X-rays and gamma rays are used in some of the medical
imaging methods. Medical imaging devices are used by medical
imaging technicians who have graduated from the medical
imaging techniques program within the health services vocational
colleges of the universities. The education method of graduates is
very important in their professional success. One of these methods
is project-based learning.
This study was carried out in order to provide medical imaging
techniques program students with a better understanding of the
structure and working principles of medical imaging devices. For
this purpose, students are divided into different groups. Each group
chose X-ray, computed tomography, mammography, single photon
emission computed tomography (SPECT) and positron emission
tomography (PET). Each group searched the literature about the
structure and working principles of the imaging device of their
choice and designed a model using various materials. At the end of
the study, all groups were asked about the devices and the answers
of the students to the questions were evaluated. It was observed
that the students were more successful than the questions about
the devices they made, compared to the questions about the other
devices.
Tıbbi görüntüleme yöntemlerinden bazılarında x-ışınları
ve gama ışınları kullanılmaktadır. Tıbbi görüntüleme cihazları,
Üniversitelerin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları
bünyesinde bulunan Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programından
mezun olan Tıbbi Görüntüleme Teknikerleri tarafından
kullanılmaktadır. Mezunların mesleki başarılarında aldıkları
eğitim yöntemi oldukça önemlidir. Bu yöntemlerin bir tanesi de
proje temelli öğrenme yöntemidir.
Bu çalışma, Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
öğrencilerinin tıbbi görüntüleme cihazlarının yapısını ve çalışma
prensiplerini daha iyi öğrenebilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu
amaç için, öğrenciler farklı gruplara ayrılmıştır. Her grup, röntgen,
bilgisayarlı tomografi, mamografi, tek foton emisyon bilgisayarlı
tomografi (SPECT) ve pozitron emisyon tomografisi (PET)
cihazlarından birini seçmişlerdir. Her grup seçtikleri görüntüleme
cihazının yapısı ve çalışma prensipleri ile ilgili yaptıkları literatür
taraması sonucunda ve seçtikleri cihazın çeşitli materyaller
kullanarak maket tasarımı yapmışlardır. Çalışma sonunda bütün
gruplara cihazlarla ilgili sorulmuş ve öğrencilerin sorulara
verdikleri cevaplar değerlendirilmiştir. Öğrenciler, yaptıkları
cihazlarla ilgili olan sorulardan, diğer cihazlarla ilgili olan sorulara
göre daha başarılı oldukları gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |