In this research, it was aimed to analyze the general characteristics of case studies, drama and empathybased activities designed by classroom teacher candidates in the life sciences teaching course. The sample of the research consists of "a total of 40 pre-service teachers studying in the 3rd grade in the Department of Primary Education at a state university in Istanbul" in the 2021-2022 academic year. A case study, one of the qualitative research designs, was used in the research. The data was collected through "document review" and analyzed using the "content analysis" method. According to the results of the research, classroom teacher candidates mostly designed activities at the 3rd grade level of primary school and for the "Healthy Life" unit. It was observed that classroom teacher candidates focused on "intellectual" questions in the case study activities they prepared, and there were relatively fewer questions with "moral and empathetic" content. It was determined that the designed drama activities were prepared in accordance with the drama stages. However, it was determined that "intellectual and affective" activities were given less place in the evaluation phase activities. In light of these results, it is recommended that pre-service teachers be supported with training on increasing the qualities of case studies, empathy and drama activities throughout their undergraduate education.
Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimi dersinde tasarladıkları örnek olay,
drama ve empati temelli etkinliklerin genel özelliklerinin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde “İstanbul’da bir devlet üniversitesinde Sınıf Eğitimi
Anabilim Dalı’nda 3. Sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 40 sınıf öğretmeni adayı” oluşturmaktadır.
Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veriler “doküman incelemesi”
yoluyla toplanmış ve veriler içerik analizi” yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre
sınıf öğretmeni adayları en çok ilkokul 3. sınıf düzeyinde ve “Sağlıklı Hayat” ünitesine yönelik etkinlikler
tasarlamışlardır. Sınıf öğretmeni adaylarının hazırladıkları örnek olay etkinliklerinde “düşünsel” sorulara
ağırlık verdikleri, “ahlaki ve empatik” içerikli soruların görece daha az olduğu görülmüştür. Tasarlanan
drama etkinliklerinin ise drama aşamalarına uygun şekilde hazırlandığı belirlenmiştir. Bununla birlikte,
değerlendirme aşaması etkinliklerinde “düşünsel ve duyuşsal” etkinliklere daha az yer verildiği tespit
edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında, sınıf öğretmeni adaylarının lisans eğitimi boyunca örnek olay, empati ve
drama etkinliklerinin niteliklerinin artırılmasına ilişkin eğitimlerle desteklenmeleri önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 30, 2022 |
Acceptance Date | January 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |