In this study, it is aimed to reveal the factors in the process of becoming a toy master of Haşim Süzme, who is famous for his wooden toys, and to determine the areas of use of wooden toys in education. In the study, one of the qualitative research methods, interview method was used. The research was designed in the case-science pattern. The data obtained were analyzed by descriptive analysis technique. In the research, it can be said that Haşim master made wooden items from an early age and went through certain stages in the process of becoming a wooden toy master with the passing time. It is possible to say that the material used by the wooden toy master Haşim Süzme has not changed over the years. It has been concluded that wooden toy master Haşim Süzme has been supplying toys to schools for 10 years, producing about 1200 toys a year and sending toys to schools for free if desired. When the results of the study are evaluated, studies can be carried out to introduce wooden toy masters located in different regions of our country, such as Haşim Süzme. In this way, schools in the region can benefit from wooden toy masters in terms of material supply.
Bu çalışmada ahşap oyuncaklarıyla ünlenmiş olan Haşim Süzme’nin oyuncak ustası olma sürecindeki etkenlerin ortaya konması ve ahşap oyuncakların eğitimde kullanım alanlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma olgu-bilim deseninde tasarlanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmada Haşim ustanın küçük yaşlardan itibaren ahşaptan eşyalar yaptığı geçen zamanla beraber ahşap oyuncak ustası olması sürecinde belli aşamalar kat ettiği söylenebilir. Ahşap oyuncak ustası Haşim Süzme’nin kullandığı materyalin yıllar içinde değişiklik göstermediğini söylemek mümkündür. Ahşap oyuncak ustası Haşim Süzme 10 yıldır okullara oyuncak temin ettiği, yılda yaklaşık 1200 oyuncak ürettiği ve istenildiği takdirde okullara ücretsiz olarak oyuncak gönderdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçları değerlendirildiğinde; Haşim Süzme gibi ülkemizin farklı bölgelerinde bulunan ahşap oyuncak ustalarının tanıtılması amacıyla çalışmalar yapılabilir. Bu sayede bölgedeki okullar materyal temini açısından ahşap oyuncak ustalarından faydalanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |