In this study,
it was aimed to examine the role of media in the process of values attainment
according to the views of social studies teachers. The research was designed
according to the phenomenology pattern from qualitative research designs. In
the research, the data were obtained via the interview method. The data
obtained from the research were analyzed with the descriptive analysis
technique. According to the results of the research, the participants expressed
that mostly the internet (virtual world), telephone and then television, video,
cinema and newspaper affected the students within the process of values
attainment by the media communication instruments, and radio and magazine had
the least effect; the media communication instruments used by the students the
most frequently were telephone, television, the internet (virtual world), and
then video, cinema and magazine. According to the views of the participants, it
was concluded that 10 participants pointed at the negative effect of media
within the process of students' values attainment, 2 participants believed in a
partially negative effect. The following views were also obtained: the media
positively affected the students in sharing and helping, then solidarity,
respecting differences and gaining sensitivity values, and they were negatively
affected in attaining the values of being ethical/moral, respect, honesty, then
love, peace, respect for privacy, responsibility, caring for family, being
honorable, modesty and tolerance and fairness.
Bu araştırmada, medyanın değerleri kazandırma sürecindeki
rolünün sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma tasarımlarından fenomenoloji (olgubilim)
desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmada veriler görüşme yöntemi aracılığıyla
elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler ise betimsel analiz tekniği
ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcılar medya iletişim
araçlarının değerleri kazandırma sürecinde öğrencilere en çok internet (sanal
dünya), telefon sonra televizyon, video, sinema, gazete en az olarak ise radyo,
derginin etki ettiği öğrencilerin en sık kullandıkları medya iletişim
araçlarının ise telefon, televizyon, internet (sanal dünya) sonra ise video,
sinema ve dergi olduğunu ifade etmişlerdir. Katılımcıların görüşlerine göre, 10 katılımcı medyanın öğrencilerin
değerleri kazanma sürecinde olumsuz etki yaptığını 2 katılımcı ise kısmen
olumsuz etkilediği yönünde sonuçlara ulaşılmıştır. Medyanın öğrencilerin
en çok paylaşımcılık ve yardımlaşma
sonra ise dayanışma, farklılıklara saygı duyma ve duyarlılık değerlerini
kazanmada olumlu yönde etkilediği, etik/ahlaklı olmak, saygı, dürüstlük sonra
sevgi, barış, özel yaşamın gizliliğine saygı, sorumluluk, aileye önem vermek,
onurlu olmak, alçakgönüllülük, hoşgörü ve adil olmak değerlerini kazanmada ise
olumsuz yönde etkilediği yönünde görüşlerine ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License