Aim: This research aimed to determine perceived stress, breastfeeding motivation, and breastfeeding success and to reveal the relationship between them, among mothers with newborn infants’ hospitalization in the neonatal unit.
Materials and Methods: This cross-sectional study sampling consisted of 128 term newborn’s mothers. After obtaining the necessary permissions data were collected via introductory characteristics form, perceived stress scale, breastfeeding motivation scale, and LATCH breastfeeding assesment scale. Descriptive statistical analyzes, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis, Dunn-Bonferroni, and Spearman correlation analysis were used for data analysis. P< 0.05 was considered statistically significant in all analyses.
Results: In this sample, the perceived stress was higher among primiparous mothers with newborn infant in the neonatal unit, who were older age, primary and high school graduates, nonworking, who did not receive prenatal breastfeeding training, and started breastfeeding immediately after birth. Breastfeeding motivation was higher among young mothers, university graduates, working, mothers with a planned pregnancy, and who received prenatal breastfeeding training. The results also showed that mothers who graduated from high school and university, whose pregnancy was planned, and who received prenatal breastfeeding training had higher LATCH scale scores. As perceived stress decreased, breastfeeding motivation and breastfeeding success increased, in this study (p<0.05). A correlation was found between breastfeeding motivation and breastfeeding success (p<0.05).
Conclusion: It is recommended that neonatal nurses plan and implement training and intervention studies to reduce the stress levels of mothers whose newborn infants are hospitalized in the neonatal unit and to increase their breastfeeding motivation.
Amaç: Bu araştırma bebeği yenidoğan ünitesinde yatan annelerin algıladıkları stres, emzirme motivasyonu ve emzirme başarısını belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi saptamak amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmanın örneklemini 128 term yenidoğanın annesi oluşturdu. Gerekli izinler alındıktan sonra veriler tanıtıcı özellikler veri formu, algılanan stres ölçeği, emzirme motivasyonu ve LATCH emzirme tanılama ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel analizler, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis, Dunn-Bonferroni, Spearman korelasyon analizleri kullanıldı. P< 0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Bu çalışmada bebeği yenidoğan ünitesinde yatan primipar annelerden ileri yaşta, ilköğretim ve lise mezunu olan, çalışmayan, doğum öncesinde emzirme eğitimi almayan ve bebeğini doğumdan hemen sonra emzirmeye başlayanların algıladıkları stresin daha yüksek olduğu belirlendi. Araştırmada genç annelerin, üniversite mezunu, çalışan, gebeliği planlı olan ve doğum öncesi emzirme eğitimi alan primipar annelerin emzirme motivasyonu daha yüksekti. Çalışma sonuçları lise ve üniversite mezunu, gebeliği planlı olan, doğumdan önce emzirme eğitimi alan annelerin LATCH ölçeği puanlarının daha yüksek olduğunu gösterdi (p<0.05). Bu araştırmada algılanan stres azaldıkça, emzirme motivasyonu ve emzirme başarısının arttığı belirlendi. Emzirme motivasyonu ile emzirme başarısı arasında ilişki bulundu (p<0.05).
Sonuç: Bebeği yenidoğan ünitesinde yatan annelerin stres düzeylerinin azaltılması ve emzirme motivasyonlarını artırmaya yönelik yenidoğan hemşirelerince eğitim ve müdahale çalışmalarının planlanması ve uygulanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paediatrics, Obstetrics and Gynaecology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2023 |
Submission Date | January 9, 2022 |
Acceptance Date | August 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: 2 |