Research Article
BibTex RIS Cite

TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 106 - 119, 30.10.2020

Abstract

Covid-19 pandemisi öncesinde hayatımızdaki önemi yadsınamaz konumda olan sosyal medya, özellikle pandemi dönemi boyunca toplumun eğitim gibi önemli bir ihtiyacını giderebilecek potansiyeli nedeniyle bu amaçla da yoğun şekilde kullanılmıştır. Bunun yanı sıra gerçek anlamda sosyal hayatın sınırlı bir süre için erişilemez olduğu durumda, sosyal medya insanların sosyalleşme ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri az sayıdaki alanlardan biri olarak göze çarpmış, atlatılmaya çalışılan bu zor dönemlerde toplumların mental sağlığını koruma açısından büyük rol oynamıştır. Buradan hareketle, sosyal medya kavramı üzerine daha fazla inceleme, daha derinlemesine araştırma yapma gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışmanın temel amacı sosyal medya bağımlılığının turizm fakültesi öğrencilerinin akademik başarıları
üzerinde bir etkisi olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırma evrenini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Turizm Fakültesi’ne kayıtlı lisans öğrencileri oluşturmaktadır, örneklem ise 437 turizm fakültesi öğrencisinden oluşmaktadır. Anket formunda Sosyal Medya Kullanım Bozukluğu Ölçeği’nin (Social Media DisorderScale) dokuz soruluk versiyonu kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin en fazla kullandıkları platformların Whatsapp ve Instagram, en az kullandıkları platformun ise Twitter olduğu görülmüştür. Bu veri ışığında öğrencilerin kolayca haberleşebildikleri ve görsel paylaşımı kolay yapabildikleri sosyal medya mecralarını daha yoğun kullandıkları yorumu yapılabilir. Araştırma sonuçlarına göre sosyal medya mecralarını bilinçli bir şekilde kullanan öğrencilerin akademik anlamda daha başarılı olduğu tespit edilmiştir

References

  • Alican, C. & Saban, A. (2013). Ortaokul ve lise de öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Ürgüp örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(35), 1-14.
  • Alnjadat, R., Hmaidi, M. M., Samha, T. E., Kilani, M. M.& Hasswan, A. M. (2019). Gender variations in social media usage and academic performance among the students of University of Sharjah. Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(4), 390-394.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S.&Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı (7. Baskı). İstanbul: Sakarya Kitabevi
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 8(4), 470-483.
  • Creighton, J. L., Foster, J. W., Klingsmith, L. &Withey, D. K. (2013). I justlook it up: Undergraduate student perception of social media use in the iracademic success. The Journal of Social Media in Society, 2(2).
  • Çok., R.& Kutlu, M. (2018). Üniversite Öğrencilerin Ders Esnasında Ders Dışı İnternet Kullanım Davranışları ile Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. The Journal Of International Lingual Social And Educational Sciences, 4(1), 1-21.
  • Davran, İ. (2020). Üniversite Ögrencilerinin Sosyal Medya Tutumlarının Akademik Güdülenmeye Etkisi.İstanbul: Hiperyayın, 2020.
  • Demir, Y.& Kutlu, M. (2018). The Relationship among Internet Addiction, Academic Motivation, Academic Procrastination and School Attachment in Adolescents, International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 315-332
  • Durdu, A. (2019). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Toros Üniversitesi.
  • Global Digital Report 2019 (2019) Hoot suite, We Are Social. Global Digital Report (2019) https://wearesocial.com/global-digital-report-2019, Erişim Tarihi: 26.12.2019
  • Giunchiglia, F., Zeni, M., Gobbi, E., Bignotti, E., &Bison, I. (2018). Mobile social media usage and academic performance. Computers in Human Behavior, 82, 177- 185.
  • Gür, S. H., Bakırcı, Ö., Karabaş, B. N., Bayoğlu, F.&Atli, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının Akademik Erteleme Davranışları Üzerindeki Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(10), 68-77.
  • Gürültü, E. & Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-788.
  • Gökdemir, S. &Uğur, İ. (2020). Sosyal Medya Kullanımının Akademik Güdülenme Davranışı Üzerine Etkisi: Turizm Eğitimi Alan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal of TourismandGastronomyStudies, 8(3), 2110-2131.
  • Hawi, N. S., & Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, self-esteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5), 576- 586.
  • Hussain, I. (2012). A study to evaluate the social media trends among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 639-645.
  • Internetworldstats.com (2020). Internet Usage Statistics, The Internet Big Picture: World Internet Users and 2020 Population Stats. https://www.internetworldstats.com/stats.htm(Erişim Tarihi: 22.09.2020)
  • Kumcağız, H., Özdemir, T. Y. & Demir, Y. (2019). Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımının Akademik Başarı ve Arkadaşlık İlişkilerine Etkisi. International Journal of Social Science Research, 8(2), 1-17.
  • Sabimbona, S. (2013). Sosyal Ağların Öğrenme Aracı Olarak Değerlendirilmesi: Burundi ve Türkiye Karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıçam, H.& Adam Karduz, F. (2018). Sosyal Medya Kullanım Bozukluğu Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 9(2), 116-135. doi: 10.21031/epod.335607
  • Tabachnick, B.G.&Fidell, L.S. (2013) Using MultivariateStatistics (sixth ed.),Pearson Publications, Boston.
  • Tanrıverdi, H.& Sağır, S. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının Ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 775-822.
  • Vorderer, P., Krömer, N.& Schneider, F. M. (2016). Permanently online– Permanently connected: Explorations into university students’ use of social media and mobile smart devices. Computers in Human Behavior, 63, 694-703.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 106 - 119, 30.10.2020

Abstract

References

  • Alican, C. & Saban, A. (2013). Ortaokul ve lise de öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Ürgüp örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(35), 1-14.
  • Alnjadat, R., Hmaidi, M. M., Samha, T. E., Kilani, M. M.& Hasswan, A. M. (2019). Gender variations in social media usage and academic performance among the students of University of Sharjah. Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(4), 390-394.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S.&Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı (7. Baskı). İstanbul: Sakarya Kitabevi
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 8(4), 470-483.
  • Creighton, J. L., Foster, J. W., Klingsmith, L. &Withey, D. K. (2013). I justlook it up: Undergraduate student perception of social media use in the iracademic success. The Journal of Social Media in Society, 2(2).
  • Çok., R.& Kutlu, M. (2018). Üniversite Öğrencilerin Ders Esnasında Ders Dışı İnternet Kullanım Davranışları ile Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. The Journal Of International Lingual Social And Educational Sciences, 4(1), 1-21.
  • Davran, İ. (2020). Üniversite Ögrencilerinin Sosyal Medya Tutumlarının Akademik Güdülenmeye Etkisi.İstanbul: Hiperyayın, 2020.
  • Demir, Y.& Kutlu, M. (2018). The Relationship among Internet Addiction, Academic Motivation, Academic Procrastination and School Attachment in Adolescents, International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 315-332
  • Durdu, A. (2019). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Toros Üniversitesi.
  • Global Digital Report 2019 (2019) Hoot suite, We Are Social. Global Digital Report (2019) https://wearesocial.com/global-digital-report-2019, Erişim Tarihi: 26.12.2019
  • Giunchiglia, F., Zeni, M., Gobbi, E., Bignotti, E., &Bison, I. (2018). Mobile social media usage and academic performance. Computers in Human Behavior, 82, 177- 185.
  • Gür, S. H., Bakırcı, Ö., Karabaş, B. N., Bayoğlu, F.&Atli, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının Akademik Erteleme Davranışları Üzerindeki Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(10), 68-77.
  • Gürültü, E. & Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-788.
  • Gökdemir, S. &Uğur, İ. (2020). Sosyal Medya Kullanımının Akademik Güdülenme Davranışı Üzerine Etkisi: Turizm Eğitimi Alan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal of TourismandGastronomyStudies, 8(3), 2110-2131.
  • Hawi, N. S., & Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, self-esteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5), 576- 586.
  • Hussain, I. (2012). A study to evaluate the social media trends among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 639-645.
  • Internetworldstats.com (2020). Internet Usage Statistics, The Internet Big Picture: World Internet Users and 2020 Population Stats. https://www.internetworldstats.com/stats.htm(Erişim Tarihi: 22.09.2020)
  • Kumcağız, H., Özdemir, T. Y. & Demir, Y. (2019). Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımının Akademik Başarı ve Arkadaşlık İlişkilerine Etkisi. International Journal of Social Science Research, 8(2), 1-17.
  • Sabimbona, S. (2013). Sosyal Ağların Öğrenme Aracı Olarak Değerlendirilmesi: Burundi ve Türkiye Karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıçam, H.& Adam Karduz, F. (2018). Sosyal Medya Kullanım Bozukluğu Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 9(2), 116-135. doi: 10.21031/epod.335607
  • Tabachnick, B.G.&Fidell, L.S. (2013) Using MultivariateStatistics (sixth ed.),Pearson Publications, Boston.
  • Tanrıverdi, H.& Sağır, S. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının Ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 775-822.
  • Vorderer, P., Krömer, N.& Schneider, F. M. (2016). Permanently online– Permanently connected: Explorations into university students’ use of social media and mobile smart devices. Computers in Human Behavior, 63, 694-703.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sinan Gökdemir 0000-0002-9360-086X

Sezer Köseler This is me 0000-0002-0270-5122

Publication Date October 30, 2020
Submission Date September 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Gökdemir, S., & Köseler, S. (2020). TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Journal of Global Tourism and Technology Research, 1(2), 106-119.

2158721588215892159021591215922159321802 2180322750 23046download