Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Doktora Programları Bağlamında Aşırı Eğitimlilik Sorunu

Year 2020, Volume: 4 Issue: 7, 139 - 143, 01.07.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı, PhD öğrencilerinin “aşırı eğitimlilik” sorununa yönelik farkındalıklarını ve görüşlerini belirlemektir. Tarama modelindeki çalışma, Türkiye’deki çeşitli üniversitelerden toplam 105 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Anket ile toplanan veriler, betimsel istatistik teknikleriyle analiz edilmiştir. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlar şöyledir: PhD öğrencileri aşırı eğitimlilik sorunun kısmen farkında olup, bunu istihdam ve eğitim sorunu olarak algılamaktadırlar. PhD öğrencileri, orta düzeyde iş kaygısı yaşamaktadır. Bu kaygı kadınlardan ve evlilerde daha yüksektir. PhD öğrencilerinin çoğu mezun olduktan sonra kamuda ve akademisyen olarak çalışmayı düşünmektedirler. Bu öğrencilerin yarısı, eğitim düzeyine uygun olmayan bir işte çalışmayı kabul etmeyeceğini ve bunların çoğu da, böylesi bir durumdan rahatsızlık duyacağı görüşündedirler. Öğrencilerin kaygı ve düşünceleri, Türkiye’nin yakın gelecekte aşırı eğitimlilik sorunu ile yüzleşeceğinin işareti sayılabilir.

References

  • Ağıralioğlu, N. (2013). Postgraduate education in turkey. Journal of Higher Education and Science, 3(1),1-9.
  • Altınışık, İ. ve Peker, H. S. (2012). The influence of education on economic development. Sosyoteknik Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 2(4), 1-9.
  • Aydemir, C. (2013). Türkiye’de işgücü yapısı, işsizlik ve kırsal alan. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 115-124.
  • Çakmak, Ö. (2008). The influence of education on economy and development. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,11, 33-41.
  • Doğan, H. & Bozgeyikli, H. (2014). İşsizlik sorununa farklı bir bakış açısı: kariyer engelleri. II. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, İŞKUR, 26-27 Kasım 2014, Antalya- Türkiye
  • Günay, D. (2018). Graduate education in turkey and a philosophical view on graduate education. Journal of University Research, 1(2),71-88.
  • Jackson, D. (2015). Factors influencing the employment of australian PhD graduates. Edith Cowan University.
  • Karadağ, E. (2009). A thematic analysis on doctoral dissertations made in the area of education sciences. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3),75-87.
  • Kurnaz, I. (2015). İşgücü piyasasında nitelik uyumsuzluğu: düşük nitelikli işlerde yüksek nitelikli işgücü. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Özel sayı, 83-121.
  • Melin, G. & Janson, K. (2006). What skills and knowledge should a PhD have? Changing preconditions for PhD education and post doc work. 2006 Portland Press Ltd.
  • Mervis, J. (2016). Employment crisis' for new Ph.D.s is an illusion. https://www.sciencemag.org/careers (Erişim: 17.12.2018).
  • Ömür, Y. E. (2016). İstihdam için eğitimi yeniden düşünmek. International Journal of Social Science, 50, 29-447.
  • Özbek, M. F. (2014). İş güvencesizliği çalışanları nasıl etkiler? hizmet sektöründe çalışanlar üzerine bir araştırma. 15. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi. 9-12 Şubat, 2014, Ankara.
  • Sapancalı, F. (2008). Türkiye'de işgücü piyasası, sorunlar ve politikalar. TÜHİS İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 21(2-3),8-30.
  • SETA. (2012). Türkiye’nin İnsan Kaynağının Belirlenmesi. Ankara: SETA Yayınları, XX.
  • Sever, I. ve Ersoy, A. (2017). Araştırma görevlilerinin gözünden danışmanlık ve doktora süreçleri. Journal of Educational Sciences Research, 7(1),183-202.
  • Şenlik, İ. ve Örücü, E.O. (2017). Meslek alanımızda yüksek lisans ve doktora eğitimi. Elektirik Mühendisliği Dergisi, 461,77-82.
  • Şentürk, F. (2015). Türkiye’de işgücü piyasası ve istihdamın yapısı. Sosyal Güvence Dergisi, 3 (7), 113-143
  • Yenilmez, F. ve Kılıç, E. (2018).The relationship between labor force participation rate and unemployment rate in Turkey: An analysis based on gender and education level. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(2), 55-76.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 7, 139 - 143, 01.07.2019

Abstract

References

  • Ağıralioğlu, N. (2013). Postgraduate education in turkey. Journal of Higher Education and Science, 3(1),1-9.
  • Altınışık, İ. ve Peker, H. S. (2012). The influence of education on economic development. Sosyoteknik Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 2(4), 1-9.
  • Aydemir, C. (2013). Türkiye’de işgücü yapısı, işsizlik ve kırsal alan. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 115-124.
  • Çakmak, Ö. (2008). The influence of education on economy and development. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,11, 33-41.
  • Doğan, H. & Bozgeyikli, H. (2014). İşsizlik sorununa farklı bir bakış açısı: kariyer engelleri. II. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, İŞKUR, 26-27 Kasım 2014, Antalya- Türkiye
  • Günay, D. (2018). Graduate education in turkey and a philosophical view on graduate education. Journal of University Research, 1(2),71-88.
  • Jackson, D. (2015). Factors influencing the employment of australian PhD graduates. Edith Cowan University.
  • Karadağ, E. (2009). A thematic analysis on doctoral dissertations made in the area of education sciences. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3),75-87.
  • Kurnaz, I. (2015). İşgücü piyasasında nitelik uyumsuzluğu: düşük nitelikli işlerde yüksek nitelikli işgücü. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Özel sayı, 83-121.
  • Melin, G. & Janson, K. (2006). What skills and knowledge should a PhD have? Changing preconditions for PhD education and post doc work. 2006 Portland Press Ltd.
  • Mervis, J. (2016). Employment crisis' for new Ph.D.s is an illusion. https://www.sciencemag.org/careers (Erişim: 17.12.2018).
  • Ömür, Y. E. (2016). İstihdam için eğitimi yeniden düşünmek. International Journal of Social Science, 50, 29-447.
  • Özbek, M. F. (2014). İş güvencesizliği çalışanları nasıl etkiler? hizmet sektöründe çalışanlar üzerine bir araştırma. 15. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi. 9-12 Şubat, 2014, Ankara.
  • Sapancalı, F. (2008). Türkiye'de işgücü piyasası, sorunlar ve politikalar. TÜHİS İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 21(2-3),8-30.
  • SETA. (2012). Türkiye’nin İnsan Kaynağının Belirlenmesi. Ankara: SETA Yayınları, XX.
  • Sever, I. ve Ersoy, A. (2017). Araştırma görevlilerinin gözünden danışmanlık ve doktora süreçleri. Journal of Educational Sciences Research, 7(1),183-202.
  • Şenlik, İ. ve Örücü, E.O. (2017). Meslek alanımızda yüksek lisans ve doktora eğitimi. Elektirik Mühendisliği Dergisi, 461,77-82.
  • Şentürk, F. (2015). Türkiye’de işgücü piyasası ve istihdamın yapısı. Sosyal Güvence Dergisi, 3 (7), 113-143
  • Yenilmez, F. ve Kılıç, E. (2018).The relationship between labor force participation rate and unemployment rate in Turkey: An analysis based on gender and education level. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(2), 55-76.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Esra Akpınar

Nusret Kuday

Taha Yasin Akyıldız

Publication Date July 1, 2019
Submission Date March 8, 2020
Acceptance Date July 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Akpınar, E., Kuday, N., & Akyıldız, T. Y. (2019). Türkiye’de Doktora Programları Bağlamında Aşırı Eğitimlilik Sorunu. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 139-143.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education