Akar, İ., & Şengil-Akar Ş. (2012). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek kavramı hakkındaki görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi,20 (2), 423-436.
Akar, İ., & Uluman, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencileri doğru aday gösterme durumları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 199-12.
Baykoç, N. (2014). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim (Ed). Ankara: Eğiten Kitap.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.Baskı), Ankara: PegemA yayıncılık, Ankara.
Carman, C. A. (2011). Stereotypes of giftedness in current and future educators. Journal for the Education of the Gifted,34(5), 790-812.
Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün çocuklara sahip ailelerin eğitimi. Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı. Haz: M.R. Şirin,A. Kulaksızoğlu & A.E. Bilgili. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
David, H. (2013). Who is to be treated when there are two gifted siblings who need counseling?, Journal of GiftedEducaton Research, 1(1), 1-9.
Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Eriş, B. (2014). Üstün yetenek etiketi neden sakıncalı” yazısına gelen tepkilere cevap.http://www.bahareris.com/ustun-yetenek-etiketi-neden-sakincali-yazisina-gelen-tepkilere-cevap/
Hansen, J. B., & Feldhusen, J. F. (1990). Off campus training of teachers of the gifted: A program model. GiftedInternational, 6, 54-62.
Kunt, K. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin üstün yeteneklilik ve üstün yetenekli eğitimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak
McCoach, D.B., & Siegel, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted?. Gifted Child Quarterly, 51(3), 246-254.Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
Sak, U. (2009). Üstün yetenekliler eğitim programları: Üstün zekalı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimlerinde model bir program.Maya Akademi Yayınevi: Ankara.
Sak, U. (2010). Üstün zekalılar özellikleri tanılamaları eğitimleri. Maya Akademi Yayınevi: Ankara
Sak, U. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programları modeli (ÜYEP) ve sosyal geçerliği. Eğitim ve Bilim, 36(161), 213-229.
Schawartz, L.S., & Baer, D.M. (1991). Social validity assessments: Is current practice state of art?. Journal of AppliedBehavior Analysis, 24(2), 189-204.
Sezer, Ş. (2015). Üstün yeteneklilerin sınıf içindeki olumsuz davranışları ve yönetilmesine ilişkin öğretmen görüşleri.Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 317-333.
Siegle, D., & Powell, T. (2004). Exploring teacher biases when nominating students for gifted programs. Gifted ChildQuarterly, 48(1), 21-29.
Speirs Neumeister, K. L., Adams, C. M., Pierce, R. L., Cassidy, J. C., Dixon, F. A. (2007). Fourth-grade teachers'perceptions of giftedness: Implications for identifying and serving diverse gifted students. Journal for the Educationof the Gifted, 30(4), 479-499.
Szymanski, T., Shaff, T. (2013). Teacher perspectives regarding gifted diverse students. Gifted Children, 6 (1), 2-27. Şahin, F. (2013). Sınıf öğretmenlerine yönelik üstün yetenekli öğrencileri belirleme bilgi testi’nin geliştirlmesi: geçerlikve güvenirlik çalışması. Asya Öğretim Dergisi, 1(1), 20-29.
Tortop, H. S. (2013). A New Model Program for Academically Gifted Students in Turkey: Overview of theEducation Program for the Gifted Students’ Bridge with University (EPGBU). Journal for the Education of YoungScientist and Giftedness, 2(1), 21-31.
Tortop H.S., & Eker, C. (2014). Üstün yetenekler eğitim programlarında özdüzenlemeli öğrenme neden yeralmalıdır?. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 23-41.
Tortop, H.S. (2014a). Gifted students views about first stage of Education Program for Gifted Students’ Bridge withUniversity (EPGBU). Turkish Online Journal of Distance Education, 15(2), 5.
Tortop, H.S. (2014b). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumları. ÜstünYetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 16-26.
Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara.Seçkin Yayıncılık.
Üstün Yetenekliler Üniversite Köprüsü Eğitim Programı’na (ÜYÜKEP) Katılan Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sınıf Öğretmenlerinin ÜYÜKEP Hakkındaki Görüşleri
Year 2015,
Volume: 2 Issue: 1, 17 - 24, 15.06.2015
Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik üniversite düzeyinde program sayısı oldukça azdır. Bu
programlar arasında Prof.Dr. Uğur SAK hocanın koordinatörlüğünde yürütülen Anadolu Üniversite
bünyesinde Üstün Yetenekliler Eğitim Programları (ÜYEP) ve Doç.Dr. Hasan Said TORTOP
koordinatörlüğünde yürütülen Üstün Yetenekliler Üniversite Köprüsü Eğitim Programı (ÜYÜKEP)
müstakil ve özgün programlar olarak ülkemizde üstün yetenekliler eğitimine model oluşturmaktadırlar.
ÜYÜKEP’in sosyal geçerliği ile ilgili çalışmaların yapılması programın geleceği açısından oldukça
önemlidir. Bu çalışmada ÜYÜKEP’e katılan üstün yetenekli öğrencilerin örgün eğitimdeki sınıf
öğretmenlerinin ÜYÜKEP hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada çalışma grubu
olarak 6 sınıf öğretmeni belirlenmiştir. Veriler görüşme formu ile alınmış, elde edilen veriler içerik
analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda sınıfındaki üstün yetenekli öğrencilerin en belirgin
özellikleri arasında en sık olarak meraklılık, özgüven ve detaycı olma özellikleri olduğunu, en çok karşılan
güçlük olarak sürekli konuşması, verilen görevleri bitirip sıkılması, özel ilgiye ihtiyaç duyması olduğunu
belirtmişlerdir. ÜYÜKEP’e başlamadan önce sınıf öğretmenin öğrenci hakkındaki gözlemleri arasında
sınıf içerisinde uyumsuzluk, kapris yapma, uzun süre bilgisayarla meşgul olma, gibi olumsuz davranışların
olduğunu belirtmişlerdir. ÜYÜKEP’e başladıktan sonra öğrencide meydana gelen değişmeler ile ilgili
olarak düzenlilik, olumlu davranış sergileme, derse katılım, bildiklerini paylaşma gibi durumlarının
olduğunu belirtmişlerdir. ÜYÜKEP hakkında olumlu düşünceler içerisinde oldukları, ÜYÜKEP’in
öğrencilerin ilgi alanlarında artışa neden olduğu, öz-farkındalıklarını geliştirmeye destek olduğu,
zamanlarını verimli kullanma becerisini geliştirici olduğunu belirtmişlerdir. ÜYÜKEP hakkında ise şu
önerilerde bulunmuşlardır; ülke çapında yaygınlaştırılmalı, ÜYÜKEP hakkında sınıf öğretmenlerine seminer verilmeli gibi önerilerde bulunmuşlardır.
Akar, İ., & Şengil-Akar Ş. (2012). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek kavramı hakkındaki görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi,20 (2), 423-436.
Akar, İ., & Uluman, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencileri doğru aday gösterme durumları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 199-12.
Baykoç, N. (2014). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim (Ed). Ankara: Eğiten Kitap.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.Baskı), Ankara: PegemA yayıncılık, Ankara.
Carman, C. A. (2011). Stereotypes of giftedness in current and future educators. Journal for the Education of the Gifted,34(5), 790-812.
Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün çocuklara sahip ailelerin eğitimi. Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı. Haz: M.R. Şirin,A. Kulaksızoğlu & A.E. Bilgili. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
David, H. (2013). Who is to be treated when there are two gifted siblings who need counseling?, Journal of GiftedEducaton Research, 1(1), 1-9.
Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Eriş, B. (2014). Üstün yetenek etiketi neden sakıncalı” yazısına gelen tepkilere cevap.http://www.bahareris.com/ustun-yetenek-etiketi-neden-sakincali-yazisina-gelen-tepkilere-cevap/
Hansen, J. B., & Feldhusen, J. F. (1990). Off campus training of teachers of the gifted: A program model. GiftedInternational, 6, 54-62.
Kunt, K. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin üstün yeteneklilik ve üstün yetenekli eğitimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak
McCoach, D.B., & Siegel, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted?. Gifted Child Quarterly, 51(3), 246-254.Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
Sak, U. (2009). Üstün yetenekliler eğitim programları: Üstün zekalı ve üstün yetenekli öğrencilerin eğitimlerinde model bir program.Maya Akademi Yayınevi: Ankara.
Sak, U. (2010). Üstün zekalılar özellikleri tanılamaları eğitimleri. Maya Akademi Yayınevi: Ankara
Sak, U. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programları modeli (ÜYEP) ve sosyal geçerliği. Eğitim ve Bilim, 36(161), 213-229.
Schawartz, L.S., & Baer, D.M. (1991). Social validity assessments: Is current practice state of art?. Journal of AppliedBehavior Analysis, 24(2), 189-204.
Sezer, Ş. (2015). Üstün yeteneklilerin sınıf içindeki olumsuz davranışları ve yönetilmesine ilişkin öğretmen görüşleri.Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 317-333.
Siegle, D., & Powell, T. (2004). Exploring teacher biases when nominating students for gifted programs. Gifted ChildQuarterly, 48(1), 21-29.
Speirs Neumeister, K. L., Adams, C. M., Pierce, R. L., Cassidy, J. C., Dixon, F. A. (2007). Fourth-grade teachers'perceptions of giftedness: Implications for identifying and serving diverse gifted students. Journal for the Educationof the Gifted, 30(4), 479-499.
Szymanski, T., Shaff, T. (2013). Teacher perspectives regarding gifted diverse students. Gifted Children, 6 (1), 2-27. Şahin, F. (2013). Sınıf öğretmenlerine yönelik üstün yetenekli öğrencileri belirleme bilgi testi’nin geliştirlmesi: geçerlikve güvenirlik çalışması. Asya Öğretim Dergisi, 1(1), 20-29.
Tortop, H. S. (2013). A New Model Program for Academically Gifted Students in Turkey: Overview of theEducation Program for the Gifted Students’ Bridge with University (EPGBU). Journal for the Education of YoungScientist and Giftedness, 2(1), 21-31.
Tortop H.S., & Eker, C. (2014). Üstün yetenekler eğitim programlarında özdüzenlemeli öğrenme neden yeralmalıdır?. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 23-41.
Tortop, H.S. (2014a). Gifted students views about first stage of Education Program for Gifted Students’ Bridge withUniversity (EPGBU). Turkish Online Journal of Distance Education, 15(2), 5.
Tortop, H.S. (2014b). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumları. ÜstünYetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 16-26.
Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara.Seçkin Yayıncılık.
Tortop, H. S., & Ersoy, B. (2015). Üstün Yetenekliler Üniversite Köprüsü Eğitim Programı’na (ÜYÜKEP) Katılan Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sınıf Öğretmenlerinin ÜYÜKEP Hakkındaki Görüşleri. Journal of Gifted Education and Creativity, 2(1), 17-24.
Türkiye'den makaleleri gönderen akademisyenlerin Türkçe olarak makalelerini yüklemeleri, tüm hakemlik süreçlerinden sonra kabul edilirse ingilizce çevirisinin yapılması önemle duyurulur.