Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinde algılanan stresin bakım davranışlarına etkisini belirlemektir. Bu çalışma, Ekim 2022-Ocak 2023 tarihleri arasında tanımlayıcı-ilişkisel olarak yapılmıştır. Araştırma evreni 2., 3., 4. sınıflarda öğrenim gören ve klinik uygulama yapan 800 hemşirelik öğrencisini kapsamaktadır. Çalışma sonunda 264 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırma verileri online olarak toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Tanıtıcı Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencileri için Algılanan Stres Ölçeği ve Bakım Davranışları Ölçeği-24 kullanılmıştır. İstatistiksel karşılaştırmalar için anlamlılık düzeyi p<0.05 kullanılmıştır. Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin Algılanan Stres Ölçeği puan ortalaması 74.06 ± 23.61, Bakım Davranışları Ölçeği puan ortalaması ise 3.31 ± 0.55’tir. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres Ölçeği ile Bakım Davranışları Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.05). Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres Ölçeğinin Bakım Davranışları Ölçeği üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Algılanan stres, bakım davranışlarının %13,9’unu ön görmektedir. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin algılanan stres ve bakım davranışları orta düzeyde bulunmuştur. Bulgular, hemşirelik öğrencilerinde artan stres düzeyi ile azalan bakım kalitesi algısı arasındaki ilişkiyi vurgulamaktadır.
This study aims to assess the influence of perceived stress on care behaviors among nursing students. This study was conducted as a relational-correlation study between October 2022 to January 2023. The research encompasses a population of 800 nursing students enrolled in the 2nd, 3rd, 4th grades, all of whom are engaged in clinical practice. At the end of the study, 264 students were reached. The studies data were gathered through an online approach. The study employed the Introductory Information Form, the Perceived Stress Scale for Nursing Students, and the Caring Behaviors Inventory-24 for data collection. A significance level of p<0.05 was employed for statistical comparisons. In the study, nursing students exhibited a mean score of 74.06 ± 23.61 on the Perceived Stress Scale, while scoring an average of 3.31 ± 0.55 on the Caring Behaviors Inventory. A statistically significant and negative correlation was found between the mean scores of the Perceived Stress Scale and the Caring Behaviors Inventory (p<0.05). Furthermore, the Perceived Stress Scale for Nursing Students exerted a statistically significant effect on the Caring Behaviors Inventory (p<0.001). Perceived stress was found to predicts 13.9% of the variance in caring behaviors. This study indicated that nursing students exhibit moderate levels of perceived stress and caring behaviors. The findings highlight a concerning association between heightened stress level and a diminished perception of care quality among nursing students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 25, 2024 |
Publication Date | April 25, 2024 |
Submission Date | March 10, 2023 |
Acceptance Date | July 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).