Literature is a discipline and an indispensable tool for understanding life that brings the student together with life, enables him to look at life from a different window, and shows that there may be different possibilities. In the process of literature education, museums establish a connection between life, literature, and the reader by concretizing literature through the objects they exhibit and the stories they tell and bring the reader closer to literature. For this reason, within the scope of the study, it was aimed to evaluate the experiences of Turkish language and literature teacher candidates regarding literature education in museums through application examples for the use of museums in Turkish language and literature education. The research was designed as a qualitative study. The study group consists of sixteen Turkish language and literature teaching students studying at a state university in Ankara. Within the scope of the study, 36 hours of literature education were carried out in six museums. A semi-structured interview form and process evaluation notes were used to collect the data of the study. The experiences of teacher candidates regarding the practices carried out in the museum were evaluated under the headings of awareness, contribution, and criticism. As a result of the study, it was determined that teacher candidates approached literature from a holistic and interdisciplinary perspective, their perceptions that literature education could be carried out in out-of-school learning environments such as museums changed, and their love, interest, curiosity, and awareness about literature increased after the application.
Edebiyat, öğrenciyi yaşamla buluşturan, onun yaşama farklı bir pencereden bakmasını sağlayan, daha farklı olasılıkların da olabileceğini gösteren bir disiplin ve yaşamı anlamanın vazgeçilmez aracıdır. Edebiyatı sadece dersliklerde ve ders kitapları çerçevesinde ele almak, öğrenci, edebiyat ve yaşam arasına bir mesafe koyarak öğrenciyi edebiyattan uzaklaştırmaktadır. Bu nedenle edebiyat, yaşam ve öğrenci arasındaki bağı geliştirip kuvvetlendirecek, hayale, deneye ve keşfe açık, yenilikçi, yaratıcı ve alternatif uygulamalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu yenilikçi uygulamalardan biri de müzede eğitimdir. Edebiyat eğitimi sürecinde müzeler, sergilediği nesneler ve anlattığı hikâyeler aracılığıyla edebiyatı somutlaştırarak yaşam, edebiyat ve okur arasında bağ kurmakta ve okuru edebiyata yaklaştırmaktadır. Bu nedenle çalışma kapsamında Türk dili ve edebiyatı eğitiminde müzelerin kullanımına yönelik uygulama örnekleri üzerinden Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının müzede edebiyat eğitime ilişkin deneyimlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu Ankara’da bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan on altı Türk dili ve edebiyatı öğretmenliği öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında altı müzede, 36 saat edebiyat eğitimi çalışması yapılmıştır. Çalışmanın verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu ve süreç değerlendirme notları kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının müzede gerçekleşen uygulamalara ilişkin deneyimleri farkındalık, katkı ve eleştiri başlıkları altında değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının edebiyatı bütünsel ve disiplinler arası bir bakış açısıyla ele aldıkları, edebiyat eğitiminin müzeler gibi okul dışı öğrenme ortamlarında yapılabileceği konusunda algılarının değiştiği, uygulamanın ardından edebiyata ilişkin sevgi, ilgi, merak ve farkındalıklarının arttığı belirlenmiştir. Bu sonuçlardan hareketle Türk dili ve edebiyatı öğretim programında müzelerin kullanımına ilişkin etkinlik önerilerine ile uygulama örneklerine yer verilmesi ve müzelerdeki eğitim birimleri tarafından Türk dili ve edebiyatı öğretimi kazanımları ile ilişkilendirilmiş öğretim etkinliklerinin hazırlanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Museum Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 11, 2023 |
Publication Date | November 16, 2023 |
Submission Date | October 7, 2023 |
Acceptance Date | November 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License