The Republic of Kosovo, as a new and modern state, is determined for inclusive education and democratization of educational institutions. Comparing the development of the education system over the years since the first opening of Turkish schools in Kosovo until today, the education system in Kosovo has undergone many changes.
Since 1999, with the liberation of Kosovo from the Serbian occupiers, the education system has changed. Communities are an equal part of the education system, the education legislature, inclusion, lower, secondary and higher education, so it can be said that they are equal within this system.
It is worth mentioning the contribution of the Turkish state in helping the education system with trainings, didactic tools, etc. In a word, they have generally helped Kosovar education.
In the municipality of Gjilan, the Turkish community is well-integrated in the education system. There is a special cooperation with the Turkish state through the Turkish KFOR in Kosovo, as well as twinning with Turkish municipalities in Turkey.
In this paper, we have mainly focused on the development of Turkish education from 1857 to the present day with the latest statistics of 2020.
Kosova Cumhuriyeti, yeni ve modern bir devlet olarak, kapsayıcı eğitim-öğretim kurumlarının demokratikleşmesi için tanımlanmıştır. Kosova’daki Türk okullarının ilk açılışından bu yana eğitim sisteminin yıllar içindeki gelişimi karşılaştırılırsa, Kosova’daki eğitim sistemi birçok değişikliğe uğramıştır.
1999’dan beri Kosova’nın Sırp işgalcilerden kurtarılmasıyla birlikte, eğitim sistemi de değişmiştir, böylece topluluklar eğitim sisteminin, eğitim yasalarının, dahil edilmenin, alt, orta ve yüksek eğitimin eşit parçalarıdır, bu yüzden onlar bu sistem içinde eşit olduğunu söyleyebiliriz.
Kosova`nın eğitim sistemine seminerlerle, didaktik araçlarla, tek kelime ile genel olarak Kosova eğitimine yardım eden Türk devletinin katkısı bahsetmeye değer.
Gilan Belediyesi, eğitim sisteminde iyi entegre olmuş bir Türk topluluğuna sahiptir, Kosova’daki Türk KFOR aracılığıyla Türk devleti ile özel bir işbirliğinin yanı sıra Türkiye’deki Türk belediyeleriyle kardeştir.
Bu yazıda, temel olarak 1857’den günümüze 2020’nin son istatistikleriyle Türk eğitiminin gelişimine odaklandık.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Tarih ve Gelecek (Journal of History and Future) Uluslararası Hakemli Tarih Araştırmaları Dergisi
DRJI, ResearchBib, Acarindex, ERIH PLUS, ASOS Index, Sindex, SOBİAD, Türk Eğitim İndeksi, Open Access Library (oalib), Eurasian Scientific Journal Index, Google Scholar, Academic Keys, Journal Factor, Index Copernicus, CiteFactor, idealonline, SciLit, Road, Crosreff, Journal TOC, MAKTABA, INTERNATIONAL ISSN, CORE, PAPERITY, INGENTA, OPENAIRE