The practice of placing students in secondary education institutions through central exams in our country started with the exam held by Maarif Colleges in 1955 and has survived to the present day with various changes made to the system. It can be said that the high number of students who will enter secondary education and the quality differences in education and training between schools are the driving factors for implementing such systems. In the latest period, there have been rapid and sudden changes in the entrance exams for secondary education. From 1997 to 2004 LGS (High School Entrance Examination), from 2004 to 2008 OKS (Secondary Education Institutions Selection and Placement Examination), from 2008 to 2013 SBS ((Achievement) Level Determination Examination), 2014 to 2018' TEOG (Advancement from Basic Education to Secondary Education Examination) exams were applied, and lastly starting in 2018 up to this date, placements were made with the LGS (High School Entrance Exam) exam. The aim of the study is to gather the opinions of social studies teachers on how the reduced number of questions related to this subject in the last LGS influences the students’ attitude towards the Turkish Republic History of Revolution and Kemalism (Ataturkism) course. In this study, in which the views of 30 social studies teachers were taken, the descriptive survey method was used, and the data were analyzed and tabulated by the content analysis method.
Social Studies Teacher T.R. History of Revolution and Kemalism (Ataturkism) Course High School Entrance Exam
Ülkemizde merkezi sınavlar yoluyla ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirme uygulaması 1955’te Maarif Kolejlerinin yaptığı sınavla başlamış, sistem üzerinde yapılan çeşitli değişikliklerle günümüze kadar gelmiştir. Bu şekilde sistemlerin uygulanmasında ortaöğretime girecek öğrenci sayısının fazla oluşu ve okullar arasındaki eğitim ve öğretimde nitelik farklılıklarının etkisinin olduğu söylenebilir. Ortaöğretime girişte son dönemde ise çok hızlı ve ani sınav değişiklileri yaşanmıştır. 1997’den 2004’e kadar LGS (Liselere Giriş Sınavı), 2004’ten 2008’e kadar OKS (Ortaöğretim Kurumları Seçme ve Yerleştirme Sınavı), 2008’den 2013’e kadar SBS (Seviye Belirleme Sınavı), 2014’ten 2018’e kadar TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı) sınavları uygulanmış, son olarak 2018’de LGS (Liselere Geçiş Sınavı) sınavı ile yerleştirmeler yapılmıştır. Yapılan çalışmanın amacı son LGS’de T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi soru sayısının düşürülmesinin öğrencilerin bu derse yönelik ilgisine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini almaktır. 30 sosyal bilgiler öğretmeninin görüşlerinin alındığı bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup elde edilen veriler betimsel tarama ve içerik analizi teknikleriyle analiz edilip tablolaştırılmıştır. Çalışma bulgularında T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ders saatinin az olması, sınavda soru sayısının yeterli olmaması, soruların katsayısının ve kapsam geçerliliği düşük olması ortaya çıkan sonuçlardan öne çıkanlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |