The themes were classified according to the unit titles in this study, which was prepared in order to determine the place of the subjects between the geography curriculum and 9th grade English curriculum and textbooks. Qualitative research method was used in the study. The universe of the research was geography curriculum and 9th grade English curriculum and textbooks, and the sample consists of 9th grade English textbook Teenwise Student’s Book published by MEB. The book was subjected to a detailed content analysis and a short interview was conducted with 9th grade students and their views were evaluated. As a result of the research, it was seen that there are training acquisitions, themes, materials and activities closely related to geography subjects in the 9th grade English curriculum and 9th grade textbook. It was concluded that these similarities in both disciplines were beneficial to students' views and motivated them. It was found important that these results are similar to the results of similar studies conducted in this field.
Geography curriculum English curriculum English textbooks Geography education Interdisciplinary education
Ortaöğretim coğrafya programındaki konuların, yine ortaöğretim İngilizce 9.sınıf öğretim programında ve ders kitaplarındaki yerini tespit etmek amacıyla hazırlanan bu çalışmada temalar ünite başlıklarına göre sınıflandırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini: coğrafya öğretim programı ile 9.sınıf İngilizce öğretim programı ve ders kitapları oluşturur iken; örneklemini ise, MEB tarafından yayımlanan 9.sınıf İngilizce ders kitabı Teenwise Student’s Book oluşturmaktadır. Kitap detaylı bir içerik analizine tabi tutulmuş, ayrıca 9.sınıf öğrencileri ile kısa bir mülakat yapılarak, öğrencilerin bu konudaki görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda 9.sınıf İngilizce öğretim programında ve 9.sınıf ders kitabında, coğrafya konuları ile yakından bağlantılı kazanımlar, temalar, materyaller ve etkinliklerin olduğu görülmüştür. Her iki disiplindeki bu benzerliklerin öğrenci görüşlerine göre, faydalı olduğu ve onları motive ettiği sonucunu ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar ile bu alanda yapılan benzer araştırmaların sonuçlarının bir birine yakın olması önemli bulunmuştur. Coğrafya-İngilizce disiplinler arası eğitim yaklaşımı konusunda yaptığımız bu araştırmanın benzerinin diğer disiplinler arasında da yapılması, faydalı sonuçlar ortaya çıkaracaktır.
Coğrafya öğretim programı İngilizce öğretim programı İngilizce ders kitapları Coğrafya eğitimi Disiplinler arası eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |