Müzeler farklı duyulara hitap eden koleksiyonları aracılığıyla öğrenme sürecini kolaylaştırmaktadır. Bu araştırmada, görme engelli çocukların ziyaret ettikleri müzeye dair görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden temel yorumlayıcı deseninde gerçekleştirilmiştir. 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde Milli Eğitim Bakanlığı ve Maden Tetkik Arama Genel Müdürlüğünden gerekli izinlerin alınmasından sonra beşinci ve altıncı sınıf düzeyinde daha önce müze ziyareti yapan beş çocuk ve daha önce müze ziyareti yapmayan beş çocuk olmak üzere toplam 10 çocuk MTA Genel Müdürlüğü Şehit Cuma Dağ Tabiat Tarihi müzesini ziyaret etmişlerdir. Çocuklar ziyaret sırasında müzenin sahip olduğu dokunabilen materyalleri yakından incelemişlerdir. Ayrıca çocukların ziyaret sürecine görevli müze personelleri eşlik etmişlerdir. Müze ziyaretinin tamamlanmasında sonra çocuklarla görüşme yapılmış olup veriler araştırmacılar tarafından uzman görüşü alınarak hazırlanan görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Hazırlanan görüşme formu kişisel bilgiler, önceki müze deneyimleri, çalışma kapsamında ziyaret edilen müzeye dair düşünceler, müzeye dair tanımlar gibi çeşitli sorular içermektedir. Elde edilen veriler, dijital ortama aktarıldıktan sonra MAXQDA programı yardımıyla içerik analizine tabii tutulmuştur. Araştırma sonucunda çocuklar tabiat tarihi müzesiyle ilgili olarak hayvanları inceleme, fosilleri tanıma, materyallere dokunma fırsatı bulduklarını ifade etmişlerdir. Araştırmada çocukların en çok dokunulabilen materyallerden etkilendikleri, çocukların müze gezisini beğenmelerinde dokunulabilen materyallerin etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca çocukların müzeyi tekrar ziyaret etmek istediği belirlenmiştir. Bulgular doğrultusunda uygulamacılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur
Museums facilitate the learning process through their collections that appeal to different senses. This research, it is aimed to examine the opinions of visually impaired children about the museum they visit. The research was carried out in the basic qualitative research design. In the 2018-2019 academic year, necessary permissions were obtained from the Ministry of National Education and the General Directorate of Mineral Research and Exploration. A total of 10 children, including five children who had visited the museum before, and five children who had not visited the museum before, visited the Şehit Cuma Dağ Natural History Museum. During the visit, the children closely examined the tactile materials of the museum. In addition, museum personnel in charge of the children's visit process accompanied them. After the museum visit was completed, the children were interviewed and the data were collected through the interview form prepared by the researchers by taking expert opinions. The obtained data were subjected to content analysis with the help of the MAXQDA program after being transferred to digital media. As a result of the research, the children stated that they had the opportunity to examine the animals, recognize the fossils, and touch the materials in the natural history museum. In the research, it has been seen that children are most affected by touchable materials, and touchable materials are effective in children's liking of the museum tour. In addition, it was determined that the children wanted to visit the museum again. In line with the findings, suggestions for practitioners and researchers were presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Submission Date | March 28, 2022 |
Acceptance Date | July 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License