Bu araştırmanın amacı kapsayıcı eğitim uygulanan temel eğitim kurumlarında görev yapan ve sınıflarında kapsayıcı öğrenciler bulunan öğretmenlerin, kapsayıcı öğrencilere yönelik eğitim uygulamalarını ve sorunlarını tespit etmek, kapsayıcı eğitim konusuna yönelik beklentilerini ve çözüm önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel desende tasarlanmış ve amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada Kayseri ilinde kapsayıcı öğrencilerle çalışan 10 sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki soruların oluşturulmasında ilgili literatür taranarak, alan uzmanlarının görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerin analiz edilmesinde ana tema ve sorunların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Verilerin toplanması sürecinde bireysel görüşmeler yapılmıştır. Yazıya dökülen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak araştırmacılar tarafından kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Kategoriler ve temalar sistemli bir biçimde düzenlenerek, araştırma bulgularının güvenirliğini sağlamak amacıyla öğretmen görüşlerinden sıkça alıntılar yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler sınıfta başta Türkçe dil sorunları olmak üzere, davranış sorunları ve derslerle ilgili kapsayıcı öğrencilerle sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Kapsayıcı öğrencilerin ekonomik ve psikososyal sorunlar yaşadıklarını, bu sorunları da meslektaşlarının desteği ve bakanlığın seminer, kurs gibi faaliyetleriyle çözmeye çalıştıklarını dile getirmişlerdir. Araştırmanın sonucunda kapsayıcı öğrencilerin dil eğitimine ağırlık verilmesi, bu öğrencilere yönelik materyal desteğinin artırılması, öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim seminerlerinin artırılması, kapsayıcı öğrencileri ve kapsayıcı öğrencilerin velilerini kaynaştıracak proje ve etkinliklerin geliştirilmesi olmak üzere öneriler geliştirilmiştir.
This research was carried out in order to determine the educational practices and problems of inclusive students of teachers who work in primary education institutions and to have inclusive students in their classes and to determine their expectations and solution suggestions for inclusive education. The study was designed with qualitative design and purposeful sampling method was used. In this study, semi-structured interviews were conducted with 10 classroom teachers working with inclusive students in Kayseri. In the preparation of the questions in the semi-structured interview form, relevant literature was searched and the opinions of the field experts were used. The data obtained from the research were analyzed by content analysis technique. It was aimed to identify the main themes and problems in the analysis of semi-structured interviews. Individual interviews were conducted during the data collection process. Codes and themes were created by the researchers by transferring the data to the computer. The categories and themes were organized systematically and frequently quoted from the views of teachers to ensure the reliability of the research findings. The teachers who participated in the study stated that they had problems with the inclusive students in the classroom, especially Turkish language problems, behavioral problems and lessons. They stated that inclusive students had economic and psychosocial problems and tried to solve these problems with the support of their colleagues and the activities of the ministry such as seminars and courses. As a result of the research, suggestions were developed to focus on the language education of inclusive students, to increase the material support for these students, to increase in-service training seminars for teachers, to develop projects and activities to integrate inclusive students and parents of inclusive students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License