The aim of this research is to examine the cyberloafing behaviors and academic motivation levels of university students in terms of various demographic, academic and internet usage variables. The study group consisted of a total 443 university students attending 1st, 2nd, 3rd and 4th classes of different faculties of a foundation university and a state university which are in Gaziantep. Disturibution of gender of study group was 331 (%74,7) female; 112 (%25,3)male. In the collection of the data, "Cyberloafing Activities Scale" (SAEÖ), "Academic Motivation Scale" (AGÖ) and "Personal Information Form" which developed by the researcher were used. In the analysis of the data, 'Pearson Product-Moments Correlation Coefficient' technique was used to determine the relationship between variables. Also to determine predictive variables of cyberloafing activities and academic motivation regression analysis was used. T-test was used to examine gender diffirences on cyberloafing and academic motivation. To examine the effects of age and class level on cyberloafing and academic motivation variance analysis (ANOVA) was used. It has been found that males have more cyberloafing activities than femalse and have higher levels of academic motivation. There was no significant difference according to the class cariable. It was seen that the grade point average and the duration of daily internet use had predictive power on academic motivation. Internet usage skills, internet usage time, being interested to internet usage, and academic motivation were found to be significant predictors of cyberloafing activities. Other variables (general grade point avarage, career plan) were not prective of cyberloafing activities.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin
üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile akademik güdülenme
düzeylerini çeşitli demografik, akademik ve internet kullanım değişkenleri
açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep’te bulunan 1
devlet, 1 vakıf üniversitesinin farklı fakültelerinde eğitime devam eden 1.,
2., 3., ve 4. sınıflarına devam eden 331’i (%74,7) kadın; 112’si (%25,3) erkek
olam üzere toplamda 443 kişi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Siber
Aylaklık Etkinlikleri Ölçeği” (SAEÖ), “Akademik Güdülenme Ölçeği” (AGÖ) ile
araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel bilgi Formu” kullanılmıştır. Değişkenler
arasındaki ilişkileri incelemek için ‘Pearson Momentler Çarpım Korelasyon
Katsayısı’ tekniği, akademik güdülenme ve siber aylaklığı yordayan değişkenleri
belirlemek için ise regresyon analizi kullanılmıştır. Ayrıca cinsiyet
değişkeninin akademik güdülenme ve siber aylaklık üzerindeki etkisini incelemek
için T-testi, yaş ve sınıf düzeyleri değişkenlerinin akademik güdülenme ve
siber aylaklık üzerindeki etkisini incelemek için ise varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Erkeklerin kadınlara göre daha fazla siber aylaklık
etkinlikleri gösterdiği ve daha yüksek akademik güdülenme düzeylerine sahip
oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık
görülmemiştir. Genel not ortalaması ve günlük internet kullanım süresinin
akademik güdülenme üzerinde yordayıcı gücünün olduğu belirlenmiştir.İnternet
kullanım becerisi, internet kullanım süresi, internete olan ilgi ve akademik
güdülenmenin siber aylaklık
davranışlarını anlamlı düzeyde yordadıkları görülmüştür. Diğer değişkenlerin
(genel not ortalaması, kariyer planı) siber aylaklık davranışları anlamlı
düzeyde yordamadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | April 10, 2018 |
Acceptance Date | May 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |