In this study, which was designed within the scope of qualitative research and where document review method is preferred due to access to the primary source of documentation, it was aimed to determine the reflection levels of the concept of ecophobia in social studies textbooks that include environmental issues. In line with this purpose, sections such as reading texts, news columns, and activities that may create a sense of ecophobia in social studies 4th and 5th grade textbooks were identified to shed light on the understanding of the research problem. At the stage of the collection of study data, the researcher is allowed to use social information for five years as of the 2018-2019 academic year 4. and 5. the class has designated the textbooks as the appropriate source. Descriptive analysis, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used for the analysis of the data obtained in the study. In this context, social studies textbooks were examined within the scope of the concept of ecophobia and in the light of the findings, some associations and evaluation process were carried out with the analysis process. In the study, 7 visuals in the 4th grade social studies textbook and 14 visuals in the 5th grade social studies textbook were associated with the concept of ecophobia. In addition, it was determined that the curriculum focused on the subject of disasters and these subjects were handled with a focus on destruction and damage in the 4th and 5th grades. This will negatively affect children and cause the problem of ecophobia to appear. As a result, this study will help to evaluate the causes that trigger the feeling of ecophobia in children, so that the necessary measures are taken by being aware of the situation.
Nitel araştırma kapsamında tasarlanan ve dokümantasyonun birincil kaynağına erişim sağlanması sebebiyle doküman incelemesi yönteminin tercih edildiği bu çalışmada, çevre konularına yer veren sosyal bilgiler ders kitaplarında ekofobi kavramının yansıma düzeylerini belirlemek amaç edinilmiştir. Bu amaç doğrultusunda sosyal bilgiler 4. ve 5. sınıf ders kitaplarında ekofobi duygusunu oluşturabilecek okuma metni, haber köşesi, etkinlik gibi bölümler belirlenerek çalışma probleminin anlaşılmasına ışık tutulmuştur. Çalışma verilerinin toplanması aşamasında, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı itibariyle beş yıl süreyle kullanımına izin verilen sosyal bilgiler 4. ve 5. sınıf ders kitapları uygun kaynak olarak belirlenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizi için nitel veri analiz tekniklerinden biri olan betimsel analiz kullanılmıştır. Bu kapsamda sosyal bilgiler ders kitapları, ekofobi kavramı kapsamında irdelenmiş ve ulaşılan bulgular ışığında, yapılan birtakım ilişkilendirmeler ve değerlendirme süreci ile analiz işlemi yürütülmüştür. Çalışmada, 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında bulunan 7 görsel, 5.sınıf sosyal bilgiler ders kitabında ise 14 görsel ekofobi kavramı ile ilişkilendirilmiştir. Ayrıca müfredatın afetler konusuna yoğunlaştığı ve bu konuların 4. ve 5. sınıflarda yıkım ve zarar odaklı ele alındığı belirlenmiştir. Bu durum, çocukları olumsuz etkileyecek ve ekofobi sorununun ortaya çıkmasına neden olacaktır. Sonuç olarak bu çalışma, çocuklarda ekofobi duygusunu tetikleyen sebeplerin değerlendirilmesine bu sayede de durumun farkına varılarak gerekli önlemlerin alınmasına fayda sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License