The aim of this study is to determine and analyze the awareness levels of special education teachers about the use of current events in social studies lessons. Situation analysis, one of the qualitative research models, was used in the research. In this direction, 15 volunteer special education teachers working in the special education branch of public schools in the Muratpaşa District of Antalya province were interviewed in the 2021-2022 academic year. Semi-structured interview questions prepared by taking expert opinions were presented to the teachers. The interview form consists of open-ended questions and was prepared in accordance with the sub-problems. The obtained data were analyzed by content analysis technique. According to the findings, it has been seen that the topics that special education teachers use current events in social studies lessons are mostly in the form of certain days and weeks, global issues, natural disasters. However, 4 teachers who expressed their opinions among special education teachers stated that they did not use current events in social studies lessons. In addition, 2 teachers gave the answer of people, places and environments and mentioned the name of a unit in the social studies course. The question posed to them is on which subjects they use current events in the social studies course. This answer they gave shows that they do not know the distinction between the subject and the unit and they confuse it. When the results of the research are examined in general, it has been determined that there are deficiencies in the use of current events in the field of special education. In order to overcome these deficiencies, it can be suggested that special education teachers should be informed more about this subject by making a structuring on current events in special education programs.
Bu çalışmanın amacı, özel eğitim öğretmenlerinin sosyal bilgiler derslerinde güncel olayların kullanımına dair farkındalık düzeylerinin tespit ve analiz edilmesidir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden durum analizi kullanılmıştır. Bu doğrultuda 2021-2022 eğitim öğretim yılında Antalya ilinin Muratpaşa İlçesinde resmi okullarda özel eğitim branşında görev alan gönüllü 15 özel eğitim öğretmeni ile görüşülmüştür. Öğretmenlere, uzman görüşleri alınarak hazırlanmış yarı yapılandırılmış şekilde oluşturulan görüşme soruları sunulmuştur. Görüşme formu açık uçlu sorulardan oluşmaktadır ve alt problemlere uygun hazırlanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre özel eğitim öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde güncel olayı kullandıkları konuların en çok belirli gün ve haftalar, küresel konular, doğal afetler şeklinde olduğu görülmüştür. Ancak özel eğitim öğretmenleri arasında görüş bildiren 4 öğretmenin sosyal bilgiler dersinde güncel olayları kullanmadıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanında 2 öğretmen insanlar, yerler ve çevreler yanıtını vererek sosyal bilgiler dersi içindeki bir ünite isminden bahsetmiştir. Onlara yöneltilen soru ise sosyal bilgiler dersinde güncel olayları hangi konularda kullandıkları yönündedir. Verdikleri bu cevap konu ve ünite arasında ayrımı bilmediklerini ve karıştırdıklarını göstermektedir. Araştırmanın sonuçları genel olarak incelendiğinde özel eğitim alanında güncel olaylar kullanımına yönelik eksiklikler olduğu tespit edilmiştir. Bu eksikliklerin giderilebilmesi için özel eğitim programlarında güncel olay konusunda bir yapılanmaya giderek özel eğitim öğretmenlerinin bu konu özelinde daha fazla bilgilendirilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |