Bilim insanlarının halk ile bütünleşebilmesi toplumların gelişimi açısından oldukça önemlidir. Bu kapsamda Türkiye’de TÜBİTAK destekli 4007 program kodlu bilim şenlikleri düzenlenmektedir. Düzenlenen bu şenliklerin, toplum üzerinde nasıl etkiler bıraktığının değerlendirilmesi, gelecekte yapılacak olan şenliklerde dikkat edilecek hususların ortaya çıkarılmasını sağlayabilir. Bu nedenle bu araştırmada TÜBİTAK tarafından desteklenen bir proje olan Merzifon Bilim Şenliği’nin, farklı yaş gruplarından elde edilen verilerle değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Değerlendirme sürecinde araştırmada eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini şenlik katılımcısı olan öğrenciler ve yetişkinler oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bir Bilim İnsanı Çiz Testi, Daimi Bilim Öğrenme Motivasyonu Ölçeği, Bilim Şenliği Tutum Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Şenliğe katılan okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin bilim insanı imajlarında; cinsiyet algıları açısından olumlu değişimler olduğu görülmüştür. Ayrıca mutlu bir ifade ile resmedilen bilim insanı çizimlerinin oranında artış görülmüştür. Ortaokul öğrencileri açısından ise şenlikteki etkinliklere katılmış olmanın, bilim öğrenmeye yönelik motivasyon ve bilim şenliklerine yönelik tutumda olumlu yönde anlamlı bir etki yarattığı belirlenmiştir. Lise öğrencileri için de benzer durum geçerlidir. Şenliğe katılan yetişkinler ise şenliğin gerçekleştirildiği yerleri, şenlik sürecini ve zamanını uygun bulduklarını, şenlikteki etkinliklerin içeriğinin kendileri açısından faydalı ve güncel olduğunu belirtmişlerdir. Bu değerlendirme sonucunda şenliğin katılımcılar açısından faydalı bulunduğu ve amacına hizmet ettiği kanısı oluşmuştur.
TUBİTAK-Bilim ve Toplum Programları
218B347
In terms of development of the society, scientists’ integration with public is quite important. Within this scope, TUBITAK funded science festivals with 4007 program code are organized in Turkey. Making evaluations on how these festivals contribute society could reveal the issues that need to be considered in future science festivals. Hence, the purpose of this study is to evaluate Merzifon Science Festival supported by TUBITAK with data gathered from different age groups. Concurrent embedded research design was used in evaluation study process. The sample of the study consisted students and adults who participated in Merzifon Science Festival activities. “Draw a Scientist Test”, “Continuing Motivation for Science Learning”, “The science festival attitude scale” and a semi structured interview form was used to collect data. It was found that preschool and elementary students’ gender perceptions positively changed. Additionally, drawings that include a scientist with happy expression have increased. As for middle school students, it has determined that participating in the activities at the festival has a significant effect on the motivation to learn science and the attitude towards science festivals. Similar results were found for high school students. On the other hand, adults who participated in the festival stated that they found the festival locations, the duration and time of the festival appropriate, and that the content of the activities in the festival was useful and up-to-date for them. As a result of this evaluation, it was concluded that the festival was beneficial for the participants and served its purpose.
218B347
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 218B347 |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License