Bu çalışmanın amacı, PhD öğrencilerinin “aşırı eğitimlilik” sorununa yönelik farkındalıklarını ve görüşlerini belirlemektir. Tarama modelindeki çalışma, Türkiye’deki çeşitli üniversitelerden toplam 105 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Anket ile toplanan veriler, betimsel istatistik teknikleriyle analiz edilmiştir. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlar şöyledir: PhD öğrencileri aşırı eğitimlilik sorunun kısmen farkında olup, bunu istihdam ve eğitim sorunu olarak algılamaktadırlar. PhD öğrencileri, orta düzeyde iş kaygısı yaşamaktadır. Bu kaygı kadınlardan ve evlilerde daha yüksektir. PhD öğrencilerinin çoğu mezun olduktan sonra kamuda ve akademisyen olarak çalışmayı düşünmektedirler. Bu öğrencilerin yarısı, eğitim düzeyine uygun olmayan bir işte çalışmayı kabul etmeyeceğini ve bunların çoğu da, böylesi bir durumdan rahatsızlık duyacağı görüşündedirler. Öğrencilerin kaygı ve düşünceleri, Türkiye’nin yakın gelecekte aşırı eğitimlilik sorunu ile yüzleşeceğinin işareti sayılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | March 8, 2020 |
Acceptance Date | July 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 7 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education