R., & Gündoğdu, K. (2015). The reflections of a responsibility program prepared for primary school students: An action research. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 1061–1088.
  • Baker, J. A., Dilly, L. J., Aupperlee, J. L., & Patil, S. A. (2003). The developmental context of school satisfaction: Schools as psychologically healthy environments. School Psychology Quarterly, 18(2), 206-221.
  • Babadoğan, C. (2003). Sorumlu davranış geliştirme stratejileri bağlamında öğrenen sınıf. Milli Eğitim Dergisi, 157.
  • Baker, J. A. (1998). The social context of school satisfaction among urban, low-income, african-american students. School Psychology Quarterly, 13(1), 25-44.
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65.
  • Brecke, R., & Jensen, J. (2007). Cooperative learning, responsibility, ambiguity, controversy and support in motivating students. Insight: A Collection of Faculty Scholarship, 2, 57-63.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Casas, F., Bello, A., González, M., & Aligué, M. (2013). Children’s subjective well-being measured using a composite index: What impacts spanish first-year secondary education students’ subjective well-being? Child Indicators Research, 6(3), 1-28.
  • Cemalciler, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied Psychology, 59, 243.
  • Clouder, L. (2009).‘Being responsible’: Students’ perspectives on trust, risk and work-based learning. Teaching in Higher Education, 14(3), 289-301.
  • Cüceloğlu, D. (2002). Anlamlı ve coşkulu bir yaşam için savaşçı. İstanbul. Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Czerniak, C. M., & Chiarelott, L. (1990). Teacher education for effective science instruction- a social cognitive perspective. Journal Of Teacher Education, 41(1), 49-58.
  • Deveci, H., & Selanik Ay, T. (2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 167-181.
  • Duruhan, K., & Demir, S. (2005). Resmi ve özel ilköğretim okullarındaki eğitici kol çalışmalarının amaçlarına ulaşma düzeyine ilişkin öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 175-185.
  • Firestone, W. A., & Rosenblum, S. (1988). Building commitment in urban high schools. Educational Evaluation and Policy Analysis, 10, 285-299.
  • Glasser, W. (2005). Responsibility, respect and relationships: Creating emotionally safe classrooms. Quality Educational Programs, Inc. Retrived 02.03.2018 from http://www.videocourses4teachers.com/courseDescriptions/Old%20Syllabi/RRR-SyllabusRev.pdf.
  • Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolecent students. The Journalof Experimental Education, 62, (1), 60-71.
  • Golzar, A. F. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerine yönelik sorumluluk ölçeğinin geliştirilmesi ve sorumluluk düzeylerinin cinsiyet denetim odağı ve akademik başarıya göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gosselin C. (2003). On the learning of responsibility: A conversation between carol gilligan and john dewey. In Kal Alston (Ed), Philosophy of Education. 308-315.
  • Güner N., & Selçuk, Z. (2004). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Hagborg, W. J. (1994). An exploration of school membership among middle and high school students. Journal of Psychological Assessment, 12, 312-323.
  • Hökelekli, H., & Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğilimleri. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, & M. Zengin (Ed.). Değerler ve Eğitimi. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları: İstanbul.
  • Huebner, E. S., & McCullough, G. C. (2000). Correlates of school satisfaction among adolescents. Journal of Educational Research, 93(5), 331-335.
  • Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: A case of responsibility? British Educational Research Journal, 27(5), 601-614.
  • Hwang, L. C. (1986). Locus of conrol in intellectual situations in american and chinese. İnternational Journal of Psychology, 21(2), 167,10.
  • Isakson, K., & Jarvis, P. (1999). The adjustment of adolescents during the transition into high school: A short term longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 28, 1-26.
  • Jovanović, V., & Jerković, I. (2011). School satisfaction among secondary school students–relations with school achievement and mental health indicators. Psihologija, 44(3), 211-224.
  • Kahraman, S., & Pedük, Ş. (2014). 6, 7 ve 8. sınıf üstün yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeylerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 137-150.
  • Karakuş, C., Kartal, A., & Çağlayan,K.T. (2016) İlkokul öğrencilerine göre sorumluluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49 (1), 1-19.
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 2008, 111-133.
  • Lee, V. E., & Smith, J. B. (1995). Effects of high school restructuring and size on early gains in achievement and engagement. Sociology of Education, 68, 241-270.
  • Macready, T. (2009). Learning social responsibility in schools: A restorative practice. Educational Psychology in Practice, 25(3), 211–220.
  • Memişoğlu, S. P. (2005). Sınıf ortamında istenmeyen davranışlara yol açan öğretmen davranışları. Çağdaş Eğitim, 323, 32-39.
  • Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve özyeterlik düzeylerinin okula bağlılıklarıyla ilişkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323–367.
  • Önal, Ş. H. (2005). Bir sorumluluk eğitim programının lise dokuzuncu sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Önder, F. C., & Yılmaz, Y. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde görülen kuraldışı davranışları yordamada yaşam doyumu ve anne-baba stillerinin rolü. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(3), 1737-1748.
  • Randolph, J. J., Kangas, M., & Ruokamo, H. (2009). The preliminary development of the children's overall satisfaction with schooling scale. Child Indicators Research, 2(1), 79-93.
  • Roeser, R. W., Midgley, C., & Urdan, T. C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal Of Educational Psychology, 88, 408–422.
  • Romi, S., Lewis, R., Roache, J., & Riley, P. (2011). The impact of teachers’ aggressive management techniques on students’ attitudes to schoolwork. The Journal of Educational Research, 104(4), 231-240.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for ınternal versus external locus of control of reinforcemenf. Psychological Monographs, 80, 56 -67.
  • Sierra, J. J. (2009). Shared responsibility and student learning: Ensuring a favorable educational experience. Journal of Marketing Education, 32, 104-111. DOI: 10.1177/0273475309344802.
  • Samdal, O., Wold, B., & Bronis, M. (1999). Relationship between students’ perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. School Effectiveness And School Improvement, 10, 296–320.
  • Sarı, M. (2012). Sense of school belonging among elemantary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-11.
  • Savi, F. (2011). School attachment scale for children and adolescents: The study of validity and reliability. İlköğretim Online, 10(1), 80-90.
  • Taşdemir, M., & Dağıstan, G. (2014). Çocuklara sorumluluk kazandırmada ebeveynlerin bhtg yaklaşımını uygulama durumları: Bir durum çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (8), 47-71.
  • Taylı, A. (2006). Akran yardımcılığı uygulaması aracılığıyla lise öğrencilerinde kişisel ve sosyal sorumluluğun arttırılması (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tepecik, B. (2008) Sosyal bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Uzunkol, E. (2015). Saygı ve sorumluluk değerinin öğretimi. M. Gündüz (Ed.). Değerler Eğitimi. Ankara: Maya Akademi.
  • URL, 1. Milli Eğitim Temel Kanunu, m.2/2. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html’den 01.03.2018 tarihinde alınmıştır.
  • URL, 2. Milli Eğitim Temel Kanunu, m.11. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html’den 01.03.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yavuzer, H. (1997). Anne-baba ve çocuk, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yeşil, R. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul öğrenmelerindeki öğrenme sorumluluklarını yerine getirme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 1214-1237.
  • Verkuyten, M., & Thijs, J. (2002). School satisfaction of elementary school children: the role of performance, peer relations, ethnicity, and gender. Social Indicators Research, 59(2), 203-228.
  • Woolfolk, E.A., & Hoy, K.W. (1990). Prospective teachers’ sense of efficacy and beliefs about control. Journal of Educational Psychology, 82(1), 81-91.
  • Yontar, A.(2007). Sorumluluk eğitiminde ceza uygulamalarına ilişkin ilköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Halil İbrahim Sağlam

Büşra Kaplancı This is me

Publication Date June 1, 2018
Submission Date March 2, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Sağlam, H. İ., & Kaplancı, B. (2018). Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment. Journal of Family Counseling and Education, 3(1), 1-16. https://doi.org/10.32568/jfce.400528
AMA Sağlam Hİ, Kaplancı B. Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment. JFCE. June 2018;3(1):1-16. doi:10.32568/jfce.400528
Chicago Sağlam, Halil İbrahim, and Büşra Kaplancı. “Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment”. Journal of Family Counseling and Education 3, no. 1 (June 2018): 1-16. https://doi.org/10.32568/jfce.400528.
EndNote Sağlam Hİ, Kaplancı B (June 1, 2018) Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment. Journal of Family Counseling and Education 3 1 1–16.
IEEE H. İ. Sağlam and B. Kaplancı, “Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment”, JFCE, vol. 3, no. 1, pp. 1–16, 2018, doi: 10.32568/jfce.400528.
ISNAD Sağlam, Halil İbrahim - Kaplancı, Büşra. “Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment”. Journal of Family Counseling and Education 3/1 (June 2018), 1-16. https://doi.org/10.32568/jfce.400528.
JAMA Sağlam Hİ, Kaplancı B. Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment. JFCE. 2018;3:1–16.
MLA Sağlam, Halil İbrahim and Büşra Kaplancı. “Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment”. Journal of Family Counseling and Education, vol. 3, no. 1, 2018, pp. 1-16, doi:10.32568/jfce.400528.
Vancouver Sağlam Hİ, Kaplancı B. Examining the Sense of Responsibility of the Primary School Students in Terms of School Satisfaction and School Attachment. JFCE. 2018;3(1):1-16.