Toplumsal bir varlık olan insanın sosyal hayatında birlik ruhu oluşturan, kaynaştıran ve bu birliğin devamını sağladığı için toplum tarafından onay verilen beğenilen inanışlara değer denilir. Bu araştırmanın amacı “Anadolu Masalları Projesi” kapsamında okul öncesi öğrencileri için hazırlanan 15 masal kitabının içerdiği değerler açısından incelenmesidir. Okullar da çocuklara okunan masalların içerdiği değerlerin incelenmesi önemli olarak düşünülmektedir. Araştırmaya uygun olarak çalışmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Okul Öncesi Anadolu Masalları seti içerisindeki her masalın en az bir değer içerdiği sonucuna ulaşılmıştır. Masallarda bağımsızlığa önem verme, çalışkanlık, dostluk, dürüstlük, hoşgörü, kanaatkârlık, misafirperverlik, ölçülü olma, sabır, saygı, sevgi ve yardımseverlik değerleri tespit edilmiştir. Ayrıca masallarda yardımseverlik değeri en çok işlenen değer olarak tespit edilirken; bağımsızlığa önem verme, çalışkanlık, hoşgörü, kanaatkârlık, ölçülü olma, sabır değerlerine sadece bir kitapta değinilerek en az işlenen değerler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Appreciated beliefs that are approved by the society because they create the spirit of unity in the social life of a person, who is a social being, and ensure the continuation of this unity, are called value. The aim of this research is to examine the 15 fairy tale books prepared for preschool students within the scope of the "Anatolian Tales Project" in terms of the values they contain. It is considered important to examine the values contained in the fairy tales read to children in schools. In accordance with the research, document analysis technique has been used in the study. It is concluded that each tale in the Preschool Education Set contains at least one value. Values of giving importance to independence, industriousness, friendship, honesty, tolerance, frugality, hospitality, moderation, patience, respect, love and benevolence have been determined in the tales. In addition, while the value of benevolence in fairy tales has been determined as the most processed value; it has been concluded that the values of giving importance to independence, industriousness, tolerance, frugality, moderation, patience are the values that are the least processed by mentioning them only in one book.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 9, 2023 |
Publication Date | December 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License