The aim of this study is to survey the relationship between the seventh
graders’ science achievement and age, gender, reading comprehension, graphs
reading and problem solving abilities. The research was conducted in accordance
with correlational survey model. 251 seventh grade students who study at a
public secondary school in Çayırova, Kocaeli constituted the sampling group of
the study, but the data was collected from 239 of them. In order to find out
the answers for the research questions, first term science class transcripts of
central exam which was made in Kocaeli, reading comprehension achievement test,
problem solving scale of primary school students, graph reading skills test in
science and student recognition forms were used for data collection. As a
result of the research, It was seen that while over the one-third of the
students got 75 marks and over, a considerable proportion of the students got
zero point from the reading comprehension and graph reading tests. The students
therefore have trouble in reading comprehension and graph reading. However, the
marks which students got from the problem solving scale showed that the
students had a high problem solving perseption. Another result of this research
is that there is a positive relationship between science achievements and reading
comprehension, graph reading, problem solving skill and subsections of problem solving. Morever,
reading comprehension, graph reading and self-control, the subsection of
problem solving skill, were seen as predictors of science achievement.
Consequently, it can be said that the students who have self- management
against problem and have high reading
comprehension, graph reading skills are also successful in science.
Science achievement reading comprehension skill graph reading skill problem solving skill secondary school students
Bu araştırma ortaokul
yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri başarıları ile yaş, cinsiyet,
okuduğunu anlama, grafik okuma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi
incelemek amacıyla yapılmış ve araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kocaeli ili Çayırova ilçesine bağlı
bir devlet ortaokulunda okuyan 251 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Ancak bu öğrencilerin 239’undan veri toplanabilmiştir. Araştırmanın verileri,
öğrencilerin 2018-2019 eğitim-öğretim yılı birinci dönem Kocaeli il geneli
yapılan merkezi sınavdan aldıkları fen bilimleri dersi not dökümlerinden,
okuduğunu anlama başarı testi, ilköğretim öğrencileri için problem çözme
ölçeği, fen bilimlerinde grafik okuma becerileri testi ve öğrenci tanıma
formundan elde edilmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin üçte birinden
fazlasının fen bilimleri sınavından 75 ve üzeri puan alırken azımsanmayacak bir
orandaki öğrencinin de okuduğunu anlama ve grafik okumaya yönelik testlerden
sıfır puan aldığı görülmüştür. Dolayısıyla öğrenciler okuduğunu anlama ve
grafik okumada sıkıntı yaşamaktadırlar. Buna karşın ilköğretim öğrencileri için
problem çözme ölçeğinden alınan puanlar öğrencilerin problem çözme algılarının
yüksek olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda elde edilen diğer bir sonuç
da fen bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, grafik okuma, problem çözme
becerisi ve alt boyutlarının pozitif yönde ilişkili olduğudur. Ayrıca okuduğunu
anlama, grafik okuma ve problem çözme becerisi öz denetim alt boyutunun fen bilimleri başarısının yordayıcıları
oldukları görülmüştür. Sonuç olarak problem karşısında kendisini yönetebilen,
okuduğunu anlama ve grafik okuma becerileri yüksek olan öğrencilerin fen
bilimlerinde de başarılı oldukları söylenebilir.
fen bilimleri başarısı okuduğunu anlama becerisi grafik okuma becerisi problem çözme becerisi ortaokul öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |