The aim of this research is to analyze the effect of forgiveness flexibility of university students on altruism using the structural equation model. In the 2018-2019 academic year at Sakarya University Faculty of Education, a total of 716 students, 500 of whom were women (69.8) and 216 of whom were men (30.2), took part in the research. Altruism Scale, Forgiveness Flexibility Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. Structural equation modeling was performed to determine the impact of forgiveness flexibility on altruism. As a result of the research, it has been seen that, among the university students, the recognition dimension of the forgiveness flexibility scale predicts the dimensions of aid based on physical strength and aid based on intimate feeling significantly; while it does not predict the dimensions of participating in volunteering activities, financial aid, aid under traumatic situations, aid to older people/patients and aid in educational process. The internalization and practice dimensions of forgiveness flexibility have been also found to predict all sub-dimensions of altruism significantly.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin affetme esnekliğinin özgecilik üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesidir. Araştırmada Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2018-2019 akademik yılında öğrenim gören 500’ü kadın (69.8), 216’sı erkek (30.2) olmak üzere toplam 716 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak Özgecilik Ölçeği, Affetme Esnekliği Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, affetme esnekliğinin özgecilik üzerindeki etkisinin belirlenmesi için yapısal eşitlik modellemesi yapılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinde; affetme esnekliği ölçeğinin tanıma boyutunun özgecilik ölçeğinin fiziksel güce dayalı yardım ve yakınlık duygusundan kaynaklanan yardım boyutlarını anlamlı düzeyde yordadığı, gönüllü faaliyetlere katılma, maddi yardım, travmatik durumlarda yapılan yardım, yaşlı/hastalara yapılan yardım ve eğitim sürecinde yardım boyutlarını yordamadığı görülmektedir. Affetme esnekliği ölçeğinin içselleştirme ve uygulama boyutlarının ise özgecilik ölçeğinin tüm alt boyutlarını anlamlı olarak yordadığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License