İstenmeyen bir davranışı
ortadan kaldırmak için oluşturulup ortaya konulan uyarıcıya ceza denir. Ceza,
yeni ve istenilen davranışların oluşmasını sağlamaz. Sadece eski öğrenilmiş
davranışların sönmesini sağlar. Eğitimin temel hedefi öğrencilere yeni ve
istenilen davranışları kazandırmaktır. Bu araştırmada; edimsel koşullanmada yer
alan ceza türlerinin öğrenme-öğretme faaliyetlerinde kullanılmasında son 14
yılı kapsayan 2003-2017 yıllarında hem nitel hem de nicel yapılan çalışmalar
incelenmiştir. Ceza türlerinin, öğretme-öğrenme faaliyetlerindeki yeri ve önemi
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ilgili literatür araştırılmış ve
incelenen makaleler sonucunda tablolar oluşturularak veriler
değerlendirilmiştir. İncelenen makaleler sonucunda cezanın hiç
kullanılmamasının mümkün olmadığı saptanmış, uygulanan cezaların çoğunlukla
psikolojik cezalar olduğu görülmüştür. Bu cezaların uygulanmasının temel amacı
hepsinde ortaktır. Cezaya daha çok kurallara uymamayı üstünlük olarak gören
sorunlu öğrenciler maruz kalmaktadır. Fakat bölgesel olarak farklı yerlerde
uygulanan araştırmalarda sosyal düzeyleri düşük olan yerlerin bulunduğu okullarda
ceza yöntemleri daha çok kullanılmaktadır. Doğuda ve batıda bulunan bölgelerde
bu fark açıkça görülmektedir. Batı bölgelerdeki eğitmenlerin, davranış
bozukluğu ile ilgili baş etme yöntemleri daha çok bilimsel yöntemlere yakın
olduğu tespit edilmiştir. Çalışmalardan elde edilen ortak sonuçlara göre;
uygulanan cezalarda bireysel farklılıklar dikkate alınmalı, cezaların farklı
öğrencilerde farklı tepkilere sebep olduğu, davranış bozukluğu olan öğrenciler
de cezanın etkili ve yararlı olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencinin
neden cezaya maruz kaldığını anlaması sağlanmalıdır. Bunun yanında ceza
yöntemlerinin sınıf mevcuduna göre uygulandığı ve kalabalık sınıflarda daha çok
cezaya başvurulduğu anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Yönetimi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 30, 2018 |
Acceptance Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education