Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitici Çizgi Romanlara İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Bakış Açıları

Year 2022, Volume: 6 Issue: 11, 90 - 100, 30.04.2022

Abstract

Eğitim kurumlarında verilen eğitim-öğretim faaliyetlerinin daha etkili bir şekilde yürütülmesine olanak sağlayan birçok farklı etkenden bahsedilebilir. Ancak son yıllarda özellikle öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal öğrenmeleri üzerinde olumlu katkılar sağlayan bir tür olan eğitici çizgi romanların ders sürecinde kullanılmasının ne gibi sonuçlar doğuruacağı daha ayrıntılı bir şekilde incelenmelidir. Bundan dolayı yapılan bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitici çizgi romanlara ilişkin bakış açıları incelenmiştir. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Hatay il merkezinde görev yapan 15 sosyal bilgiler öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması tekniği göz önünde bulundurularak tasarlanmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşme formunda yer alan sorulara vermiş oldukları cevaplar içerik analizi tekniği göz önünde bulundurularakanaliz edilmiştir. Çalışma kapsamında ulaşılan bulgular neticesinde şu sonuçlar elde edilmiştir: Eğitici çizgi romanların bilginin eğlenceli bir şekilde okuyucuya verilmesine olanak sağlaması, bilgiyi kısa ve net bir şekilde okuyucuya sunması, dersten sıkılmayı engellemesi, merak duygusunu tetiklemesi, ve konu/kazanım/değer unsurlarını kısa ve net bir şekilde ele almasına olanak sağlayan unsurlar ulduğu saptanmıştır.

References

  • Akkaya, A. (2013). A different activity in grammar learning in Turkish course: Educational comic strips. International Journal of Academic Research, 5(5), 118-123.
  • Akkoyunlu, B. (1993). Bilgi Teknolojisi ve Eğitim. Eğitimde Bilgi Teknolojileri Seminer Notları. Ankara: MEB, Bilgisayar Hizmetleri Genel Müdürlüğü, EBİT Daire Başkanlığı Yayınları.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim.
  • Avcı Yücel, Ü., & Ergün, E. (2015). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi. E. Cabi (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 49-71). Ankara: Pegem Akademi.
  • Best, J. W., ve Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştirma yöntemleri. (M. Durmuşçelebi, Çev.),(O. Köksal, Ed.). Konya: Dizgi Ofset.
  • Cary, S. (2004). Going graphic: Comics at work in the multilingual classroom. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Cihan, N. (2014). Eğitsel araç olarak çizgi romanın ilköğretim 8. sınıf Türkçe ders konularına uyarlanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 313-321.
  • Çelik, K., ve İlhan, G.O. (2021). Çocuk haklarına yönelik eğitici çizgi roman:‘’Sadece Biriyim’’. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 262-279.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and Education: an Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan.
  • Freeman, D. ve Freeman, Y. (2000). Teaching reading in multilingual classrooms. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Horn, M. (1976) The World Encyclopedia of Comics. New York: Chelsea House Publications.
  • Hutchinson, K. H. (1949). An experiment in the use of comics as instructional material. Journal of Educational Sociology, 23(4), 236-245.
  • Inge, M. T. (1997). Çizgi romanlar. Sanat Dünyamız, 64.
  • İlhan, G. O. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde çizgi romanların kullanımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Khoii, R. ve Forouzesh, Z. (2010). Using comic strips with reading texts: Are we making a mistake?. Literacy Information and Computer Education Journal, 1(3), 168-177.
  • Marston, W. M. (1943). Why 100,000,000 Americans read comics. The American Scholar, 13(1), 35–44.
  • Meb. (2005). Milli eğitim bakanlığı 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Megawati, F. ve Anugerahwati, M. (2012). Comic strips: A study on the teaching of writing narrative texts to Indonesian EFL students. TEFLIN Journal, 23(2), 183-205.
  • Meriç, A. (2013). The effect of comic strips on EFL reading comprehension. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), 54-64.
  • Olson, J. C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. Northridge: California State University Press.
  • Özdemir, E. (2017). Humor in elementary science: Development and evaluation of comic strips about sound. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 837-850.
  • Parsons, J. & Smith, K. (1993). Using Comic Books To Teach. Retrieved from ERIC Databese. ERIC Document ED363892.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2. Edition), London: Sage Publications.
  • Platin, A. (1985). Tek resimden dizi resme geçiş. Gösteri, 61.
  • Pustz, M. (2012). Comic Books and American Cultural History. New York: Continuum International Publishing Group
  • Şnetürk, M. (2020). Sosyal bilgiler dersinde eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi film kullanımının öğrencilerin, tutum, motivasyon ve akademik başarılarına etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ünal, O. & Demirkaya, H. (2019). A semi-experimental study on the use of educational comics in social studies. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 92-108.
  • Topkaya, Y. (2014). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmelere etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Topkaya, Y. (2016a). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer aktarım yaklaşımları hakkındaki görüşlerine ait nitel bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1) , 637-652.
  • Topkaya, Y. (2016b). Doğal çevreye duyarlılık değerinin aktarılmasında kavram karikatürleri ile eğitici çizgi romanların etkililiğinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 259-272.
  • Topkaya, Y. (2016c). The impact of instructional comics on the cognitive and affective learning about environmental problems. Education and Science, 41(187), 199-219.
  • Topkaya, Y. ve Yılar, B. (2015). Analysis student views related to educative comics. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 106-117.
  • Topkaya, Y., & Şimşek, U. (2016). The effect of educational comics on the academic achievement and attitude towards earthquake. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 46-54.
  • Topkaya, Y., ve Doğan, Y. (2020). 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi: Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim, 45(201), 167-188.
  • Tuncer, N. (1993). Çizgi Roman ve Çocuk. İstanbul; Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yıldır, E. (1994). Batı'da çizgi-roman. Töre Aylık Fikir ve Sanat Dergisi, 152, 7-12.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitici çizgi roman hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 6(11) , 52-70 .
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 11, 90 - 100, 30.04.2022

Abstract

References

  • Akkaya, A. (2013). A different activity in grammar learning in Turkish course: Educational comic strips. International Journal of Academic Research, 5(5), 118-123.
  • Akkoyunlu, B. (1993). Bilgi Teknolojisi ve Eğitim. Eğitimde Bilgi Teknolojileri Seminer Notları. Ankara: MEB, Bilgisayar Hizmetleri Genel Müdürlüğü, EBİT Daire Başkanlığı Yayınları.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim.
  • Avcı Yücel, Ü., & Ergün, E. (2015). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi. E. Cabi (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 49-71). Ankara: Pegem Akademi.
  • Best, J. W., ve Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştirma yöntemleri. (M. Durmuşçelebi, Çev.),(O. Köksal, Ed.). Konya: Dizgi Ofset.
  • Cary, S. (2004). Going graphic: Comics at work in the multilingual classroom. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Cihan, N. (2014). Eğitsel araç olarak çizgi romanın ilköğretim 8. sınıf Türkçe ders konularına uyarlanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 313-321.
  • Çelik, K., ve İlhan, G.O. (2021). Çocuk haklarına yönelik eğitici çizgi roman:‘’Sadece Biriyim’’. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 262-279.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and Education: an Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan.
  • Freeman, D. ve Freeman, Y. (2000). Teaching reading in multilingual classrooms. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Horn, M. (1976) The World Encyclopedia of Comics. New York: Chelsea House Publications.
  • Hutchinson, K. H. (1949). An experiment in the use of comics as instructional material. Journal of Educational Sociology, 23(4), 236-245.
  • Inge, M. T. (1997). Çizgi romanlar. Sanat Dünyamız, 64.
  • İlhan, G. O. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde çizgi romanların kullanımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Khoii, R. ve Forouzesh, Z. (2010). Using comic strips with reading texts: Are we making a mistake?. Literacy Information and Computer Education Journal, 1(3), 168-177.
  • Marston, W. M. (1943). Why 100,000,000 Americans read comics. The American Scholar, 13(1), 35–44.
  • Meb. (2005). Milli eğitim bakanlığı 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Megawati, F. ve Anugerahwati, M. (2012). Comic strips: A study on the teaching of writing narrative texts to Indonesian EFL students. TEFLIN Journal, 23(2), 183-205.
  • Meriç, A. (2013). The effect of comic strips on EFL reading comprehension. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), 54-64.
  • Olson, J. C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. Northridge: California State University Press.
  • Özdemir, E. (2017). Humor in elementary science: Development and evaluation of comic strips about sound. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 837-850.
  • Parsons, J. & Smith, K. (1993). Using Comic Books To Teach. Retrieved from ERIC Databese. ERIC Document ED363892.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2. Edition), London: Sage Publications.
  • Platin, A. (1985). Tek resimden dizi resme geçiş. Gösteri, 61.
  • Pustz, M. (2012). Comic Books and American Cultural History. New York: Continuum International Publishing Group
  • Şnetürk, M. (2020). Sosyal bilgiler dersinde eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi film kullanımının öğrencilerin, tutum, motivasyon ve akademik başarılarına etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ünal, O. & Demirkaya, H. (2019). A semi-experimental study on the use of educational comics in social studies. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 92-108.
  • Topkaya, Y. (2014). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmelere etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Topkaya, Y. (2016a). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer aktarım yaklaşımları hakkındaki görüşlerine ait nitel bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1) , 637-652.
  • Topkaya, Y. (2016b). Doğal çevreye duyarlılık değerinin aktarılmasında kavram karikatürleri ile eğitici çizgi romanların etkililiğinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 259-272.
  • Topkaya, Y. (2016c). The impact of instructional comics on the cognitive and affective learning about environmental problems. Education and Science, 41(187), 199-219.
  • Topkaya, Y. ve Yılar, B. (2015). Analysis student views related to educative comics. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 106-117.
  • Topkaya, Y., & Şimşek, U. (2016). The effect of educational comics on the academic achievement and attitude towards earthquake. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 46-54.
  • Topkaya, Y., ve Doğan, Y. (2020). 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi: Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim, 45(201), 167-188.
  • Tuncer, N. (1993). Çizgi Roman ve Çocuk. İstanbul; Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yıldır, E. (1994). Batı'da çizgi-roman. Töre Aylık Fikir ve Sanat Dergisi, 152, 7-12.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitici çizgi roman hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 6(11) , 52-70 .
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Yavuz Topkaya 0000-0001-9722-1114

Deniz Mehmet Yılmaz 0000-0002-4129-1655

Fatih Kalkar 0000-0002-3741-0455

Süleyman Erten 0000-0003-4809-5574

Musa Karaoğlu This is me 0000-0002-3499-6534

Publication Date April 30, 2022
Submission Date April 19, 2022
Acceptance Date April 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Topkaya, Y., Yılmaz, D. M., Kalkar, F., Erten, S., et al. (2022). Eğitici Çizgi Romanlara İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Bakış Açıları. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 90-100.

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education