Eleştirel düşünebilme 21. yüzyıl eğitim ortamlarının yaşamsal becerisidir. Bu becerinin yükseköğretim kurumlarındaki gerekliliği yapılan araştırmalarla ispatlanmıştır. Bu denli önemle üzerinde durulan bu becerinin hâlihazırda üniversite kademesine gelmiş öğrencilerde istenilen düzeyde bulunmadığı da açıktır. Bu durumda öğrencilerin eleştirel düşünebilmelerinin önündeki engelleri ortaya çıkarmak bu durumu netleştirmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek noktasında önem arz etmektedir. Bu noktadan yola çıkarak tarama modelinde tasarlan araştırmanın veri toplama aracı olarak Semerci vd. tarafından geliştirilen ELDEN ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Fırat Üniversitesi Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümünde okuyan 330 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, öğrencilerin eleştirel düşünme engelleri düzeyi belirlemek üzere betimsel istatistiksel işlemler uygulanmıştır. Öte yandan eleştirel düşünme engellerinin bazı değişkenler bazında ne derece değişiklik gösterdiğini belirlemek için de bağımsız gruplar t testi ve tek yönü varyans analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları aşağıdaki gibidir:
Katılımcıların eleştirel düşünme engelleri düzeyinin orta derecede olduğu anlaşılmıştır. İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümünde okuyan öğrencilerin diğer bölümde okuyan öğrencilere oranla daha fazla eleştirel düşünme engeline sahip oldukları tespit edilmiştir. Eleştirel düşünme engelleri düzeyi cinsiyete göre farklılaşmamaktadır. Son olarak da eleştirel düşünme engelleri yaş değişkeni bağlamında değişiklik göstermektedir.
Critical thinking is a vital skill for the educational settings of 21st century. The necessity of this skill in higher education has been proved by research. However, it is clear that the college students have not developed critical thinking skills as intended. In this case, in order to clarify this problem and offer some solutions it is important to reveal the barriers to critical thinking. The current research was designed as a survey model. Semerci and others’ (2019) Critical Thinking Barriers Scale was utilized. The scale was implemented to 330 undergraduates of Fırat University department of Western Languages and Literatures. Descriptive statistics were utilized to determine the participants’ level of critical thinking barriers. On the other hand, independent samples t test and one way anova test were done to determine whether these barriers differ in terms of some variables. The results of the study:
The participants have moderate levels of critical thinking barriers. The students in the department of English Language and Literature have more critical thinking barriers than the students in German Languages and Literatures department.There was no significant difference between critical thinking barriers and gender. Lastly, there was a significant difference between age and critical thinking barriers.
Critical thinking skill, critical thinking barriers, higher level of thinking skills higher education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | September 5, 2020 |
Acceptance Date | November 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |