Millî mücadelenin kazanılmasından sonra Türk devleti ve halkının gelişmesi için birçok yenilik yapılmıştır. Türk milli eğitim sisteminin oluşturulması için kendimize ait bir eğitim uygulamasına ihtiyaç doğmuştur. Türk köylüsünün maddi açıdan da gelişmesi amaçlanmış, bu amacın gerçekleşmesi için ise başlangıç olarak eğitimin hedefleri belirlenmiştir. Köy Enstitüleri alanında çok çeşitli çalışmalar yapılmış, bu çalışmalarda genel anlamda tarım dersleri, teknik uygulamaları içeren araştırmalar olduğu görülmüştür. Köy Enstitülerinde tarım ve teknik dersler, iktisat ve siyasetin bir gereği görünse de kültür dersleri de milli bir bilinç oluşturmada son derece önemli bir yere sahip olmuştur. Köy Enstitülerinin uygulanan öğretim programlarında yer alan amaçlar, öğrencilerin hedefler doğrultusunda eğitilmesini öngörmektedir. Köy Enstitüleri öğretim programında yer alan kültür derslerinin incelenmesi ile öğrencilerin eğitimleri arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Araştırmada ‘’Nitel Araştırma’’ yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kültür dersleri detaylı olarak incelenmiş, günün şartlarına göre Türk eğitim anlayışına uygun bir şekilde hem kendi kültüründen kopmadan hem de eğitim anlayışını modernize ederek kendine has bir eğitim anlayışının geliştirildiği görülmüştür.
Değerli hocam Yakup YILMAZ 'a verdiği destekten ötürü teşekkürlerimi iletiyorum.
After the national struggle was won, many innovations were made for the development of the Turkish state and its people. There is a need for own educational practice in order to establish the Turkish national education system. It was aimed to develop the Turkish villagers financially and for the realization of this aim, the objectives of education were initially determined. Village Institutes, a wide variety of studies in the field of the studies, agriculture lessons in general. It has been seen that there are studies that include technical applications. Although agriculture and technical courses seem to be a necessity of economic policy in the village institutes, it is seen that culture courses also have an extremely important place in creating a national consciousness. The aims included in the curriculum of the village institutes, envisaged the training of students in line with the objectives. The relationship between the examination of the culture courses in the curriculum of the village institutes and the education of the students was revealed. The ‘qualitative Research Method’ was used in the research. As a result of the research, cultural lessons were examined in detail and it was seen that according to the conditions of the day, it was suitable for Turkish national culture and understanding of education, and a unique understanding of education was developed both without breaking away from its own culture and by modernizing the understanding of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Policy |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |