Turkey is a country with a multicultural society under the influence of geographical location and globalization. Especially, cities such as Istanbul, Ankara, Izmir, Antalya, Mardin and Hatay are among the important centers of internal and external migration. Alanya is one of these centers and has a multicultural structure in its schools as well as its social structure. The socio-cultural diversity of the students in schools and classes is high. Different nation, language, religion and culture students with special characteristics are trained together. There are some difficulties in such an educational environment. The aim of this study is to determine the level of respect for the differences of the students in the secondary schools in Alanya. The population of the study is composed of 7th grade students in Alanya. Criterion sampling method was used as sampling method. The research sample was selected from two secondary schools in Alanya in the spring term of 2017-2018 academic year. All of the 146 students in this sample are 7th grade students. The reason for choosing these schools as a sample is the number of students from different countries and cities is high in these schools. In this study, a qualitative research method was used. And the data were collected and tabulated quantitatively. In data collection, “the scale of respect for differences” was used as a tool. The scale consisted of 44 items and 8 dimensions and was prepared in five-point likert-type. The structural equation and model analyzes of the scale were made by the LISREL program. Validity and reliability of each dimension were verified. At the end of the study, student’s level of respect for differences was found to be high as “always” and “usually” in many subcategories. Although students are educated in multicultural school environments, they generally respect the differences. Especially in Social Studies lesson and other lessons, values such as respect for differences, empathy and cooperation should be gained in practice.
Türkiye, gerek bulunduğu coğrafi konum gerek küreselleşmenin etkisiyle çok kültürlü toplum yapısına sahip bir ülkedir. Özellikle İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Mardin, Hatay gibi şehirler iç ve dış göç alan önemli merkezlerdendir. Bu merkezlerden biri olan Alanya, toplum yapısında olduğu kadar okullarında da çok kültürlü yapıya sahip bir kenttir. Okullarda ve sınıflarda bulunan öğrencilerin sosyo-kültürel çeşitliliği fazladır. Farklı millet, dil, din, kültür vb. özelliklere sahip öğrenciler bir arada eğitim görmektedirler. Böyle bir eğitim ortamında birtakım zorluklarla karşılaşılmaktadır.
Bu araştırmanın amacı Alanya’daki ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin birbirlerinin farklılıklarına duydukları saygı değeri düzeyini tespit ederek betimlemeye çalışmaktır. Araştırmada evreni Alanya ilçesindeki 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırma örneklemi 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Alanya’da bulunan iki adet ortaokuldan seçilmiştir. Söz konusu örneklemi oluşturan öğrencilerin tamamı 7. sınıf öğrencisidir ve toplamda 146 kişidir. Bu okulların seçilmesinde özellikle farklı şehirlerden ve farklı ülkelerden gelen öğrenci sayısının fazla olması etkili olmuştur.
Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veriler ise nicel olarak toplanıp tablolaştırılmıştır. Veri toplamada, “farklılıklara saygı değeri ölçeği” araç olarak kullanılmıştır. Ölçek 44 maddeden ve 8 boyuttan oluşmakta ve beşli likert türünde hazırlanmıştır. Ölçeğin Lısrel programıyla yapısal eşitlik ve model analizleri yapılmış, her bir boyutun geçerlik ve güvenirliği doğrulanmıştır.
Araştırmanın sonucunda öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyleri birçok alt kategoride “her zaman” ve “genellikle” düzeylerinde yüksek bulunmuştur. Öğrenciler çok kültürlü okul ortamlarında öğrenim görmelerine rağmen genellikle farklılıklara karşı saygılı davranmaktadırlar. Konularında açıkça içerdiği için özellikle Sosyal Bilgiler dersinde ve diğer derslerde öğrencilere farklılıklara saygı, empati, yardımlaşma vb. değerler uygulamalı olarak kazandırılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |