Amaç: Bu çalışmada, Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü (ACU-FTR) ikinci sınıf müfredatında bulunan uygulama saati ağırlıklı derslerin algılanan öğrenim çıktıları ve memnuniyetlerinin COVID-19 pandemi dönemindeki çevrimiçi ders ve öncesindeki yüz yüze eğitimle karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: COVID-19 pandemisi öncesinde yüz yüze eğitimin yapıldığı 2019-2020 güz döneminde ve COVID-19 pandemisi sırasında online eğitimin yapıldığı 2020-2021 güz döneminde kullanılan anketler retrospektif olarak tarandı. Çalışmaya, ACU-FTR ikinci sınıfta öğrenim gören 18-25 yaş arası öğrenciler katılım sağladı. Uygulama ağırlığı yüksek olan dört derse ait Algılanan Öğrenim Çıktıları Değerlendirme Anketi (0-10) ve Çevrimiçi Eğitimden Memnuniyet Anketi (0-10) öğrencilere doldurtuldu.
Bulgular: Algılanan öğrenim çıktıları açısından dersler arasında anlamlı bir fark yoktu (p>0,05). Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri I dersinin %50'sini oluşturan sadece iki öğrenme kazanımında yüz yüze eğitimde daha yüksek algılanan öğrenim çıktısı puanı bulunmuştur. (p<0,05). Çevrimiçi eğitimden genel memnuniyetin düşük (<7) ve olumsuz yorumların yüz yüze eğitime göre daha fazla olduğu belirlendi. Ayrıca, öğrencilerin çevrimiçi eğitim esnasında öğretim elemanının ders anlatımı ve ders materyallerinden memnuniyetleri yüksek (>7), altyapı, sınavlar ve ödevlerden memnuniyet puanları ise düşük bulunmuştur (<7).
Sonuç: Sonuç olarak mevcut çalışmada, ACU-FTR’de uygulamaya yönelik derslerin yüz yüze eğitimle veya çevrimiçi senkron eğitimle verilmesinin algılanan öğrenim çıktılarını benzer şekilde karşıladığı görülmüştür. Ayrıca çevrimiçi derslerde, öğretim elemanı ve ders materyallerinden memnuniyetin yüksek olduğu, altyapı, sınav ve ödevlerden memnuniyetin ise düşük olduğu belirlendi. Bu durum, bize ACU-FTR bölümünün yaptığı uygulamalı öğretim sisteminin mecbur kalındığında uygulanabilir bir sistem olduğunu bize gösterebilir. Fakat genel memnuniyet düzeyinin düşük olmasından dolayı derslerin yüz yüze verilmesinin daha iyi olabileceği öngörülmektedir.
Yoktur
Yoktur
Yok
Aim: It is aimed to compare the effect of online teaching of applied courses given to the second-year students of Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University Physiotherapy and Rehabilitation Department with synchronous and applied demonstrations on the perceived learning outcomes compared to the face-to-face education given before COVID-19. Method: Students aged between 18 to 25, studying in the second year, participated in the study (n=101). The Perceived Learning Outcomes Evaluation Form (0-10, likert scales) and the Online Education Satisfaction Questionnaire (0-10, likert scales) for the four courses with a high application weight were filled out by the students. Questionnaires were used in the fall semester of 2019-2020, where face-to-face training was conducted before the COVID-19 pandemic, and in the fall semester of 2020-2021, during which online training was conducted during the COVID-19 pandemic, were retrospectively scanned. Results: There was no significant difference between courses in terms of perceived learning outcomes (p>0.05). A higher perceived learning outcome score was found in face-to-face education in only two teaching-learning outcomes that make up 50% of the Measurement and Evaluation Methods in Physiotherapy and Rehabilitation I course (p<0.05). It was determined that general satisfaction with online education was low (<7) and negative comments were higher than face-to-face education. In addition, in online education, the satisfaction of the instructor with the lectures and course materials was high (>7), and the satisfaction scores of the infrastructure, exams, and homework were low (<7). Conclusion: In, it has been seen that face-to-face education and practical courses or the creation of online synchronous education meet the perceived learning outcomes in a similar way (except Measurement and Evaluation Methods in Physiotherapy and Rehabilitation I). Furthermore the satisfaction with the instructor's course management is high in online courses, it has been observed that the satisfaction with the problems experienced in the infrastructure and the measurement-evaluation methods used in the online system is low. This situation can show us that the applied teaching system made by the department is a system that can be applied when necessary. However, since it has been determined that the general satisfaction level from online education is low, it is predicted that it would be better to give the courses that include practice face-to-face.
COVID-19; face to face education; online training; perceived learning outcome; satisfaction
Yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yoktur |
Publication Date | March 20, 2022 |
Submission Date | December 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES