Nowadays it is emphazed that foreign language education must be started as early as possible. However, it is necessary to apply different training methods and techniques at different level, to prepare activities considering the age groups. It must be determined that whether the activities, which can also be called as bringing foreign language teaching programs to life in the classroom, are effective. In this study, which is planned with this requirement, is aimed to examine effectiveness of foreign language learning activities applied to primary school students. 156 students( 58 girls/98 boys) who studied at primary school in Sivas city center in the fall semesterof 2022-2023 academic year, got involved in the research. "Foreign Language Instructional Activities Scale" developed by Şad (2011) was applied to the participants in this study, where the descriptive survey research model was used. Scale consists of two sub-dimension which are teacher centered activities(Teaching=6 items) and student centered activities(Learning=15items) and 21 items. Scales reliability was found .855 in this study. Analisis of normality was applied to obtained data and it was determined that normality was defined. Then independent t-test and one-way ANOVA were applied. Tukey test was used for values at which differences were determined in ANOVA test. Pearson correlation analisis was used to determine the total score and sub-dimensions and their relationship with each other. According to finding; it was determined that the mean scores of primary school students from the scale differed according to gender and grade level variables (p<.05) but didn’t differ according to mother and father education level variables(p>.05). In addition, there was a pozitive and high level significant correlation between mean scores and both sub-dimensions and a moderate pozitive correlation between subdimensions each other.
Günümüzde yabancı dil eğitiminin mümkün olduğu kadar erken yaşta başlatılması gerektiği vurgulanmaktadır. Ancak farklı kademelerde farklı eğitim yöntem ve tekniklerinin uygulanması, etkinliklerin yaş grupları dikkate alınarak hazırlanması gerekmektedir. Yabancı dil öğretim programlarının sınıfta yaşam bulması olarak da adlandırılabilecek etkinliklerin etkili olup olmadığının belirlenmesi gerekmektedir. Bu gereklilikten hareketle yapılması planlanan bu çalışmada ilkokul öğrencilere uygulanan yabancı dil öğrenme etkinliklerinin etkililiği farklı değişenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Sivas il merkezinde ilkokul düzeyinde öğrenim gören 312 (116 kzı-196 erkek) öğrenci dâhil olmuştur. Betimsel tarama araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada katılımcılara Şad (2011) tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Öğretim Etkinlikleri Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçek; Öğretmen Merkezli Etkinlikler (ÖĞRTNME = 6 madde) ve Öğrenci Merkezli Etkinlinler (ÖĞRNCME= 15 madde) olmak üzere iki alt boyuttan ve 21 maddeden oluşmaktadır. Ölçek güvenirliği bu çalışmada .855 olarak tespit edilmiştir. Elde edilen verilere normallik analizi uygulanmış ve normalliğin karşılandığı belirlenmiştir. Sonrasında bağımsız t testi ve tek yönlü ANOVA uygulanmıştır. ANOVA testinde farklılık belirlenen değerler içinse Tukey analizi kullanılmıştır. Toplam puan ve alt boyutlar, alt boyutların birbirleri ile ilişkisinin belirlenmesi içinse Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; ilkokul öğrencilerin ölçekten aldıkları puan ortalamalarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine farklılaştığı (p<.05) ancak anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir (p>.05). Ayrıca toplam puan ile her iki alt boyut arasında pozitif yönde yüksek düzeyde, alt boyutların kendi arasında ise pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | April 29, 2024 |
Acceptance Date | August 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 18 |