In this research, it is purposed to determine the perceptions of secondary school students on the concept of “city” through metaphors. The research, which was conducted with the participation of 179 secondary school students attending a secondary school in Muş in the 2021-2022 academic year, was designed as a qualitative study in the descriptive survey model. A metaphor form consisting of 2 parts was distributed to the students who will participate in the research. Whereas 2 different questions are needed in the first part of this form to learn the gender and grade level of the students, it was thought that it would be sufficient to include the expression “The city is like ........ Because ........” in order to determine their perceptions about the concept in the second part. The data obtained from the forms filled by the students in 5-10 minutes were analyzed through the content analysis method. Within the scope of the research, it was determined that secondary school students developed a total of 82 different metaphors, and the most prominent ones among these metaphors were determined as “flower”, “tree”, “house”, “garbage”, and “life”. Based on the reasons for these developed metaphors, 6 different conceptual categories were created. These categories are listed as “city as the understanding of love and beauty”, “city as a negative judgment”, “city as a necessity”, “city as density”, “city as presence”, and “city as misperception”.
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin “şehir” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi amaçlanmıştır. 2021-2022 eğitim öğretim yılında Muş ilinde bir ortaokulda öğrenimlerine devam eden 179 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırma, betimsel tarama modelinde nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırmaya katılacak olan öğrencilere, 2 bölümden oluşan metafor formu dağıtılmıştır. Bu formun ilk bölümünde, öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeyi bilgilerini öğrenmek için 2 farklı soruya ihtiyaç duyulurken; ikinci bölümünde, kavrama ilişkin algılarını belirleyebilmek için "Şehir ........ gibidir. Çünkü ........" ifadesine yer verilmesinin yeterli olacağı düşünülmüştür. Öğrencilerin 5-10 dakika arası sürede doldurdukları formlar üzerinden elde edilen veriler ise içerik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında ortaokul öğrencilerinin toplam 82 farklı metafor geliştirdikleri tespit edilirken, bu metaforlardan en ön plana çıkanları “çiçek”, “ağaç”, “ev”, “çöplük” ve “hayat” olarak belirlenmiştir. Geliştirilen bu metaforların gerekçeleri temel alınarak 6 farklı kavramsal kategori oluşturulmuştur. Bu kategoriler; “sevgi ve güzellik anlayışı olarak şehir”, “olumsuz yargı olarak şehir”, “gereksinim olarak şehir”, “yoğunluk olarak şehir”, “mevcudiyet olarak şehir” ve “yanlış algı olarak şehir” şeklinde sıralanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.